کد خبر: ۲۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۸
گزارش «تجارت» از جدال دو وزارتخانه
واكنش‌ها به انتقادات وزير راه، مسكن و شهرسازي شروع شد. دو روز از انتقادات عباس آخوندي در مراسم گراميداشت هفته حمل و نقل به وجود سازمان‌هايي با تفكر ماركسيستي در زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذشته كه برخي از مسئولان وزارت صنعت، صحبت‌هاي وزير راه را نظر شخصي او اعلام كردند. آخوندي در انتقادات خود به صراحت خواستار انحلال بخش‌هايي كه مسئوليت قيمت‌گذاري را دارند شده بود و وجود آنها را از آموزه‌هاي تفكر سوسياليستي و ماركسيستي اعلام كرده بود.
پيش از اين و در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه كه برخي خبرگزاري‌ها آن را منتشر كردند؛ پیشنهاد شده بود که سازمان حمایت منحل شود. البته انحلال سازمان حمایت در زیرمجموعه بخش تجمیع امور فرابخشی بازرگانی در دستگاه واحد، تمامی مأموریت‌ها و وظایف مرتبط با بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی منتزع و الحاق به وزارت امور اقتصادی و دارایی آورده شده است. برای تحقق این پیشنهاد باید حداکثر تا پایان سال اول برنامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منحل شود و وظایف حسابرسی آن سازمان به سازمان حسابرسی و سایر وظایف به اتحادیه‌ها و صنوف مربوط منتقل شود.
با اين حال انتقادات آخوندي و خواست او براي انحلال برخي سازمان‌ها و نهادها مانند سازمان حمايت موجب واكنش مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شد.
آخوندي چه گفته بود؟
سه روز قبل و در مراسم گراميداشت آغاز هفته حمل و نقل بود كه عباس آخوندي، وزير راه، مسكن و شهرسازي با بیان اینکه از برنامه اول توسعه تا به امروز این بحث مطرح بوده که نظام قیمت‌گذاری جمع‌آوری شود، گفت: این نظام آموزه تفکر سوسیالیستی و مارکسیستی است و سازمان‌هایی با تفکر مارکسیستی مانند سازمان حمایت باید منحل شوند. او همچنين گفته بود كه ۲۵ سال است که در همه برنامه‌ها این موارد عنوان شده ولی هنوز این جریان به سختی مقاومت می‌کند و مانع توسعه می‌شود.
 آخوندي همچنين اظهار اميدواري كرده بود كه دولت این شهامت را داشته باشند که پیشنهاد انحلال سازمان‌های قیمت‌گذاری از جمله سازمان حمایت را به مجلس ارائه کند و مجلس نیز این همت را  داشته باشد تا بساط این دستگاه‌ها را یک بار برای همیشه جمع کند. به گفته وزير راه عده‌ای با تعالیم مارکسیستی و سوسیالیستی سنگ حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را می‌زنند اما دست آنها در جیب مصرف کننده است. همه این‌ها تعالیم مارکس است و کدامیک از این اقدامات مسلمانی به حساب می‌آید.
آغاز واكنش‌هاي به صحبت‌هاي آخوندي
صحبت‌هاي آخوندي درباره تاثيرپذيري برخي سازمان‌هاي حمايتي زيرمجموعه وزارت صنعت از آموزه‌هاي ماركسيستي اما مساله‌اي نبود كه بدون پاسخ بماند.
روز گذشته و در گفتگو با خبرگزاري مهر بود كه معاون وزیر صنعت در واکنش به صحبت‌هاي وزیر راه گفت: آقای آخوندی نظر شخصی‌اش را گفته و این موضوع در دستور کار دولت نیست.
 حسین ابویی مهریزی گفت: نظر همه افراد محترم است و وزیر راه و شهرسازی نیز نظراتی دارند، البته وی هم اقتصاد می‌داند و هم تحصیلات مرتبط در این زمینه دارد؛ اما به نظر می‌رسد اظهارنظر اخیر او در خصوص قیمت‌گذاری‌ها و انحلال سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، یک نظر شخصی و مربوط به اقتصاد آزاد است.
