جوان آنلاین: امروز دندان دلالهای خودرو تیز شده است و سعی میکنند ۳۰هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینهایی را که هنوز وجود خارجی ندارد، با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.
به گزارش «جوان» به نقل از تسنیم، بهمن ماه سال ۱۴۰۲ موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه به جانبازان مطرح شد و نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان، از تاریخ ۰۴/۱۱/۱۴۰۲ آغاز شد و طی چند مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه ۵۰ تا ۶۹درصد، گروه ۷۰درصد معمولی و همچنین گروه ۷۰درصد امکانپذیر شد.
در فهرست خودروهای وارداتی، برای جانبازان ۵۰درصد سقف قیمتی ۲۵هزار یورو، جانبازان ۷۰درصد عادی سقف قیمتی ۳۰هزار یورو و همچنین خودروهای وارداتی برای جانبازان ۷۰درصد سقف قیمتی ۳۵ هزار یورو در نظر گرفته شد.
در اطلاعیهها اعلام شده است جانبازان میتوانند گزینه واردات شخصی را انتخاب یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند، البته اگر جانبازان به صورت شخصی اقدام به واردات کنند برای انتخاب شرکت و ثبتنام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، البته روند شرکتها در سامانه ثبتنام هم متفاوت است.
علاوه بر این گزینهای هم در فهرست ثبتنام وجود دارد که با پرداخت مبلغ توافقی به شرکتهای واردکننده از سوی متقاضی میتوان واردات خودرو را انجام داد.
دیروز مهلت ثبتنام خودروهای وارداتی به اتمام رسید و متقاضیان باید برای مرحله بعدی ثبتنام یا تحویل خودروها منتظر باشند، اما سؤال مهم این است، امتیاز واردات خودرو به جانبازان تا چهمیزان بهنفع آنهاست و آیا اصلاً عایدی برای جانبازان خواهد داشت یا نه؟!
در سایت ثبتنام مدلهای مختلفی برای انتخاب جانبازان اعلام شده است، اما هنوز خبری از تحویل خودرو به ثبتنامیهای قبلی نیست و بهنوعی هیچ مسئولی اعلام نکرده است چهتعداد خودرو برای جانبازان وارد شده است و اصلاً ارز لازم به واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر!
جانبازان مشمول ثبتنام خودروهای وارداتی میگویند: طی چندین مرحله، اطلاعیههای بنیاد شهید و وزارت صمت مقرر شد مراحل ثبتنام و ثبت سفارش خودرو از سوی جانبازان و در دو شکل واردات شخصی (از طرف جانباز یا نماینده قانونی او) و شرکتی (از سوی شرکتهای واردکننده) انجام پذیرد، اما متأسفانه نهتنها خودرویی تحویل داده نشده است بلکه جانبازان را با حجم زیادی از مشکلات روبهرو ساختهاند، از یک طرف جانبازان توانایی تأمین هزینه خودروها را ندارند و از طرف دیگر با شرکتها و دلالهایی روبهرو هستند که میخواهند با هزینهای ناچیز حواله خودروهای ثبتنامی را از آنها بخرند.
امروز دندان دلالهای خودرو تیز شده است و سعی میکنند ۳۰هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.
دلالها قیمتهای ۲ یا ۳میلیاردی را برای خودروی جانبازان ۷۰درصد یا ۷۰درصد ویژه پیشنهاد میدهند و برای جانبازان کمتر از ۷۰درصد هم قیمت پایینتری پیشنهاد میکنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته میگیرند.
مسئولان باید پاسخ دهند جانبازانی که توانایی تأمین هزینههای درمان خود را ندارند، چگونه میتوانند خودروهای وارداتی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیر کارهای دلالبازی برای فروش حوالهها باشند؟ آیا دغدغههای معیشتی جانبازان با این تصمیمات غیرکارشناسی تأمین میشود یا فقط امتیازی برای دلالبازی عدهای خاص فراهم میشود تا به نام جانباز خودروهایمیلیاردی را وارد کشور و سودهای بالایی را کسب کنند؟!