
هایما S5 یکی از کراس اوورهای این نشان چینی است که توسط شرکت ایران خودرو در بازار عرضه می شد و نسخه های مختلفی از آن تولید شده است. هایما S5 به عنوان یک کراساور جمعوجور اگرچه نتوانست موفقیت برادر بزرگتر خود را تکرار کند اما به صورت مداوم طی سالهای گذشته عرضه شده و همچنان نیز نسخههای جدید آن روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد که با استقبال نسبی مشتریان روبهرو شده است.
به گزارش آخرین خودرو، هایما اس ۵ یک کراساور جمعوجور است که از سال ۲۰۱۴ نسل اول آن وارد بازار شد و تا سال ۲۰۱۷ نیز در بازار چین به فروش رسید. از سال ۲۰۱۸ نسل دوم هایما اس ۵ که در واقع نسخه فیسلیفت نسل اول محسوب میشد، به بازار آمد اما هیچوقت پای آن به کشورمان باز نشد. در عوض شرکت ایرانخودرو از سال ۱۳۹۶ نسل اول هایما اس ۵ را روی خط تولید آورد و طی سالهای بعد صرفاً برخی بهروزرسانیهای سختافزاری یا نرمافزاری را روی آن ارائه داد.
این خودرو اگرچه به اندازه برادر بزرگترش یعنی هایما اس ۷ توربو پرفروش نبود اما به عنوان یک شاسیبلند کوچک و با قیمت متعادلتر به همراه توان فنی مناسب، توانسته مشتریان را تا حد زیادی راضی نگه دارد و بسیاری از افرادی را که قصد خرید خودروهای داخلی ندارند، به سوی خود بکشاند.
طراحی بدنه هایما اس ۵ در قیاس با بسیاری از خودروهای همرده عضلانی و ورزیدهتر به نظر میرسد. استایل این خودرو به نحوی است که هم میتواند جوانپسند باشد و هم مورد علاقه خانوادهها قرار گیرد. طراحی بدنه هایما S5 بهویژه در نمای جانبی با بهکارگیری حجمپردازی U شکل روی پروفیل کناری تا حد زیادی خوشتراش و ورزیده به نظر میرسد. استفاده از فلاپهای مشکیرنگ در بخش رکابها و دور تا دور گلگیرها نیز باعث افزایش جذابیت ظاهری خودرو شده و در کنار باربند سقفی، استایلی طبیعتگردانه و مشابه خودروهای آفرودی برای این کراساور شهری به وجود آورده است.
در نمای جلو نیز چراغهای بزرگ و قاطع این خودرو میتواند چشم را تا حدودی به سوی خود جلب کند و تناسب قابلقبولی نیز با سایر المانها نظیر فرم جلوپنجره یا سپرها ایجاد کرده است. طراحی چراغهای عقب به فرم دو تکه نیز در نوع خود جالب به نظر میرسد و اگرچه مانند خودروهای جدیدتر حالت بههمپیوسته ندارد اما قطعاً میتواند افراد کلاسیکپسند را تا حد زیادی نسبت به خود علاقهمند کند. البته سبک این چراغها چندان با همنوعان جلویی هماهنگی ندارد اما در مجموع نمیتوان از این جهات ایرادات جدی به طراحی هایما اس ۵ وارد کرد.
هایما اس ۵ از همان ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک سیویتی راهی بازار ایران شد. البته از سال ۱۴۰۰ گیربکس آن به نمونه ۶ سرعته AT تغییر کرد.
حداکثر قدرت موتور هایما اس ۵ حدود ۱۶۱ اسببخار بوده و بیشترین گشتاور آن به ۲۲۳ نیوتنمتر میرسد. نمونه مجهز به گیربکس سیویتی میتواند شتاب صفر تا صد حدود ۹ ثانیه را به ثبت برساند و در این میان به طور متوسط ۸ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند؛ بنابراین هم شتاب نسبتاً مهیجی دارد و هم میزان مصرف سوخت آن خیلی بالا نیست. نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک AT نیز تقریباً چنین عملکردی از لحاظ شتاب و مصرف سوخت دارد اما نکته اینجاست که گیربکسهای اتوماتیک AT معمولاً دوام بالاتری داشته و نسبت به گیربکس اتوماتیک سیویتی هم رانندگی لذتبخشتر و هم احتمال خرابی پایینتری دارند.
