طبق دادههای ارائه شده توسط جاتوداینامیک ( JATO Dynamics، ارائهدهنده پیشرو دادهها و تجزیهوتحلیلهای صنعت جهانی خودرو) ، بازار خودرو اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۵ همچنان تحت سلطه گروه فولکسواگن قرار دارد که با فروش بیش از ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو، پرچمدار این عرصه محسوب میشود.
اگرچه ۷۲ درصد از فروش این گروه مربوط به خودروهای موتور احتراقی است، سهم خودروهای هیبریدی و برقی آنها به ۲۸ درصد رسیده که نشاندهنده روند صعودی گرایش این برند به خودروهای پاک است.
به گزارش ایمنا، پس از فولکسواگن، گروه استلانتیس با فروش حدود ۱.۰۴ میلیون دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. این گروه بیشترین وابستگی به خودروهای موتور احتراقی را در میان ۱۰ برند برتر دارد، بهطوری که ۸۵ درصد فروش آنها مربوط به خودروهای احتراقی و تنها ۱۵ درصد سهم برای خودروهای هیبریدی و برقی است.
در رتبههای بعدی، گروه رنو با فروش ۷۰۴ هزار دستگاه و هیوندای-کیا با ۵۴۰ هزار دستگاه حضور دارند که هر دو توانستهاند نزدیک به ۴۳ درصد از فروش خود را به خودروهای هیبریدی و برقی اختصاص دهند.
علاوهبر این، برندهای لوکس همچون بیامدبلیو و مرسدس بنز نیز روند رو به رشدی در افزایش سهم خودروهای پاک دارند؛ بیامدبلیو ۴۰ درصد و مرسدس بنز ۳۴ درصد از فروش خود را از محل خودروهای هیبریدی و برقی دارند. نکته قابلتوجه رشد چشمگیر برند چینی جیلی است که با فروش بیش از ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو و سهم ۶۷ درصدی خودروهای پاک، بهعنوان یک رقیب جدی در بازار اروپا نشان داده شده است.
تویوتا با فروش تقریبی ۴۷۹ هزار دستگاه در جایگاه ششم قرار دارد، اما از همه برندها بیشترین سهم خودروهای هیبریدی و برقی را با ۸۶ درصد به خود اختصاص داده است.
استراتژی موفق تویوتا در زمینه الکتریکیسازی و تمرکز بر مدلهای هیبریدی، موجب شده است که این برند در بازار اروپایی بهخوبی رقابت کند و توجه ویژهای به آن معطوف باشد.
به این ترتیب هرچند خودروهای موتور احتراقی هنوز بخش عمدهای از بازار خودروهای اروپا را تشکیل میدهند، روند افزایشی سهم خودروهای هیبریدی و برقی در تمام گروههای خودروسازی مشهود است.
برندهایی همچون تویوتا و جیلی در این زمینه پیشرو و سایر شرکتها نیز بهسرعت در حال افزایش تولید و فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی خود هستند تا بتوانند در بازار رو به تغییر اروپا جایگاه خود را حفظ کنند.
دادههای حاضر بهوضوح بیانگر اهمیت روند الکتریکیسازی و آیندهنگری خودروسازان در بازار پر تغییر اروپاست.
جدول مقایسه فروش و سهم خودروهای احتراقی و هیبریدی-برقی در برندهای برتر نشان میدهد که هرچند فولکسواگن برترین فروشنده است، اما تویوتا و جیلی پیشتاز در عرصه الکتریکیسازی هستند. این تحول مهم میتواند مسیر بازار خودرو در اروپا را بهسوی پاکتر شدن و کاهش آلودگی تغییر دهد و رقابت در این حوزه را شدیدتر خواهد کرد.