کد خبر: ۲۴۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
اعضاي سازمان همكاريهاي شانگهاي پيشرفت جاده ابريشم را تقويت مي كنند
اجلاس سازمان همكاريهاي شانگهاي تحت تدابير شديد امنيتي كار خود را آغاز كرد و انتظار مي رود اين نشست علاوه بر مبارزه با تروريسم، فناوري و اطلاعات بيشتر بر محور اقتصادي تجاري تاكييد داشته باشد.
به گزارش ايتارتاس سران كشورهاي عضو يعني روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان ، تاجيكستان ، ازبكستان و اعضاي ناظر اين سازمان كشورهاي ايران ، افغانستان ، هند و پاكستان با حضور خود برنامه هاي اقتصادي و طرح جاده اقتصادي ابريشم شي جينگ پينگ رئيس جمهور چين را تاييد خواهند كرد. ديميتري مدودف نخست وزير روسيه و دبيركل اين اجلاس پيش از آغاز ديدار سران اين اجلاس اعلام كرد اين امر ضروري است تا به چارچوب جاده ابريشم چين و كمبرند اقتصادي توجه بيشتري شود. در چهاردهمين ديدار نخست وزيران كشورهاي عضو اين اجلاس كشورهاي چين و روسيه به عنوان يك بلوك اقتصادي به دنبال ايجاد بانك توسعه و كريدور حمل و نقل است. ديدار اين دوكشور نشانگر نزديكي روابط چين و روسيه در شكل دادن به آينده منطقه است. روسيه عضو بريكس و عضو سازمان همكاريهاي شانگهاي از روح توسعه و سرمايه گذاري در صندوق جاده ابريشم و همكاريهاي اقتصادي در منطقه ارواسيا حمايت كرده است. چين و روسيه همچنين از گسترش روابط با كشورهاي همسايه چون هند و پاكستان سخن گفتند. درحال حاضر هند و پاكستان عضو ناظر هستند و تقاضاي عضويت در اين سازمان را در سالهاي 2006 و 2014 ارائه كرده اند. چين در سالهاي آينده پروژه جاده ابريشم را در منطقه گسترش خواهد داد و راه آهن 4 هزاركيلومتري و بزرگراهي 10 هزاركيلومتري را در منطقه خواهد ساخت. پكن ميلياردها دلار در شبكه خطوط لوله گاز از كشورهاي آسياي مركزي به چين سرمايه گذاري كرده است و با اتصال طرح جاده ابريشم چين قابليت پاركهاي صنعتي  ميان كشورهاي عضو را نيز تقويت خواهد كرد. طبق گزارشهاي نزديك به 16 ميليارد دلار از صندوق 40 ميلياردي جاده ابريشم به پروژه هاي آسياي مركزي تعلق خواهد داشت كه اين همكاريها را محكم تر مي نمايد. روسيه كه اولويت خود را ايجاد اتحاديه اقتصادي اوراسيا قرارداده نيز سعي دارد تا در پروژه كمربند اقتصادي جاده ابريشم فعالتر باشد و از فضاي اقتصادي مشترك بهره ببرد. چين يكي از شركاي اقتصادي مهم روسيه محسوب مي شود و كرملين قصد دارد تا سرمايه گذاري مشترك در سطح گسترده را با همكاري پكن اجرا كند.
 تجارت ساده تر و محافظت بهتر از سرمايه ها از نتايج اين همكاريهاي و ايجاد جاده ابريشم خواهد بود. از ديگر دستاوردهاي اين اجلاس بايد به بحث درباره مبارزه با تروريسم اشاره كرد مقامات دفاعي كشورهاي عضو از همكاري مشترك براي مقابله با تروريسم گفتگو كردند. جمعيت كل كشورهاي عضو سازمان همكاريهاي شانگهاي به 1.6 ميليارد نفر مي رسد و توليد ناخالص داخلي اين كشورها 11.6 تريليون دلار است امري كه مي تواند به آينده منطقه شكل تازه اي بدهد و نقش چين در تقويت همكاريهاي عملي در ميان كشورهاي عضو و توسعه اقتصادي قابل ملاحظه خواهد بود.

* فاطمه مهتدي
برچسب ها: چین ، روسیه ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار