به گزارش تجارت نیوز، محمد احمدی روز پنجشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات شرکت پست شهرستان مراغه، فرسودگی و کمبود خودرو را چالش بزرگ شرکت ملی پست ایران اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر این مجموعه بزرگ با تعداد ۴۰۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین در اقصی نقاط کشور خدمات رسانی می کند که این تعداد کفایت حجم انبوه خدمات را نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر هیچ اقدام عملی برای نوسازی ناوگان خودروئی شرکت ملی پست صورت نگرفته است، افزود: متاسفانه نه منایع مالی و اعتباری مناسب و نه اراده جدی برای توسعه لجستیک این شرکت وجود ندارد و به دلیل زیرساختی بودن خدمات مربوطه از بخش خصوصی نیز نمی توان بهره برد، چون دولت باید در این حوزه سرمایه گذاری کند.
احمدی یکی از دلایل اصلی نبود سرمایه گذاری های لازم در شرکت ملی پست را تفکرات دهه ۱۳۶۰ مبنی بر از بین رفتن این نهاد عنوان کرد و با تاکید بر اینکه گذشت زمان ثابت کرد این نوع نگرش ها اشتباه بوده است، یادآور شد: امروز برخلاف تصور عده ای، خدمات عملیاتی شرکت های پست در جهان و ایران بسیار وسیع تر شده است و این مجموعه جزو جدانشدنی اقتصاد دیجیتال به شمار می رود.
وی با بیان اینکه امروز شرکت پست گلوگاه اقتصادی در تمام کشورها است، ادامه داد: بر همین اساس توسعه، نوسازی و بهسازی شبکه پستی و لجستیکی آن بیش از پیش ضروری تر شده است و باید نقش اقتصادی و تجاری این مجموعه خدمات رسان در میان تصمیم گیرندگان به خوبی دیده شود.
احمدی فرسودگی ناوگان حمل و نقل شرکت ملی پست ایران را عامل مهم در افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات دانست و از دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا در حوزه توسعه ای این شرکت گام های محکم و عملیاتی تری بردارند، چون در غیر این صورت با توجه به حجم خدمات، نارضایتی های عمومی حاصل خواهد شد.
وی کمبود نیروی انسانی و افزایش سن افراد شاغل در شرکت ملی پست ایران را از دیگر چالش های پیش روی این مجموعه بیان کرد و افزود: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر هیچ نیروی رسمی به جز قانون استخدامی مربوط به ایثارگران، جذب نشده است و در حال حاضر نیروی انسانی موجود در دهه سوم سوابق خدمتی خود قرار گرفته اند که این افراد نیز در چند سال آتی بازنشسته می شوند.
احمدی قدیمی بودن و فرسودگی ساختمان ها را از دیگر مشکلات اساسی شرکت ملی پست ایران برشمرد و با اشاره به اینکه تلاش هایی برای حل این چالش ها در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اقدام برای بهسازی ساختمان فرسوده، تلاش برای اخذ مجوزهای استخدامی و تغییر وضعیت کارکنان کنونی و نوسازی خودروئی در دستور کار قرار دارد.
وی به اهمیت اداره پست شهرستان مراغه در منطقه جنوب آذربایجان شرقی اشاره کرد و با بیان اینکه محل کنونی این اداره و ساختمان موجود وضعیت مناسبی ندارد، گفت: مراغه علاوه بر جنوب استان به بخش های از استان های همجوار نیز ارایه خدمات می کند که باید با همکاری شهرداری و فرمانداری نسبت به ایجاد تغییرات در محل ساختمان وارد عمل شد.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران اختصاص یک دستگاه خودرو و توسعه خدمات پستی مراغه را قول داد و افزود: این شهرستان می تواند بخشی از خدمات جنوب استان و بخش هایی از آذربایجان غربی را بر عهده بگیرد.
فرماندار شهرستان مراغه نیز در این دیدار با بیان اینکه مکان کنونی اداره پست دیگر جوابگوی جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری نیست، اظهار کرد: ساختمان کنونی پست مراغه به دلیل قدیمی بودن و استقرار در هسته مرکزی که بر حجم ترافیک شهری اضافه می کند، باید به خارج از محیط شهری منتقل شود و مدیریت شهرستان و شهرداری در این رابطه آماده همکاری با شرکت ملی پست ایران هستند.
امین امینیان خواستار ایجاد «هاب پستی» (قطب) در مراغه شد و گفت: این شهرستان علاوه بر جنوب آذربایجان شرقی بخش هایی از استان های همجوار را نیز می تواند پوشش دهد و با توجه به اینکه یکی از مزیت های مهم و اصلی مراغه امکانات لجستیکی آن است، می توان با ایجاد چنین منطقه ای علاوه بر کاهش حجم کاری پست تبریز، ارایه خدمات به جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را تسریع کرد.
وی ادامه داد: با این اقدام که شعاع مساحتی آن به حدود ۸۰ کیلومتر مربع می رسد، بسیاری از مشکلات امروزی شرکت ملی پست در منطقه رفع شده و رضایتمندی مردم به راحتی حاصل می شود، چون اکنون که مرسوله های پست در مرکز استان تفکیک می شود، در مراغه انجام شده و مدت تحویل آنها کوتاه خواهد شد.
امینیان با بیان اینکه طبق سند توسعه آذربایجان شرقی در حوزه لجستیک، تعداد چهار لجستیک پارکینگ در استان پیش بینی شده است، یادآور شد: از این تعداد یک مورد در تبریز، یک مورد در بستان آباد و ۲ فقره به شهرستان مراغه اختصاص دارد که نشان دهنده اهمیت جغرافیایی و منطقه ای و مزیت های لجستیکی منطقه است.
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مراغه مرکزیت جنوب آذربایجان شرقی را بر عهده دارد و باید بر اساس همین معیار به لحاظ ادارای دیده شود، گفت: بر همین مبنا حوزه عملیاتی و خدماتی اداره پست شهرستان باید ارتقا یابد.
سیدفرید موسوی امکانات و تجهیزات کنونی پست مراغه را در حد و اندازه های نام این شهرستان ندانست و افزود: ساختمان این مجموعه در حال فرسودگی است و از نظر تجهیزات مثل خودرو نیز امکاناتی در حد صفر دارد که باید توجه ویژه ای به این مسایل شود.
وی گستره فعالیت ها و خدماتی شرکت ملی پست ایران را بسیار وسیع و متنوع برشمرد و اظهار کرد: می توان از این مزیت بسیار بزرگ برای ایجاد اشتغال در زمینه های مختلف بهره برد و با توجه به اینکه مراغه جزو مناطق نخبه پرور کشور و آذربایجان شرقی به شمار می شود، از امکانات پست برای اشتغالزایی استفاده کرد.
به گزارش ایرنا، شهرستان مراغه متشکل از ۲ بخش مرکزی و سراجو با ۲ شهر و ۱۷۷ روستا و آبادی به عنوان دومین شهرستان بزرگ آذربایجان شرقی با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر در دامنه جنوبی کوه سهند واقع شده است که در فاصله ۱۳۵ کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد.
منبع: ایرنا