کراساوور لیاتو i6، جدیدترین خودروی تمام برقی (BEV) شرکت Li Auto، با برد حرکتی ۷۲۰ کیلومتری در چین معرفی شد. این مدل با قیمت پایه ۲۴۹,۸۰۰ یوان (معادل ۳۵,۰۱۰ دلار آمریکا) عرضه میشود.
شرکت لیاتو که پیش از این با کراساوورهای هیبریدی توسعهیافته خود به سودآوری رسیده بود، فعالیت جدیتری را در بخش خودروهای تمام برقی آغاز کرده است. پس از عرضه ناموفق مینیون مگا و کراساوور i8، این خودروساز چینی اکنون به دنبال موفقیت با لیاتو i6 است. این کراساوور پنجنفره از پتانسیل بالایی در بازار برخوردار است، عمدتاً به دلیل قیمت رقابتی و ویژگیهای فنی قابل توجه.
لیاتو i6 یک کراساوور بزرگ است که از نظر سبک طراحی بیرونی، شباهتهایی به مدل قبلی i8 دارد. نمای جلوی شیبدار با چراغهای ادغامشده در سپر و یک نوار چراغ LED در زیر شیشه جلو از ویژگیهای ظاهری آن است. این خودرو برقی همچنین به دستگیرههای درب جمعشونده، یک حسگر لیدار (LiDAR) روی سقف و خط سقف زیبا مجهز شده است. پنج رنگ بدنه شامل مشکی، خاکستری، زرد، نقرهای و سفید برای آن قابل انتخاب است.
ابعاد Li Auto i6 به ترتیب ۴۹۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۳۵ میلیمتر عرض و ۱۶۵۵ میلیمتر ارتفاع است و فاصله محوری آن به ۳۰۰۰ میلیمتر میرسد. با وجود طول زیاد، این کراساوور یک فضای داخلی پنجنفره با چیدمان ۲+۳ صندلی را ارائه میدهد.
کنسول مرکزی لیاتو i6 شامل دو نمایشگر ۱۵.۷ اینچی است. یک نمایشگر لمسی کوچک نیز روی فرمان تعبیه شده و یک نمایشگر هدآپ (HUD) ۱۶.۸ اینچی جایگزین پنل ابزار سنتی میشود. از ویژگیهای برجسته این خودرو، نمایشگر ۲۱.۴ اینچی سقفی بزرگی است که پیش از این در مدلهای مگا (Mega)، ال ۹ مدل ۲۰۲۵ (L9 2025) و آی ۸ (i8) نیز وجود داشت.
دیگر امکانات رفاهی لیاتو i6 شامل یک یخچال ۸.۸ لیتری، پردههای آفتابگیر برای ردیف عقب، ۲۰ بلندگو و ۹ کیسه هوا است. فضای داخلی در سه رنگ سفید، قهوهای و نارنجی قابل سفارش است و هر صندلی دارای قابلیت گرمشونده است؛ صندلیهای جلو نیز ۱۰ نقطه ماساژ دارند. سیستم کمکراننده AD Max در این خودرو از تراشه Nvidia Thor با توان پردازشی ۷۰۰ TOPS بهره میبرد که قابلیت مسیریابی نقطهبهنقطه در جادههای شهری و بزرگراهها را فراهم میکند.
نسخه دیفرانسیل عقب (RWD) خودرو Li Auto i6 به یک موتور الکتریکی ۲۵۰ کیلووات (معادل ۳۲۵ اسببخار) در محور عقب مجهز است. نسخه چهار چرخ محرک (4WD) نیز دارای یک موتور اضافی ۱۵۰ کیلووات (معادل ۲۰۱ اسببخار) در جلو است که مجموع توان خروجی سیستم را به ۴۰۰ کیلووات (معادل ۵۳۶ اسببخار) میرساند. این نسخه از لیاتو i6 تنها در ۴.۵ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد. این کراساوور از سیستم تعلیق بادی دو محفظهای و سیستم کنترل میراگر پیوسته بهره میبرد.
باتری LFP ساخت شرکت CATL با ظرفیت ۸۷.۳ کیلوواتساعت، نیروی مورد نیاز موتورها را تأمین میکند. برد حرکتی نسخه RWD Li Auto i6 به ۷۲۰ کیلومتر میرسد. این باتری از فناوری شارژ 5C پشتیبانی میکند که امکان شارژ ۵۰۰ کیلومتر از برد حرکتی را تنها در ۱۰ دقیقه فراهم میآورد.
لیاتو i6 در یک تیپ تجهیزاتی و با قیمت ۲۴۹,۸۰۰ یوان (۳۵,۰۱۰ دلار آمریکا) به بازار عرضه شده است. با احتساب تخفیف محدود، قیمت آن به ۲۳۹,۸۰۰ یوان (۳۳,۶۱۰ دلار آمریکا) کاهش مییابد. این خودرو بهطور موقت با دربهای برقی مکنده، سیستم تعلیق بادی دو محفظهای و یخچال بهصورت استاندارد ارائه میشود. تجهیزات اختیاری شامل موتور الکتریکی جلو، چرخهای ۲۱ اینچی، نمایشگر سقفی، قلاب یدککش و سیستم صوتی پلاتینیوم است.
نسخه چهار چرخ محرک Li Auto i6 با تمامی تجهیزات اضافه، ۲۷۷,۸۰۰ یوان (۳۸,۹۳۵ دلار آمریکا) قیمت دارد. برای مقایسه، کراساوور فستبک پنجنفره اونوو L60 بین ۲۰۶,۹۰۰ تا ۲۵۵,۹۰۰ یوان (۲۹,۰۰۰ تا ۳۵,۸۷۰ دلار) و تسلا مدل وای ساخت چین بین ۲۶۳,۵۰۰ تا ۳۱۳,۵۰۰ یوان (۳۶,۹۳۰ تا ۴۳,۹۴۰ دلار) قیمتگذاری شدهاند.