![]()
هایما S5 حدود ۱۴۳۵ کیلوگرم وزن دارد، از یک باک سوخت ۶۰ لیتری استفاده میکند و رینگ چرخهای آن نیز از نوع ۱۷ اینچی است. کیفیت سواری خودرو نسبتاً نرم و لذتبخش بوده و پایداری و هندلینگ آن نیز در سطح مناسب برآورد میشود. همچنین باید این نکته را بدانید که معمولاً موتورهای توربوشارژ نسبت به کیفیت بنزین حساس هستند و در نتیجه بهتر است حتماً از بنزین باکیفیت استفاده کنید. در غیر این صورت میتوان از مراکز ریمپ تخصصی جهت سازگاری موتور با کیفیت بنزین استفاده کرد تا احتمال ناکزدن پایین بیاید و در نتیجه خرابیهایی مثل شکستگی رینگ و پیستون کمتر رخ بدهد.
طراحی داخل کابین بهویژه بخش داشبورد هایما اس ۵ دیگر نسبتاً قدیمی شده است چراکه این سبک طراحی قبل از سال ۲۰۱۴ انجام گرفته و در آن دوران میتوانسته تا حدودی خلاقانه و زیبا به نظر برسد اما امروزه قطعاً دیگر حالت دریچههای تهویه میانی که فرمی شبیه ابروهای درهمکشیده دارد، نمیتواند برای مشتریان جذاب باشد.
با این حال طراحی غربیلک فرمان همچنان خوشدست و زیبا به نظر میرسد اما تزیینات بهکاررفته در داشبورد خیلی چشمنواز نیست. اهرم بزرگ تعویض دنده نیز به فرم خودروهای قدیمیتر طراحی شده و شاید امروز دیگر برای مشتریان جذاب نباشد.
متریال استفادهشده در ساخت داشبورد و رودریها خیلی مرغوب نیست اما میتواند رضایت نسبی کاربران را تا حدودی جلب کند. در مورد فرم صندلیها باید گفت که صندلیهای هایما S5 تا حدودی ارگونومیک و راحت هستند و برای مسافرتهای طولانی میتوانند خستگی و کوفتگی را از بدن دور کنند.
میزان فضای پا در ردیف دوم نیز چندان محدود نیست و دو یا سه نفر بزرگسال میتوانند از این بخش به راحتی استفاده کنند. اگر زیاد سفر میروید احتمالاً باید یک محفظه باری سقفی نیز برای هایما اس ۵ در نظر بگیرید چراکه صندوق عقب این خودرو حدود ۳۲۰ لیتر گنجایش دارد که تقریباً در حد یک هاچبک بزرگ است و خیلی نمیتواند نیازهای مسافرتی شما را برآورده کند.
در مورد امکانات هایما S5 باید گفت که این خودرو تجهیزاتی مثل کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایرها، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، شش کیسه هوا، تنظیم برقی صندلیهای جلو، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، آینههای جانبی تاشونده برقی و… را به شما ارائه میدهد.
با اینکه haima s5 نتوانست همانند هایما S7 استقبال خوبی را در مقابل خود ببیند اما آمار فروشش از بسیاری از رقبایش بالاتر از است و مدل های جدید آن نیز می تواند شرایط را تغییر دهد. با این حال هایما اس ۵ در بازار ایران رقبایی مثل جک اس ۳، امویام X33 اسپرت، جک اس ۵ و برخی دیگر از کراساورهای همقیمت یا همرده را پیش روی خود میبیند.