کد خبر: ۲۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰
بر اساس قانون، دولت می بایست لایحه بودجه هر سال را تا پانزدهم آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی کند ولی تاخیر در ارائه بودجه امسال اگر چه سبب شد تا سخنگوی دولت عذرخواهی کند ولی در ارائه بودجه سال 95 مواردی قابل تامل وجود دارد.
در جلسه علنی روز سه شنبه هفدهم آذرماه مجلس شورای اسلامی مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در تذکرآیین نامه ای اظهارداشت که دولت باید لایحه بودجه را در 15 آذرماه به مجلس ارایه می داد که نه تنها این کار نشده بلکه در ارایه لایحه برنامه ششم توسعه کشور نیز که بودجه باید براساس آن نوشته شود، کوتاهی کرده است.
اگر چه علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کوچک زاده گفت: اینکه می گویید دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه و برنامه توسعه کشور را ارایه می کرد صحیح است؛ دولت مطابق آیین نامه، بودجه را ارایه نکرده است و تخلف کرده است.
سخنگوی دولت در بیست و هشتم مهر ماه سال جاری در نشست خبری خود از تهیه لایحه دائمی شدن احکام برنامه ششم توسعه، بین دوره 1395-1399 در دولت خبر داد و گفت: این لایحه در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی با قید یک فوریت تقدیم مجلس می شود.
بر اساس خواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر بود تا در لایحه برنامه ششم توسعه احکامی که طی سالهای گذشته تکراری بودند جدا شده و به عنوان احکام دائمی یکجا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شود .
همین روال نیز برای لایحه بودجه سال 95 تصمیم گیری شد تا از قرار دادن تبصره های متعدد جلوگیری شود و تبصره ها بطور یکجا تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد .
اگر چه بنا بر اظهارات سخنگوی دولت این خواست خود مجلس بود و همواره می پرسیدند که چرا لایحه مواد دائمی را نمی آورید ، ولی بعد از ارائه احکام دائمی، مجلس شورای اسلامی به دو فوریت آن رای نداد .
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دوازدهم آبان ماه سال جاری در نشست خبری ضمن گلایه از تصویب نشدن دو فوریت احکام دائمی برنامه در مجلس ، گفت که ما انتظار داشتیم مجلس از زمانی که در اختیار دارد استفاده و احکام دایمی برنامه ششم را تصویب کند تا ما کل برنامه ششم (در واقع قسمت دوم برنامه) را بهمن یا اسفند تقدیم مجلس کنیم. ما تصور می کنیم کارمان را بی نقص انجام دادیم.
نوبخت افزود: بر همین اساس در جلسه ای با حضور تمامی همکاران خود در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، از آنها درخواست کردم که به گونه ای کار کنند تا برنامه ششم را نیز همراه لایحه بودجه 95 تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.
وی اضافه کرد: از همکاران خواهش کرده ام که پنجشنبه، جمعه ها و تا هر ساعتی که توان دارند کار کنند تا این لایحه را به مجلس ارایه کنیم.
با نگاهی به روند بررسی تهیه لوایح بودجه وبرنامه ششم توسعه چنین دریافت می شود که بر اساس توافق دولت و مجلس شورای اسلامی می بایست ابتدا احکام دائمی به مجلس شورای اسلامی ارائه می شد تا قسمت دوم آن در فرصت مناسب ارائه شود ولی به یکباره دو فوریت لایحه احکام دائمی در مجلس شورای اسلامی تصویب نمی شود.
از سوی دیگر کاهش هفتگی و یا شاید روزانه قیمت نفت از یک طرف و همزمانی اجرای لایحه برنامه ششم پنج ساله کشور با لایحه بودجه سال آینده باعث شد تا بررسی و تهیه لوایح بودجه و ششم توسعه با محدودیت زمانی مواجه شود .
اگر چه سخنگوی دولت امروز(هفدهم آذرماه) با بیان این که امکان ارائه لایحه بودجه 1395 در زمان قانونی وجود داشت، گفت: از مجلس که بعد از گذشت 48ساعت از زمان مقرر عدم ارائه لایحه بودجه کار دولت را تخلف دانسته، تشکر می کنم و از تاخیر آن عذرخواهی می کنم.
نوبخت همچنین گفت که به خاطر داشته باشیم که در سال های گذشته لایحه بودجه در چه زمانهایی ارائه می شد، ولی در هر صورت از تاخیر لایحه عذرخواهی می کنم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه قرار بود لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه (95)همزمان ارائه شود، از مجلس خواسته شد تا طی دو الی سه هفته آینده همزمان به مجلس ارائه شود.
البته سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زمزمه هایی به گوش می رسد که شاید دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه ششم را بررسی کند، اظهار داشت: دولت به احترام مجلس و به رغم اینکه برای تنظیم مجدد لایحه می بایست ازاسناد فرادستی استفاده کند، همکاران سازمان مدیریت وبرنامه ریزی را بسیج کرد تا همزمان با لایحه بودجه لایحه برنامه ششم نیز ارائه شود.
نوبخت گفت که برنامه ششم 44حکم دارد که باید در 30 شورا از دستگاه های مختلف گزارشهایی تهیه و جمع بندی شود و بعد از بررسی به ستاد برنامه ارایه شود که از مرکز پژوهش های مجلس و نواب رئیس مجلس نیز خواسته شد در جلسات بررسی برنامه حضور داشته باشند.
اگر چه روز گذشته سخنگوی دولت با حضور در کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در باره تاخیر در ارائه بودجه گفته بود که بودجه سال 95 کل کشور و برنامه ششم به طور کامل با تاسی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده است. نوبخت با بیان اینکه کار تدوین پیش نویس لایحه بودجه 95 و برنامه ششم در دولت به پایان رسیده و یکشنبه نیز می توانستیم لایحه بودجه را به مجلس ارسال کنیم، گفت: اما با توجه به اینکه مجلس به ارسال لایحه بودجه و برنامه ششم به طورهمزمان نظر داشت، تاخیر در ارسال این دو لایحه رخ داد.
بنابراین بار دیگر با یادآوری اینکه امسال به عنوان سال دولت وملت ،همدلی و همزبانی از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است جا دارد تا با تعامل بیشتری میان قوا مسایل مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد .

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: