علی زرافشان، در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس، در پاسخ به این پرسش که «چه برنامهای برای دانشآموزان مبتکر و نخبه دارید تا از وعدههای شعاری پرهیز شود؟»، اظهار داشت: توسعه کیفی پژوهشسراها از سیاستهای وزیر آموزش و پرورش است و به همین جهت در یکسال اخیر قدمهایی در توسعه کمی برداشتهایم و در شروع سال تحصیلی جدید به 300 پژوهشسرای گذشته 101 پژوهشسرای جدید اضافه کردیم.
زرافشان افزود: در حال حاضر 401 منطقه دارای پژوهشسرا هستند و هدفگذاری این است که در هر منطقه حداقل یک پژوهشسرا داشته باشیم و برای سال جاری نیز 180 منطقه متقاضی تأسیس پژوهشسرا بودند که با توجه به وجود استاندارد برای تأسیس پژوهشسرا ما از این بین تعداد 101 منطقه را پذیرفتیم.
وی اضافه کرد: در ردیف بودجه کیفیت بخشی نیز بخشی را به پژوهشسراها اختصاص دادهایم که برای پژوهشسراهایی که در گذشته فعال بودند و نیاز به حمایت داشتند 3 میلیارد تومان برای آنها در نظر گرفتیم که برای هر پژوهشسرا 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پژوهشسراهای جدیدالتأسیس یادآور شد: برای 101 پژوهشسرای جدید نیز 1.5 میلیارد در نظر گرفته شده است که در مجموع امسال 4.5 میلیارد تومان به پژوهش سراهای کشور کمک شده است.
زرافشان تصریح کرد: پژوهشسراها قبلاً براساس یک دستورالعمل که در سالهای گذشته توسط آقای فانی معاون آموزشی وقت آموزش و پرورش ارسال شده بود اداره میشد و برای اینکه پژوهشسراها از یک استحکام نظام آموزشی و اداری برخوردار باشد، اساسنامه پژوهشسراها را به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رساندیم.
وی تصریح کرد: در این اساسنامه سطح توجه به پژوهشسرا را به هیأت امنا ارتقا دادیم که در سطح منطقه، استان و کشور هیأت امنایی که از مجموع مسئولین آموزشی و پژوهشی منطقه و استان هستند، مدیریت پژوهشسراها را عهدهدار شوند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص حمایتهای بیپشتوانه از دانشآموزان نخبه و برگزیدگان جشنوارههای علمی یادآور شد: یکی از نکاتی که در پژوهشسراها قبل از تصویب اساسنامه آن وجود داشت، این بود که از دانشآموزان مستعد و برتری که موفق به نوآوریهایی در حوزه پژوهشی میشدند، از نوآوریهای آنها حمایت نمیشد و برای ثبت اختراعات فرآیند پیچیده و حمایتها ضعیف بود.
زرافشان افزود: در یک سال گذشته ارتباط بسیار خوبی با معاونت علمی فناوری رئیس جمهوری داشتیم و اینکه این دانشآموزان و پژوهشسراها مثل پارکهای علم و فناوری آموزش عالی، پارک علمی و فناوری دانشآموزی قلمداد بشوند و مورد حمایت دستگاهها قرار گیرند.
وی تصریح کرد: در هیأت امنایی که در سطح منطقه دیدهایم همه عوامل مؤثر را در نظر گرفتهایم تا کمک کنند؛ برای نمونه کسی که در ثبت اختراع کمک کند یا کسی که میخواهد حمایت مادی کند در هیأت امنا حضور دارد.
زرافشان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تصویب اساسنامه مشکل حمایت از دانشآموزان برطرف شود.
انتهای پیام/