کد خبر: ۲۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
خبرهای خوش اقتصادی دیروز «حسن روحانی» رییس جمهوری در جمع مردم شهر ری در مورد تک نرخی شدن تورم و نوید رشد اقتصادی پنج درصدی در سال آینده بهانه ای برای تحلیل اقتصادی روزنامه های امروز بود.
این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز پنج شنبه 3 دی 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.
 
*** تورم تک رقمی و تحلیل هایش
روزنامه «گسترش صمت» در گزارش خود در این ارتباط نوشت: مرکز آمــار ایران اعــلام کرد که نرخ تــورم آذرماه امســال به 12.6درصد رسید که نســبت به ماه گذشته(13.1) کاهش داشــته است.همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شــد و به 9.9 درصد رسید... رییس جمهوری دیروز چهارشنبه در جمع مردم شهر ری به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد و گفت که تورمی که در آغاز تشکیل دولت یازدهم 45درصد بود، امروز به کمتر از 10 درصد رسیده است... ان شاءالله مسیر توسعه کشور را ادامه خواهیم داد و شاهد رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای خواهیم بود و در سال آینده امید رشد 5درصدی در اقتصاد ایران را داریم.
در این میان روزنامه «آرمان» در این ارتباط گفت و گویی را با «مهدی تقوی» استاد دانشگاه منتشر کرد و از زبان او در مورد چرایی محسوس نبودن کاهش نرخ تورم نوشت: تک رقمی شدن تورم به معنای پایین آمدن قیمت ها نیست. تورم نسبت افزایش قیمت هاست؛ یعنی فرضا پارسال قیمت ها 15درصد بالا رفته و حالا فرضا 10درصد. این تصور اشتباه که پایین آمدن تورم مساوی است با پایین آمدن قیمت ها باید اصلاح شود. به عبارت دقیق تر قیمت ها در دولت دوم احمدی نژاد 40درصد افزایش می یافت اما حالا 15درصد افزایش پیدا می کند.
در ادامه از زبان تقوی در مورد ارتباط کاهش نرخ تورم با رکود می خوانیم: در دولت قبل که رکود تورمی وجود داشت هم بیکاری زیاد شده بود و هم نرخ رشد اقتصادی کم بود. اما الان اقتصاد در شیب صعودی است. ما در مسیر رونق اقتصادی هستیم. اینکه گفته می شود در حال حاضر رکود وجود دارد، مخالفم. نرخ رشد از منهای 4درصد به مثبت 3 و 5/3رسیده است. آن کسانی که می گویند رکود وجود دارد،اقتصاد بلد نیستند البته در برخی بخش ها رکود هست اما در بخش های کلان رونق ایجاد شده است.
«علی قنبری» تحلیلگر مسایل اقتصادی هم در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: انتظار مردم از کاهش تورم همواره کاهش قیمت ها و ملموس بودن افزایش قدرت خرید آنهاست اما در واقع تورم نرخ رشد افزایش قیمت ها است و وقتی تورم مثبت است یعنی قیمت ها افزایشی بوده اما آهنگ این افزایش کندتر شده است.
در ادامه می خوانیم: اما کاهش قیمت ها پدیده ای است که تقریبا هیچ کشوری آن را تجربه نکرده است به همین دلیل است که از شاخص تورم یعنی نرخ رشد و افزایش قیمت ها برای بررسی رفتار و سطح قیمت ها استفاده می شود. تورم در کشورهای درحال توسعه به صورت تورم ساختاری درمی آید. در ایران نیز تورم ١٥ درصد تقریبا همیشگی بوده و ١٥ درصد از نرخ تورم مربوط به ساختارهای اقتصادی کشور است. یعنی همواره یک تورم حداقل ١٥ درصدی را در اقتصاد شاهد بوده ایم. در وضعیت کنونی نیز فعلا تورم نقطه به نقطه تک رقمی شده است و تا تک رقمی شدن تورم سالانه، راه درازی باقی است.
روزنامه «جهان اقتصاد» هم با تایید بهبود وضعیت اقتصادی کشور که در کاهش شاخص تورم سالانه نمود یافته، از اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه که مبنای علمی ندارد انتقاد کرد و نوشت: نکته قابل تأمــل در اعلام نرخ تورم، تداوم اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت یازدهم است، در حالیکه این شاخص اقتصادی که ابتکار تبلیغاتی دولت نهم در آستانه برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بود و هیچ مبنای علمی ندارد. بررســی نــرخ تورم در یــک ماه و مقایســه آن با ماه مشابه سال پیش از آن، ابتکاری است که رئیس دولت نهم که برای ریاســت جمهــوری دوره دهم نیز نامزد شده بود برای سرپوش گذاشــتن بر شرایط نامساعد اقتصادی کشــور ابداع کرد تا به واسطه آن به منتقدان اقتصادی دولت پاسخ دهد.
