کد خبر: ۲۳۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت و گو با «تجارت» تشریح کرد:
مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت و گو با «تجارت» عنوان کرد: با فضاسازی که مسوولان دولت کرده اند در خصوص افزایش قیمت بنزین و از طرفی رئیس کل بانک مرکزی بحث تک نرخی کردن ارز را مطرح کرده است، بعید به نظر می رسد که بتوانند تورم را در سال جاری کنترل کنند.

چشم انداز تورم تا پایان 1403

گروه اقتصاد کلان: اقتصاد ایران طی 5 سال گذشته میانگین تورم بالای 35 درصد و در سه سال اخیر میانگین تورم بالای 40 درصد را تجربه کرده است و از این ناحیه به سفره ها و معیشت مردم فشار زیادی وارد شده است.

در عین حال دولت چهاردهم میراث دار تورمی بالایی است که باید برای مهار آن چاره اندیشی کند. برخی کارشناسان معتقدند دولت در شرایط فعلی نباید دست به شوک درمانی بزند. یعنی از اقداماتی مانند تک نرخی کردن ارز یا افزایش قیمت بنزین پرهیز کند و به سمت ثبات بخشی به فضای اقتصاد کلان برود.

از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که دولت می تواند در بلند مدت از طریق سیاست های مالی و بودجه ای و اصلاح آن، اقدام به کنترل تورم کند.

در این خصوص مرتضی افقه، اقتصاددان در گفت و گو با «تجارت» عنوان کرد: با فضاسازی که مسوولان دولت کرده اند در خصوص افزایش قیمت بنزین و از طرفی رئیس کل بانک مرکزی بحث تک نرخی کردن ارز را مطرح کرده است، بعید به نظر می رسد که بتوانند تورم را در سال جاری کنترل کنند.

او ادامه داد: چرا که همین دو متغیر به تنهایی بر سایر بخش ها و متغیرهای دیگر تاثیرگذار هستند. تجربه قبلی هم این امر نشان داده است. وزیر اقتصاد تلاش هایی داشته است اما به امسال نمی رسد. اگر قرار است تورم کنترل بشود باید از مسیر سیاست مالی باشد و نه از طریق سیاست پولی که می خواهند فشار روی نقدینگی بیاورند. بیشتر باید روی بسترهای افزایش نقدینگی که کسری بودجه و هزینه های زائد است متمرکز بشوند. این موارد هم اگر دولت تلاشی کند به سال آینده موکول می شود. افقه اضافه کرد: من البته خیلی خوشبین نیستیم. تا مسئله تحریم ها حل نشود مسوولان نمی توانند متغیرهای اقتصادی را به صورت پایدار مهار کنند. بعید است که سال آینده هم تورم به کمتر از 30 درصد برسد. اگر در محدوده فعلی که 34 درصد است نگه دارند می تواند قابل قبول باشد. چرا دولت نمی تواند چندان در سیاست های مالی هم دست ببرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار