کد خبر: ۲۳۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
حتما در مواقع خاص و حوادث گوناگون، در خصوص معجزه حضور سگ‌های امداد چیزی به گوش‌تان خورده است. سگ‌های امداد همیشه در تیتر خبرهای حوادث حضور دارند تا با حس بویایی قوی خودشان روند امداد را تسهیل کنند.

حتما در مواقع خاص و حوادث گوناگون، در خصوص معجزه حضور سگ‌های امداد چیزی به گوش‌تان خورده است. سگ‌های امداد همیشه در تیتر خبرهای حوادث حضور دارند تا با حس بویایی قوی خودشان روند امداد را تسهیل کنند. سگ‌های امدادی به عنوان یکی از مؤثرترین و قابل اعتمادترین همکاران انسان در عملیات‌ امداد و نجات حضور دارند. در آتش سوزی پلاسکو، زلزله‌های مختلف و موارد این‌چنینی همیشه سگ‌ها شانس دوباره‌ای برای زندگی به برخی افراد بخشیده‌اند. پس بدیهی است که شناخت آن‌ها و دانستن کاربرد سگ های امدادی برای هرکدام از ما که عاشق این فرشته‌های پشمالو هستیم، ضروری است.

اگر شما هم علاقه‌مند هستید در خصوص کاربرد سگ های امدادی اطلاعات بیشتری کسب کنید، همراه ما بمانید.

کاربرد سگ های امدادی چیست؟

سگ امداد رفیق روزهای سخت!

سگ‌های امداد و نجات به عنوان محبوب‌ترین انواع سگ شناخته می‌شوند. آن‌ها با آموزش‌های بسیار اصولی می‌توانند روند یافتن را به خوبی دنبال کنند. سگ‌های امداد به بهترین شکل ممکن می‌توانند برای انسان‌ها شانس زیستن خلق کنند. آن‌ها با شناسایی انسان زنده در زیر آوار یا نواحی خاص و امکان یافتن افراد گمشده، به خوبی شرایطی را فراهم می‌کنند که تیم‌های امدادی به بهترین شکل ممکن در جایگاه خودشان عمل کنند. بویایی فوق العاده قوی سگ های امداد همیشه نجات بخش است. شاید جالب باشد که بدانید سگ‌های امدادی در عملیات‌های مختلفی حضور دارند. عملیات جستجوی افراد در مناطق وسیع (کوهنوردان، طبیعت گردان و...)، زنده یابی زیر آوار بلایای طبیعی، عملیات‌های آبی و حتی شناسایی مواد منفجره از جمله فضاهایی است که سگ‌های امداد در آن حضور پیدا می‌کنند تا در کنار انسان بهتر عمل کنند.

 

انواع سگ‌های امدادی را بشناسید

با یک بررسی کلی متوجه خواهید شد که سگ‌های امدادی انواع مختلفی دارند و هرکدام به شکلی می‌توانند در کنار انسان به یک معجزه واقعی کمک کنند. در این بخش انواع سگ امداد را معرفی می‌کنیم. سگ‌ها با توجه به قابلیت‌های نژادی خودشان و آموزش‌های خاصی که می‌بینند، در یکی از این دسته بندی‌ها قرار دارند.



1. سگ‌های جستجو و نجات

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید سگ‌های جستجو به عنوان یکی از مهم‌ترین همکاران پلیس در این تیم‌ها فعالیت می‌کنند. سگ‌های جستجو به خوبی می‌توانند با کمک حس بویایی در فضای باز اقدام به جستجوی موردی خاص کنند. این سگ‌ها برای جستجو در مناطق وسیعی مانند جنگل‌، کوه‌، بیابان‌ و مناطق روستایی آموزش دیده‌اند. آن‌ها با استفاده از حس بویایی قوی خودشان می‌توانند بوی انسان را از فاصله دور تشخیص داده و مسیر دقیق را دنبال کنند. این سگ‌ها در حوادثی مثل گم شدن افراد، سقوط هلی کوپتر و هواپیما یا موارد این‌چنینی استفاده می‌شوند.

کاربرد سگ های امدادی چیست؟

2. سگ‌های زنده یاب

یکی دیگر از انواع سگ امداد، مربوط به سگ‌هایی است که برای زنده یابی آموزش دیده‌اند. این سگ‌ها به صورت ویژه برای یافتن افراد محبوس شده در زیر آوار یا افراد سقوط کرده به یک ناحیه خاص استفاده می‌شوند. معمولا پس از بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، انفجار و ریزش ساختمان‌ها، باید برای نجات افرادی که هنوز زنده هستند، ثانیه ها را حفظ کرد. قدرت بویایی سگ‌ها در این روند همیشه کمک کننده بوده و هست! بویایی بسیار قوی در سگ‌ها به آن‌ها امکان می‌دهد که بوی انسان‌ها را از زیر لایه‌های سنگین آوار تشخیص داده و محل دقیق حضور فرد را مشخص کنند. به این ترتیب تیم‌های امدادی شانس بالایی دارند تا افراد را در ساعات طلایی پیدا کرده و سرعت کمک رسانی را افزایش دهند.

