موسسه واردز اتو به عنوان یکی از مراجع معتبر حوزه خودرو، لیست 10 پیشرانه برتر جهان در سال 2025 را منتشر کرده است.
صنعت جهانی خودرو در حال تحول بنیادی و جهشی بیسابقه قرار دارد. انتشار فهرست ۱۰ پیشرانه برتر سال 2025 که برای سیویکمین سال پیاپی توسط نشریه معتبر آمریکایی واردز اتو (WardsAuto) منتشر میشود، سندی محکم و غیرقابل انکار بر این واقعیت است. طبق آخرین اخبار خودرو، این فهرست جدید بهوضوح پایان عصری طولانی و یک طلوع کاملاً جدید را به تصویر میکشد. در رقابت امسال، دیگر اثری از برتری یا حتی رقابت تنگاتنگ میان پیشرانههای درونسوز دیده نمیشود و قوای محرکه هیبریدی و الکتریکی با اقتدار کامل جایگاههای کلیدی را تسخیر کردهاند.
دههها حکمرانی پیشرانههای حجیم، بهخصوص هشت سیلندرهای V8 عضلانی که نماد قدرت و پرستیژ بودند، به پایان خود نزدیک میشود. جایی که پیشتر مهندسان برای دستیابی به گشتاور خیرهکننده و قدرت اوج مجبور به افزایش حجم موتور و پیچیدگیهای توربوشارژ بودند، اکنون با گشتاور آنی و خطی موتورهای الکتریکی روبهرو هستیم. در ادامه مطلب با معرفی 10 پیشرانه برتر جهان در سال 2025 همراه گجت نیوز باشید.
آنچه فهرست امسال واردز اتو را جذابتر میکند، نه حضور پیشرانههای الکتریکی بلکه نسبت قاطع و بیسابقه آنهاست. از میان ۱۰ برنده نهایی، ۹ پیشرانه به نحوی از نیروی الکتریسیته بهره میبرند و صرفاً یک موتور احتراق داخلی خالص توانسته است در این رقابت نفسگیر باقی بماند. این ۹ برنده شامل چهار خودرو تمام برقی و پنج خودروی هیبریدی هستند.
اگر زمانی موتورهای ۸ سیلندر نشاندهنده اوج قدرت و پرستیژ بودند، امروز در فهرست واردز اتو به حاشیهای کمرنگ تبدیل شدهاند. تنها دو پیشرانه V8 توانستهاند به این جمع راه یابند. مهمتر آنکه، یکی از این دو (موتور V8 قدرتمند بی ام و M5) برای حفظ قابلیت رقابت و همگامسازی با مقررات زیستمحیطی، مجبور به استفاده از سیستم پلاگین هیبریدی شده است.
در این میان، تنها یک موتور بنزینی خالص به چشم میخورد و آن نیز مربوط به غول آمریکایی شورولت کوروت ZR1 است. این پیشرانه بهعنوان آخرین مرد ایستاده دوران احتراق داخلی در این فهرست شناخته میشود و حضورش بیش از آنکه نشانهٔ ادامهٔ حیات این تکنولوژی باشد، نماد یک استثنا است. در جدول ذیل، پیشرانههای برتر سال 2025 به انتخاب واردز اتو درج شده است:
نام خودرو | نوع پیشرانه |
بی ام و M5 | پیشرانه ۴.۴ لیتری توربوشارژ V8 پلاگین هیبریدی |
شورلت کوروت ZR1 | پیشرانه ۵.۵ لیتری توئین توربو V8 |
دوج چارجر دیتونا | پیشرانه تمام الکتریکی |
فورد F-150 | پیشرانه ۳.۵ لیتری توربوشارژ V6 هیبریدی |
هوندا سیویک | پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی |
هیوندای آیونیک ۹ | پیشرانه تمام الکتریکی |
لکسوس LX | پیشرانه ۳.۴ لیتری توربوشارژ V6 هیبریدی |
لوسید گراویتی | پیشرانه تمام الکتریکی |
مرسدس AMG E53 | پیشرانه ۳ لیتری توربوشارژ 6 سیلندر خطی پلاگین هیبریدی |
نیسان لیف | پیشرانه تمام الکتریکی |
فرآیند ارزیابی و انتخاب پیشرانه برتر سال 2025 که امسال از میان ۲۸ نامزد اولیه با ترکیبی چشمگیر شامل ۱۰ خودرو هیبریدی و ۱۰ خودرو برقی آغاز شد، تصویری روشن از تحول عمیق و بنیادین در صنعت خودروسازی جهان است. داوران واردز اتو، هر یک از این نامزدها را در پیستهای آزمایش رانندگی و در شرایط واقعی مورد ارزیابی موشکافانه قرار دادند تا در نهایت، ۱۰ پیشرانه منتخب را معرفی نمایند. رویکرد واردز اتو در این انتخاب بر خلاف بسیاری از جوایز خودرویی، مبتنی بر رتبهبندی سلسله مراتبی نیست؛ بلکه هر ۱۰ پیشرانه برگزیده، از جایگاهی برابر و وزنی یکسان در این فهرست ارزشمند برخوردارند.
در این میان، حضور برخی سیستمهای پیشرانه که پیش از این نیز درخشش خود را در عرصهٔ جهانی اثبات کرده بودند، چندان غافلگیرکننده نبود. برای مثال، سیستم هیبریدی هوشمند و کممصرف هوندا سیویک، که همواره به دلیل تعادل مثالزدنی میان عملکرد و بهرهوری سوخت مورد ستایش قرار گرفته، بار دیگر تواناییهای خود را به اثبات رساند. همچنین، پیشرانه قدرتمند و قابل اتکای لکسوس LX، که نمادی از تلفیق لوکسگرایی، دوام و تواناییهای آفرود در کنار رانندگی روان است، حضوری شایسته در میان برگزیدگان داشت.
با این حال، مهمترین جنبه این دوره از انتخابها، کاهش چشمگیر و تقریباً کامل حضور موتورهای ۸ سیلندر بود. موتورهای V8 که زمانی فلسفه شتاب خیرهکننده و اوج مهندسی خودروهای عضلانی و لوکس محسوب میشدند، اکنون در حال عقبنشینی به حاشیه هستند.