کد خبر: ۲۴۴۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۲

احتمال برنده‌شدن در قرعه‌کشی ایران‌خودرو چقدر است؟

در این مرحله از قرعه‌کشی، ایران‌خودرو ۷۳ هزار دستگاه خودرو را برای عرضه در نظر گرفته است که به طور متوسط برای هر ۷۶ نفر ثبت‌نامی تنها یک دستگاه خودرو در قرعه‌کشی در دسترس خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، هشتمین دوره فروش محصولات ایران‌خودرو که از ۸ تا ۱۳ مهرماه انجام شد، با استقبال بی‌سابقه متقاضیان به پایان رسید. در این مرحله بیش از ۶ میلیون و ۵۰ هزار نفر برای خرید ۷۳ هزار خودرو ثبت‌نام کردند و امروز چهارشنبه ۱۶ مهر، قرعه‌کشی نهایی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی برگزار شد. طبق آمار، احتمال برنده شدن هر متقاضی تنها حدود ۱.۲ درصد برآورد شده است.

جزئیات کامل قرعه‌کشی هشتمین فروش ایران‌خودرو

ثبت‌نام هشتمین دوره فروش ایران‌خودرو از ۸ تا ۱۳ مهر ۱۴۰۴ در سامانه فروش اینترنتی این شرکت انجام شد. در این مرحله، ۱۱ محصول پرتقاضا پژو ۲۰۷، تارا، سورن، دنا و رانا پلاس در قالب سه طرح مختلف عرضه شدند:

فروش فوری با موعد تحویل ۳۰ روزه

فروش فوق‌العاده با موعد تحویل ۹۰ روزه

پیش‌فروش با تحویل حداقل چهار ماهه

در این مرحله، برخلاف دوره‌های قبل، شرط افتتاح حساب وکالتی حذف شد و همین موضوع باعث افزایش چشمگیر میزان ثبت‌نامی‌ها شد.

آمار شرکت‌کنندگان و احتمال برنده شدن

در مجموع ۶ میلیون و ۵۰ هزار نفر در هشتمین مرحله فروش ایران‌خودرو شرکت کردند، در حالی که تعداد خودروهای عرضه‌شده تنها ۷۳ هزار دستگاه بود.بر این اساس، احتمال برنده شدن هر متقاضی حدود ۱.۲ درصد، معادل یک نفر از هر ۸۳ نفر است.

بیش از پنج میلیون و ۶۵۵ هزار نفر در طرح فروش ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده‌اند درحالی که شانس برنده شدن در این قرعه‌کشی کمتر از نیم درصد است

با اتمام ثبت‌نام برای قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو آمار شرکت‌کنندگان در این طرح به تفکیک گروه‌های عادی، طرح جوانی جمعیت و دارندگان خودروهای فرسوده به صورت رسمی اعلام شد.

طبق این آمار مجموعا پنج‌میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۳۴ نفر در این مرحله از فروش ایران‌خودرو شرکت کرده‌اند، این درحالی است که پیش‌تر برخی رسانه‌ها از ثبت‌نام بیش از ۶‌میلیون نفر خبر داده‌ بودند.

ثبت‌نام‌ میلیونی برای خرید محصولات ایران‌خودرو درحالی رقم خورده است که این خودروساز در آخرین طرح فروش خود تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو عرضه می‌کند. اما شانس گروه‌های مختلف برای خرید خودرو در این طرح با هم برابر نیست. افراد عادی که سهمیه خاصی ندارند عملا شانس بسیار کمی برای خرید خودرو از کارخانه دارند. به طوری که تنها ۳۰ درصد محصولات به آنها اختصاص پیدا می‌کند اما آنها ۸۹.۸ درصد از شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

طبق آمار منتشر شده، پنج‌میلیون و ۷۷ هزار و ۹۰۲ متقاضی عادی در این مرحله از فروش ایران‌خودرو شرکت کرده‌اند، اما سهم آنها تنها ۳۰ درصد از ۷۳ هزار دستگاه عرضه شده است. بنابراین ۲۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو بین بیش از پنج‌میلیون نفر تقسیم خواهد شد که شانس خرید خودرو برای هر متقاضی را ۰.۴ درصد می‌رساند. به عبارت دیگر از بین هر ۲۳۲ نفر متقاضی عادی که در این طرح شرکت کرده‌اند یک نفر موفق به خرید خودرو خواهد شد.

برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر که فرزند دوم آنها بعد از تاریخ مشخصی متولد شده باشد و مشمول طرح جوانی جمعیت شوند، شانس خرید خودرو بسیار بیشتر است. بیشترین سهم خودرو به همین گروه می‌رسد که سهم ۵۰ درصدی دارند. طبق آمار منتشره ۵۰۰ هزار و ۴۳۷ نفر در قالب طرح جوانی جمعیت در این طرح فروش ثبت‌نام کرده‌اند که سهم ۵۰ درصدی آنها به ۳۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه می‌رسد. بنابراین از هر ۱۴ نفر یک نفر موفق به خرید خودرو می‌شود یا می‌توان گفت شانس خرید هر مشمول طرح جوانی جمعیت به ۷.۳ درصد می‌رسد.

کمترین تعداد متقاضیان در این مرحله مربوط به مشمولان طرح نوسازی خودروهای فرسوده است. طبق اعلام ایران‌خودرو ۷۷ هزار و ۲۹۵ نفر از دارندگان خودروهای فرسوده در این مرحله از فروش ثبت‌نام کرده‌اند. سهم آنها از این فروش نیز ۲۰ درصد از محصولات است. بنابراین ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو بین این افراد تقسیم می‌شود که شانس خرید برای هر یک آنها را به ۱۸.۹ درصد می‌رساند.

برخلاف مشمولان طرح فرسوده‌ها اما به تعداد متقاضیان عادی به شدت افزوده شده است. حذف شرط بلوکه کردن پول برای ثبت‌نام و افزایش شکاف قیمت کارخانه و بازار، دو عامل مهم افزایش استقبال از طرح‌های فروش خودروسازان محسوب می‌شود؛ عاملی که به باور تحلیلگران، بار دیگر رانت‌های خودرویی را تقویت کرده است.

کد خبر 537101
آخرین اخبار