کاربرد سگ های امدادی چیست؟

3. سگ‌های امداد آبی

سگ‌های امداد براساس قابلیت هایی که در نژادهای مختلف وجود دارد، تربیت می‌شوند. برای مثال سگ‌هایی که توانایی بالایی در شنا دارند، به عنوان سگ‌های غریق نجات انتخاب می‌شوند. آموزش این سگ‌ها کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن برای نجات افراد در استخر، دریا یا رودخانه استفاده کنید. این سگ‌ها برای نجات افرادی که در آب غرق شده یا در حال غرق شدن هستند، آموزش دیده‌اند. آن‌ها خیلی سریع وارد آب می‌شوند و با قدرت بدنی بالا و هوش سرشارشان تلاش می‌کنند تا فرد را از خطر غرق شدن و خفگی نجات دهند. این توانایی به شدت می‌تواند سالانه جان بسیاری از افراد را نجات دهد.

 

4. سگ‌های شناسایی مواد منفجره و مواد مخدر

شاید در فرودگاه‌های مختلفی شاهد حضور سگ‌ها بوده باشید. این سگ‌ها برای شناسایی و تشخیص مواد منفجره و مواد مخدر آموزش دیده‌اند و معمولا در عملیات‌ پلیس و فرودگاه‌ها، نواحی مختلف که مرکز تجمع مردم است، برای شناسایی خطرات گوناگون از این سگ‌ها کمک می‌گیرند. به این ترتیب در کنترل و بازرسی می‌توانند به خوبی عمل کنند.



5. سگ‌های سرویس

این سگ‌ها برای کمک به افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، آموزش ویژه‌ای را طی می‌کنند. در دنیای امروز ارتباط سگ‌ها با افراد مبتلا به اتیسم به شدت قوی است و روند زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. سگ‌های سرویس به خوبی می‌توانند همراه بسیار باهوشی در کنار انسان‌ها باشند. کمک به شرایط بیماران و افراد کم توان، نابینا و دارای محدودیت حرکتی، یک معجزه در سبک زندگی آن‌ها است.

 

سگ‌های امدادی هلال احمر

جمعیت هلال احمر ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین و مهم‌ترین سازمان‌های امدادی، اقدام به آموزش سگ‌های باهوش برای عملیات امداد و نجات کرده است. به همین دلیل در حوادث مختلف سگ‌های هلال احمر به نواحی مختلف اعزام می‌شوند تا در کنار انسان ها روند نجات را تسهیل کنند. این سگ‌ها به طور ویژه برای کمک به افراد گرفتار در بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان کمک می‌کنند تا ریسک ازبین رفتن جان افراد به کمترین میزان خود برسد. سگ‌های هلال احمر تحت آموزش‌های تخصصی و دقیقی قرار می‌گیرند که آن‌ها را برای انجام مأموریت‌های دشوار در شرایط مختلف آماده می‌‌کند. این آموزش‌ها شامل جستجو در زیر آوار، عملیات‌های نجات در مناطق صعب‌العبور و شناسایی بوی افراد زنده است. به این ترتیب عملیات زنده یابی با مدیریت یک مربی حرفه‌ای توسط سگ‌های هلال احمر انجام می‌شود. این سگ‌ها به عنوان یکی از اعضای مهم تیم امداد و نجات شناخته می‌شوند و در مناطق حادثه دیده تلاش می‌کنند تا مطابق دستورات مربی، عملیات را پیگیری کنند. این همکاری نزدیک مربی و سگ‌ها سرعت عملیات را تا حد زیادی بالا می‌برد که در دقایق حیاتی به شدت اهمیت دارد. با استفاده از سگ‌های امدادی، عملیات جستجو و نجات هلال احمر بسیار دقیق‌تر دنبال می‌شود و نواحی که شانس نجات افراد در آن وجود دارد، به سرعت شناسایی می‌گردد.

وب سایت اطلس دام پارسیان

کلام آخر

بهتر است بدانید که سگ‌ها نه تنها دوست و همراه ما در زندگی روزانه هستند، بلکه در مواقع خطر نیز همراهی قابل توجهی را ارائه می‌کنند. سگ‌های امدادی به عنوان با ارزش‌ترین همراهان در مواقع خطر شناخته می‌شوند. آن‌ها ریسک آسیب را به حداقل رسانده و احتمال نجات جان افراد را افزایش می‌دهند. بدیهی است که حضورشان در پلیس، هلال احمر و تیم‌های این‌چنینی به شدت اهمیت دارد.

 

برچسب ها: سگ ، امداد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار