به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیواطلس، هواپیمای شرکت بتا تکنولوژی که برای پروازهای کوتاهبرد با ظرفیت پنج مسافر به علاوه خلبان طراحی شده، با استفاده از باند معمولی پرواز کرده و از یک موتور الکتریکی با پروانه پنج تیغه در عقب بهره میبرد. باتریهای این هواپیما قادرند بیش از ۳۰۰ مایل دریایی (بیش از ۵۵۰ کیلومتر) مسافت را پوشش دهند.
چند ماه پیش، اولین پرواز مسافری آزمایشی این هواپیما بین لانگ آیلند و فرودگاه بینالمللی جان اف کندی انجام شد که ۴۵ دقیقه به طول انجامید.
این هواپیما پس از پایان یک تور نمایشی ۶,۹۷۶ کیلومتری در هفت کشور اروپایی که از ایرلند آغاز و در نروژ به پایان رسید، به شرکت Bristow Norway AS در نروژ تحویل داده شد.
خلبانان شرکت نروژی Bristow که تحت آموزش BETA قرار گرفتهاند، پروازهای آزمایشی متعددی را طی شش ماه آینده در همکاری با نهادهای هوانوردی نروژ انجام خواهند داد. این پروازها همچنین برای ارزیابی مسیرهای پروازی آتی، از جمله بین فرودگاههای استاوانگر و برگن برنامهریزی شدهاند.
این پروژه بخشی از تلاشهای جهانی برای جایگزینی هواپیماهای سنتی با نمونههای الکتریکی است تا انتشار گازهای گلخانهای کاهش یابد و آلودگی صوتی نیز به حداقل برسد. با توجه به پیشرفتهای فناوری باتری و موتورهای الکتریکی، آینده حملونقل هوایی به سوی پایداری و نوآوریهای سبز حرکت میکند.
بیشتر بخوانید:
شاون هال، مدیر ارشد تجاری BETA، این تحویل را یک گام مهم در توسعه فناوری پروازهای پاک و پایدار خواند و نروژ را به عنوان بستر ایدهآل برای پیشبرد این فناوری معرفی کرد.
هواپیماهای CTOL به هواپیماهایی گفته میشود که به روش معمولی در باند نشست و برخاست میکنند و عمودپرواز نیستند.