وي ادامه داد: اقتصاد آزاد آنجایی اتفاق می‌افتد که دولت در هیچ نقطه‌اش و به خصوص قیمت‌گذاری، دخالت نکند. در واقع، یک اقتصاد مبتنی بر بازار، تعریف خاص خود را دارد و هر موقع کشور به آن تعریف و الزامات این مدل اقتصادی دست یافت، شرط وزیر راه و شهرسازی هم پذیرفتنی است.
ابویی مهریزی معتقد است، قیمت‌گذاری با پایش برخی از کالاهایی که در بازار وجود دارد، متفاوت است؛ یعنی لازم نیست که یک سازمانی حتما قیمت‌گذاری کند. وی تصريح كرد: در شرایط کنونی این یک خبط است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را منحل کنیم.
 ابویی مهریزی همچنين گفت: بسته‌ای که در ستاد برنامه ششم جمع‌بندی شده و یکی از بندهای آن انحلال سازمان حمایت یا ادغام سازمان توسعه تجارت در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است، در دولت رای نخواهد آورد.
فعلا واكنشي نشان نمي‌دهيم
از طرف ديگر روز گذشته سید محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت در گفتگو با تسنيم در واکنش به اظهارات وزیر راه گفت: درباره اظهار نظر‌های آقای آخوندی و مارکسیستی خواندن سازمان حمایت مردم باید نظر دهند و مردم می‌توانند قضاوت درستی از فعالیت سازمان ما و اظهار نظر ایشان داشته باشند. وی با بیان "فعالیت ما براساس قانون است و ایشان اظهار نظر کرده‌اند" افزود: مردم فعالیت سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی و مطالب غیرقانونی را که پخش شده قضاوت می‌کنند که فعالیت و اظهارات چه‌کسی براساس قانون است.
نوابي همچنين ادامه داد: اعتقاد ما این است كه در سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی به مُرّ قانون و مصوبه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها عمل کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: مردم و جامعه قاضیان خوب و منصفی هستند و در گفتگو با شما، موضع ما و موضع آقای آخوندی را شنید‌ه‌اند و می‌توانند قضاوت کنند. نوابی همچنين گفت: فعلاً نمی‌خواهیم واکنشی در این زمینه داشته باشیم و وارد این مقوله شویم.
انتظار چنين ادبياتي را نداشتيم
صحبت‌هاي دو معاون نعمت‌زاده اما تنها واكنش‌هاي صورت گرفته نسبت به صحبت‌هاي آخوندي نبود. روز گذشته همچنين محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی در گفتگو با ایلنا درباره صحبت‌هاي وزیر راه گفت: من به آقای آخوندی حق می‌دهم که مدافع سازمان‌ها ونهادهای تحت پوشش خودشان باشند. اما من به مردم هم این حق را می‌دهم که در دولت تدبیر و امید یک سازمان کوچک و ناتوان به نام حمایت از مصرف‌کنندگان، داشته باشند.
 وي تصريح كرد: من از آقای آخوندی این انتظار را نداشتم که همکاران خودشان در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و کسانی که با ایشان در جاهای دیگر در زمان‌های قدیم همکاری داشته‌اند با این تعابیر مورد لطف و عنایت قرار بدهند. مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور، تصریح کرد: ما نباید اجازه بدهیم در دوره انتقال، بنگاه‌ها بدون هیچ‌گونه افزایش کیفیت در ارائه خدمات و صرفا با یک فرصت‌طلبی، قیمت خدمات‌شان را افزایش بدهند. این منصفانه نیست.
این حرکت نه حمایت از تولید است و نه حمایت از تولیدکننده. بهرامی ارض اقدس افزود: ما باید قبل از اعمال افزایش بی‌رویه و غیرمنطقی قیمت خدمات شبه انحصاری، شرایط را برای رقابتی کردن این خدمات مهیا کنیم و کیفیت را بالا ببریم. آن وقت در شرایط کیفی متفاوت، تنوع قیمت داشته باشیم. مشروط به آنکه مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار