
بازی که قرار بود وارث تاج و تخت باشد، با بیش از ۵۰ میلیون پیش ثبت نام و وعده تجربه کامل کنسولی، در مارس ۲۰۲۴ عرضه شد. اما یک سال بعد، در ۱۸ مه ۲۰۲۵ بازی از اپ استورها حذف شد؛ البته پلیرهایی که تا ۱۹ مه آن را نصب کرده بودند همچنان به بازی آنلاین و کراس پراگرشن دسترسی دارند و فقط آپدیت های فصلی، خرید با پول واقعی و بخشی از قابلیت های اجتماعی متوقف شد. همزمان با این سقوط، Call of Duty: Mobile (یا همان CODM) که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود، نه تنها زنده ماند، بلکه دوباره به صدر توجهات برگشت. اکتیویژن اکنون حمایت خود را از CODM دوچندان کرده است.
وعده Warzone Mobile بلندپروازانه بود: آوردن نقشه عظیم Verdansk، بتل های ۱۲۰ نفره و از همه مهم تر، ویژگی پیشرفت متقابل (Cross-Progression) با نسخه های کنسول و PC. پلیرهای هیجان زده بودند تا همان تجربه تاکتیکی کنسول را روی موبایل داشته باشند.

اما واقعیت، یک فاجعه فنی بود. مشکل اصلی و مرگبار بازی، بهینه سازی بود. WZM تلاشی بود برای پورت کردن مستقیم موتور سنگین بازی های کنسولی (IW Engine) به پلتفرم موبایل، و نتیجه آن غیرقابل بازی بود. گزارش ها و شکایات پلیرها حتی روی دستگاه های پرچمدار مثل آیفون ۱۵ پرو و آیپد پرو M1 ، پر از مشکلات جدی بود: داغ شدن بیش از حد دستگاه ، گرافیک تار و مشکلات دائمی اتصال به سرور و مشکلات ریجیستر شدن تیرها.
سقوط WZM باعث شد افراد با دیدی تازه به رقیب قدیمی، یعنی کلاف موبایل نگاه کنند و ارزش های آن را دوباره کشف کنند.
خیلی خلاصه بزرگترین مزیت رقابتی CODM، درست اجرا شدن است. این بازی از اول با فلسفه اولویت با موبایل (Mobile-first) طراحی شد و به خوبی روی گوشی های میان رده اجرا می شود. این دقیقا همان بازاری بود که WZM نادیده گرفت. حتی پلیرهایی که مکانیک های WZM را ترجیح می دادند، در نهایت به CODM پایبند ماندند، چون گیم پلی باثبات و فریم ریت بالا را به تجربه واقع گرایانه اما پر از باگ و لگ ترجیح دادند.
سیستم CODM پر از درگیری های سریع و پر از اکشن است. گیم پلی آن حس بازی های کلاسیک و آرکید سری Call of Duty را دارد که برای ذات پلتفرم موبایل ایده آل است. میانگین زمان بازی در CODM حدود ۳۰ دقیقه گزارش شده است؛ زمانی عالی برای یک تجربه سریع در موبایل.

در مقابل، مسابقات طولانی تر، کندتر و تاکتیکی تر WZM ، که نیاز به هماهنگی تیمی بالا در مپ های بزرگ داشت، با سبکی که بیشتر موبایل پلیرها به آن عادت داشتن هماهنگ نبود، حتی اگر از نظر فنی بی نقص می بود. CODM پلتفرم خود را بهتر درک کرده بود.
CODM از سال ۲۰۱۹ فعال است. پلیرهای در طول این سال ها، صدها و گاهی هزاران ساعت زمان و مبالغ هنگفتی پول صرف پیشرفت، خرید بتل پس و جمع آوری اسکین های لجندری و میتیک کرده اند. WZM نه تنها یک بازی جدید و ناپایدار بود، بلکه با یک اشتباه استراتژیک بزرگ، خود را از جامعه وفادار CODM جدا کرد. ویژگی Cross Progression در WZM فقط با PC و کنسول همگام می شد و سرمایه گذاری چند ساله پلیرهای در CODM را کاملا نادیده می گرفت. این تصمیم عملا به جامعه بزرگ موبایل گفت که تمام پیشرفت و آیتم های شما بی ارزش است.
با حذف WZM از معادله، CODM حالا پرچمدار اکتیویژن در موبایل است و این شرکت منابع خود را به شدت بر روی آن متمرکز کرده است. آمار پلیرهای CODM در سال ۲۰۲۵ قابل توجه است، با گزارش هایی مبنی بر ۱۲ تا ۱۵ میلیون بازیکن فعال ماهانه و نزدیک به ۲ میلیون بازیکن فعال روزانه.

رشد مجدد CODM تصادفی نیست. اکتیویژن با حذف رقیب داخلی، منابع خود را مجددا روی این بازی متمرکز کرده است. برای مثال، سیزن جدید کالاف دیوتی با نام Vault AU79 که برای نوامبر ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده، فقط یک آپدیت ساده نیست، بلکه یک حرکت استراتژیک است. بازگشت مود محبوب Ground War با بتل های بزرگ ۱۲ به ۱۲ با وسایل نقلیه مثل تانک و ATV، مستقیما برای جذب آن دسته از پلیرهای WZM طراحی شده که به دنبال این سبک هستند. اکتیویژن به طرز هوشمندانه، محبوب ترین کانسپت WZM را به کالاف موبایل آورده تا همه پلیرهای موبایل را به آن برگرداند.
موفقیت CODM در برابر WZM فقط یک رقابت داخلی نبود، بلکه نشان دهنده درک درست این بازی از بازار جهانی است. بر اساس گزارش Grand View Research، بازار بازی های موبایل در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۵۷.۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است؛ هرچند این گزارش به طور مستقیم به کالاف موبایل اشاره نمی کند. در بحث میزان محبوبیت کالاف در جهان، برآوردهای غیر رسمی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون پلیر فعال ماهانه و نزدیک به ۲ میلیون پلیر فعال روزانه در ۲۰۲۵ را گزارش کرده اند. این نشان می دهد که CODM جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت کرده است.

سقوط Warzone Mobile یک اشتباه بزرگ و نتیجه شکست خورده طمع اکتیویژن بود که نشان داد بازار موبایل به شدت رقابتی است و بازی های نیمه کاره و بهینه نشده را به سرعت پس می زند. اما در نهایت، شکست Warzone Mobile بزرگترین لطفی بود که در حق Call of Duty: Mobile شد. این شکست، تنها رقیب داخلی و جدی CODM را از بین برد؛ به تمام حرف ها درباره جایگزین شدن کالاف موبایل پایان داد و به پلیرها در مورد آینده اکانت هایشان اطمینان داد؛ مهم تر از همه، استراتژی توسعه CODM (اولویت دادن به دسترسی پذیری و ثبات بر وفاداری گرافیکی محض) را به عنوان استراتژی برنده در پلتفرم موبایل اثبات کرد. در پایان سال ۲۰۲۵، موقعیت کلاف موبایل به عنوان پادشاه شوترهای موبایل، امن تر از هر زمان دیگری است.
آیا تعطیلی وارزون موبایل مستقیما به نفع کالاف دیوتی موبایل شد؟
بزرگترین تفاوت وارزون موبایل و کالاف دیوتی موبایل چه بود؟
آینده کالاف دیوتی روی موبایل چیست؟