وحید شقاقی شهری
اقتصاد د ان
تــــــرامـــپ و هریس، به عبارتی جمهوریخواهان و د موکراتها سیاستهای خارجی و بلند مد تشان د ر یک راستا است ولی د ر کوتاه مد ت و د ر تاکتیک با هم متفاوت هستند . د موکراتها مثل همان زمانی که مثلاً آقای اوباما رییس جمهور بود ، بر راهبرد فشار تد ریجی جهت مذاکره متمرکز میشوند . ولی سیاستی که ترامپ د ر د وره اول ریاست جمهوری خود ش د اشت سیاستش فشار بزرگ بود . تاکتیک ترامپ این است که من یک فشار و یک ضربه بزرگی را باید وارد کنم و بعد که این ضربه بزرگ و فشار بزرگ وارد شد ، کشور طرف مقابلم بر اساس آن فشار بزرگ پای میز مذاکره بیاید و بتوانم امتیازات حد اکثری را بگیرم. این راهبرد ی است که ترامپ د ر مذاکرات خود ش با کشورهای مختلف د ر د ور اول ریاست جمهوری خود ش استفاد ه کرد . لذا تاکتیک و روش ترامپ با هریس و د موکراتها متفاوت است. یک مساله د یگری هم هست که من را نگران کرد ه این است که د ر این د وره سنا و احتمال زیاد کنگره د ست جمهوریخواهان خواهد بود . انتخابات سنا را که جمهوریخواهان پیروز شد ند به احتمال زیاد کنگره را هم تصاحب خواهند کرد . لذا هم د ولت، هم سنا و هم کنگره د ست جمهوریخواهان میافتد . مساله بعد ی که باز هم نگران کنند ه است وجود نتانیاهو به عنوان یک فرد افراطی است. عملاً آنچه من متوجه شد م رابطه نتانیاهو با ترامپ خیلی صمیمیتر از رابطه نتانیاهو با باید ن بود ه است و احساس کرد م که نتانیاهو بیشتر مایل به پیروزی جمهوریخواهان است. لذا شرایط بین المللی را سخت برآورد میکنم و شرایط سختی را د ر پیش رو د اریم. از این منظر معتقد هستم که باید بازد ارند گی اقتصاد ایران به سرعت ارتقا پید ا کند و تابآوریاش باید تقویت شود . اصلاحات و تصمیمات سخت شروع شود . با اینکه به نظر من باز هم د یر شد ه و ما بخشی از فرصتهای تاریخی را د ر د ولت گذشته از د ست د اد یم. حتی د ر این د و سه ماه هم فرصت را د ر د ولت چهارد هم سوزاند یم و از د ست د اد یم. ما د یر میجنبیم و آیند ه پژوهیمان ضعیف است و د ر مجموع از قبل خود مان را آماد ه نمیکنیم. لذا به چه کنم، چه کنم د ر آن شرایط میافتیم. ما نیاز به تقویت بازد ارند گی د اریم. آسیب پذیریهای بزرگی د ر اقتصاد ایران وجود د ارد که باید اینها پوشاند ه شود . از همین لایحه بود جهای که به نظر من یک لایحه بود جه غیر مقاوم و با کسریهای بسیار زیاد است تا سایر حوزههایی که مید انیم، باید اصلاحات شروع شود . من هم مید انم که اصلاحات د و سه ماه آیند ه جواب نمید هد ، ولی همین که اصلاحات را شروع کنیم خود ش یک پیام مثبت به اقتصاد صاد ر میکند . شبیه اینه که من هم مید انم که یک بیماری سخت ممکن است چند سال نیاز به د رمان د اشته باشد ولی از یک جایی که آد م شروع میکند یک پیام مید هد که من شروع کرد م و اراد ه میکنم، تلاش میکنم، که این انجام شود . من معتقد م که تاب آوری اقتصاد ایران پایین آمد ه است. برخلاف آنکه آقای فرزین گفته تاب آوری اقتصاد ما بالاست معتقد هستم که آسیب پذیریهای زیاد ی د اریم و بازد ارند گیمان کم است و باید به صورت واقع بینانه برای تقویت بازد ارند گی اقتصاد ایران برنامهریزی شود . د ر غیر این صورت حملات اقتصاد ی آمریکا اثرات بیشتری برای اقتصاد ایران خواهد د اشت. این د یگر هنر مد یریت و فهم واقعبینانه مد یران اقتصاد ی د ولت است. اگر غیرواقع بینانه تصمیم بگیرند شرایط بد تر خواهد شد . باید با واقعیتها کنار بیایند ، تحلیلهای واقعبینانه را بپذیرند و تقویت تابآوری اقتصاد ایران را شروع کنند . ما نقاط آسیب پذیر زیاد ی د ر اقتصاد ایران د اریم؛ از وابستگی به نفت، کسریهای بود جه، عد م تنوع تجاری اقتصاد ایران گرفته تا رانت و فساد ، ضعف بنگاههای تولید ی، عد م رقابت پذیری اقتصاد ملی، انحصارات و تولید ضعیف و شکنند ه اقتصاد ایران. میتوانم به این لیست چالشهای بزرگ د یگری هم اضافه کنم. اینها هر کد ام باید اولویتبند ی شود که کد ام را ما د ر کوتاه مد ت میتوانیم سریعتر حل کنیم و کد ام را باید شروع کنیم؟ ولی زمانبر خواهد بود . د ولت باید برنامه تابآوری اقتصاد ایران را طراحی و اجرا کند . این را من ند ید م و حد اقل میتوانم بگویم من اطلاعی از این بحث برنامه تاب آوری ند ارم. آقای فرزین هم به عنوان یک مقام اقتصاد ی و سیاسی صحبت میکند ولی عموم مرد م مساله را میفهمند . ما باید واقع بینانه با مرد م صحبت کنیم، مرد م اطلاعات مختلف را از همه جا د ریافت میکنند .