کد خبر: ۲۴۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۶

کد یکتا بیمه شخص ثالث چیست و چطور آن را استعلام بگیریم؟

بحث کد یکتا بیمه شخص ثالث وقتی به میان آمد که نسخه کاغذی بیمه‌‌نامه‌ها حذف شد. از آن زمان به بعد روی نسخه‌های الکترونکی بیمه‌نامه‌ها عددی چندرقمی درج می‌کنند که همان کد یکتا است. این عدد، هم استعلام سوابق بیمه را راحت‌تر کرده و هم از جعل و صدور بیمه‌نامه‌های نامعتبر جلوگیری می‌کند. در ادامه، با مفهوم کد یکتا، نحوه دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث و روش‌های استعلام آن بیشتر آشنا می‌شویم.

کد یکتا بیمه شخص ثالث چیست و چطور آن را استعلام بگیریم؟

بحث کد یکتا بیمه شخص ثالث وقتی به میان آمد که نسخه کاغذی بیمه‌‌نامه‌ها حذف شد. از آن زمان به بعد روی نسخه‌های الکترونکی بیمه‌نامه‌ها عددی چندرقمی درج می‌کنند که همان کد یکتا است. این عدد، هم استعلام سوابق بیمه را راحت‌تر کرده و هم از جعل و صدور بیمه‌نامه‌های نامعتبر جلوگیری می‌کند. در ادامه، با مفهوم کد یکتا، نحوه دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث و روش‌های استعلام آن بیشتر آشنا می‌شویم.

کد یکتا بیمه شخص ثالث چیست؟

وقتی در سایت خرید بیمه ثالث ثبت سفارش خود را انجام می‌دهید و بیمه‌نامه‌تان را می‌گیرید، اگر دقت کنید روی آن یک کد ۱۱رقمی درج شده است. این عدد همان کد یکتا است که توسط بیمه مرکزی برای هر بیمه‌نامه تولید می‌شود.

کد یکتا بیمه شخص ثالث مانند کد ملی برای هر بیمه‌نامه یک عدد خاص و متفاوت است. از طریق آن می‌توان وضعیت، مدت اعتبار و در کل اطلاعات هر بیمه‌نامه را خیلی سریع استعلام گرفت و متوجه شد.

نحوه دریافت کد یکتا بیمه شخص ثالث

برای دریافت کد یکتا بیمه شخص ثالث لازم نیست کار خاصی انجام دهید. همان‌طور که گفتیم این کد توسط بیمه مرکزی و در هنگام خرید بیمه‌نامه به شما اختصاص داده می‌شود. بعد از خرید اولیه و ثبت درخواست سفارش‌تان در شرکت بیمه، ظرف ۲۴ساعت این کد تولید می‌شود و عدد آن از طریق پیامک به شما اطلاع‌رسانی می‌گردد.

اگر کد یکتا نداشتید، چه کنید؟

در صورتی که بیمه‌نامه‌تان فاقد کد یکتا باشد یا پیامکی دریافت نکرده باشید بهتر است با پشتیبانی شرکت بیمه‌گر تماس بگیرید و موضوع را پیگیری کنید. بیمه‌نامه بدون کد یکتا ممکن است نامعتبر تلقی شود و در صورت بروز حادثه، مشکلاتی در روند دریافت خسارت به‌وجود بیاید.

روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا

برای استعلام و بررسی اطلاعات بیمه‌نامه از طریق کد یکتا بیمه شخص ثالث، روش‌های مختلفی وجود دارد:

سامانه سنهاب بیمه مرکزی

اولین راهکار برای استعلام کد یکتای بیمه شخص ثالث این است که به سامانه بیمه مرکزی که سنهاب نام دارد مراجعه کنید. بعد از ورود به این سامانه به سراغ بخش «میز خدمات الکترونیک» بروید و سپس روی گزینه «استعلام اصالت بیمه‌نامه» کلیک کنید. روی تب «استعلام با کد یکتا» بزنید. در اینجا کد یکتا و کد ملی خود (بیمه‌‌گزار) را که درج کنید، اطلاعات و سوابق بیمه‌‌نامه‌تان نمایش داده می‌شود.

پیامک

وقتی به اینترنت دسترسی ندارید، کد یکتای بیمه‌نامه را در قالب زیر به سرشماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ پیامک کنید:

کد یکتای بیمه نامه * کد ملی بیمه‌گزار * ۲

در جواب، اطلاعات بیمه برایتان ارسال می‌شود.

سایر روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث

این‌طور نیست که استعلام بیمه نامه شخص ثالث تنها با کد یکتا ممکن باشد. برای این کار از روش‌های زیر هم می‌توان استفاده کرد:

استعلام با کد VIN

در سامانه سنهاب و در همان مسیری که گفتیم، بخش «استعلام VIN خودرو» هم وجود دارد. کد VIN یا شماره شناسایی وسیله نقلیه، یک کد ۱۷رقمی منحصر‌به‌فرد است که اطلاعات دقیق خودرو را در بر دارد. اگر در این قسمت کد VIN و کد ملی مالک را وارد کنید، سابقه بیمه‌‌تان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استعلام با شماره بیمه‌نامه

در این بخش از سامانه سنهاب، استعلام بیمه ماشین با کد ملی مالک، نام شرکت بیمه‌گر و شماره بیمه‌‌نامه انجام می‌شود.

استعلام با پیامک (شماره بیمه‌نامه و کد VIN)

کد VIn و شماره بیمه نامه را هم اگر در قالب‌های زیر به سرشماره ۳۰۰۰۲۶۲۱ پیامک کنید از مدت اعتبار بیمه‌تان مطلع می‌شوید:

  • شماره بیمه نامه چاپ‌شده * کد ملی بیمه گزار * ۱
  • VIN * کد ملی متعلق به شماره همراه استعلام‌کننده * ۳

استعلام با کد ملی

برای استعلام بیمه می‌توانید از سامانه خدمات دولت هوشمند هم استفاده کنید. ثبت‌نام در این سامانه تنها به کد ملی، تاریخ تولد و تلفن همراه نیاز دارد. پس از ورود به پلتفرم آن، به سراغ گزینه «کارتابل شهروندی» بروید. در این بخش تمامی قبوض، بیمه‌نامه‌های فعال و منقضی‌شده و تاریخ اعتبار آن‌ها به‌صورت یکجا نمایش داده می‌شود.

در کنار تمام راهکارهای عنوان‌شده، می‌توان به‌طور مستقیم از شرکت‌های بیمه هم وضعیت بیمه‌‌نامه را استعلام گرفت. شرکت‌هایی مثل بیمه ایران پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌هایی در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند تا بتوانند در لحظه، اطلاعات بیمه خود را مشاهده و امور مربوط به تمدید آن را پیگیری کنند.

آیا استعلام تخفیفات بیمه شخص ثالث با کد یکتا ممکن است؟

در صورت عدم استفاده از بیمه شخص ثالث، هر سال ۵درصد تخفیف به قیمت بیمه تعلق می‌گیرد. این تخفیف تا سقف ۷۰درصد و تا ۱۴سال ادامه پیدا می‌کند و می‌توانید آن را به خودروهای دیگر خود یا اقوام درجه‌یک‌‌تان منتقل کنید.

استعلام تخفیفات بیمه شخص ثالث با کد یکتا ممکن نیست. این کار در سامانه سنهاب و در همان بخش گفته‌شده ممکن است و به شماره پلاک ماشین، کد ملی مالک و شماره تلفن همراه نیاز دارد. پس از درج این اطلاعات، در نتیجه میزان تخفیف‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

البته هنگام مقایسه و خرید بیمه‌نامه جدید می‌توانید با استفاده از کد یکتا، اطلاعات بیمه قبلی خود را بررسی کنید و تصمیم‌گیری بهتری انجام دهید.

سخن پایانی

کد یکتا بیمه شخص ثالث، اعتبار و اصالت بیمه‌نامه شما را نشان می‌دهد. با استفاده از این کد می‌توانید به‌سادگی اطلاعات کامل بیمه‌نامه خود را استعلام بگیرید و از اعتبار و صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کنید. اغلب در زمان وقوع تصادف، مراجعه به مراکز بیمه یا تمدید بیمه‌نامه هم باید این کد را به همراه داشته باشید.

بهتر است پیش از پایان اعتبار بیمه‌نامه، از طریق سامانه‌های آنلاین وضعیت آن را بررسی کرده و در صورت نیاز، برای تمدید اقدام کنید. با این کار، خودروی شما همیشه تحت پوشش خواهد بود و در برابر حوادث احتمالی از حمایت بیمه‌ای برخوردار می‌شوید.

آخرین اخبار