روزنامه «جهان صنعت» هم در این ارتباط نوشت: آنچه مشخص است این است که دولت در ادامه دستاورد های خود موفق به کاهش تورم شده است. با این حال در وهله اول اینکه این کاهش در جامعه محسوس نیست، اگرچه نسبت به زمانی که تورم 45 درصد بود اکنون قطعا شرایط معیشتی بهتری بر جامعه حاکم است. مساله دیگری که در این باره مطرح می شود، این موضوع است که گرچه دولت نسبت به موفقیت خود در کاهش تورم مباهات می کند، اما تا زمانیکه در خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصاد موفقیتی کسب نکند، رساندن تورم به نقطه صفر هم به درد کسی نخواهد خورد.
روزنامه «جوان» اما در مطلبی با عنوان «ترمز دولتی در کاهش تورم» دولت را مانعی بر سر راه کاهش تورم دانست و نوشت: بررسی های روزنامه جوان از جدیدترین آمارهای قیمتی مرکز آمار ایران نشان می دهد خدمات و کالاهای دولتی نقش اساسی در کند شدن آهنگ نرخ تورم داشته و به عبارت بهتر، سهم دولت در گرانی های امسال به جز در بخش هتل و رستوران بیشتر از بخش خصوصی بوده وگران کردن خدمات دولتی باعث تورم 12/2 درصدی است، وگرنه باید نرخ تورم پایین تر هم می آمد.
 
***همه آمده اند
دیروز چهارشنبه در آخرین روز از نام نویسی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان، وزارت کشور روز شلوغی را پشت سر گذاشت. بسیاری معتقدند خبرگان امسال اما با حضور چهره های شاخص هر 2 جناح، حضور چشمگیر زنان و حتی شخصیت های کمتر شناخته شده در فضای متفاوتی برگزار خواهد شد. روزنامه های امروز به این مساله و همچنین نام نویسی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند.
روزنامه «ابتکار» از «خیز بلند زنان برای تصاحب مجالس» و تعداد قابل توجه بانوانی گفت که نسبت به دوره های گذشته برای مشارکت در روندهای تصمیم سازی کشور اشتیاق بیشتری از خود نشان داده اند.
روزنامه اعتماد هم از رشد بیش از ٣٥ درصدی کاندیداها با موج بی سابقه ثبت نام علما و چهره ها در انتخابات خبرگان گفت. به نوشته این روزنامه چهره های جدید همچنان در مسیر خبرگان هستند. آخرین روز بودن ثبت نام برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری باعث شده بود تا کاندیداها برای ثبت نام تعجیل کنند.
به نوشته اعتماد مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز حالا با کاندیدا شدنش در این انتخابات چهارمین نفری می شود که از دولت برای این انتخابات کاندیدا شده است. .. احمد اشرفی اصفهانی، فرزند شهید محراب و رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری نیز روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات کشور برای هر دو انتخابات مجلس و خبرگان کاندیدا شد. ..یکی از مهم ترین کاندیداهای روز گذشته انتخابات مجلس خبرگان رهبری، محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور از حوزه انتخابیه استان تهران کاندیدای نمایندگی مجلس شد. ویژگی بارز اعلام کاندیداتوری محسن اسماعیلی «غیرمعمم» بودن او بود.
روزنامه «شرق» هم در مطلبی از «ثبت نام ها در خط پایان» گفت. به نوشته شرق این روزنامه ستاد انتخابات وزارت کشور چهارشنبه شلوغ تر از سه شنبه بود؛ بیشتر میهمانان ستاد هم از نمایندگان فعلی مجلس بودند. اما به غیر از آنها، میهمانان، تلاقی های جالبی هنگام ثبت نام داشتند؛ دو نفری که چند ماه است مشغول شکایت از یکدیگر هستند، با هم در ستاد برای ثبت نام حضور داشتند؛ «حمید رسایی» و «محمد اشرفی اصفهانی»؛ نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست جمهوری. اما با توجه به اینکه روز آخر ثبت نام برای مجلس خبرگان رهبری بود، روز گذشته آمار ثبت نامی ها برای این مجلس در این دوره رکورد زد؛ بیش از ١٢٠ نفر در یک روز.
به نوشته شرق «غلامرضا مصباحی مقدم»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، هم برای مجلس شورای اسلامی و هم برای مجلس خبرگان کاندیدا شد؛ برای هر دو مجلس هم از حوزه انتخابیه تهران. از دیگر افرادی که دیروز در تهران یا شهرستان ها ثبت نام کردند، می توان به «ابراهیم اصغرزاده» اشاره کرد که با حضور در فرمانداری مشهد، از این حوزه انتخابیه برای انتخابات مجلس نامزد شد. «رسول منتجب نیا»، «نصرت الله تاجیک» و «جواد حق شناس» هم از اعضای حزب اعتماد ملی با حضور در ستاد انتخابات از حوزه انتخابیه تهران نامزد شدند. «حسن رسولی» برای حوزه انتخابیه مشهد، «مرتضی الویری» شهردار سابق تهران، «فیاض زاهد» و حسین دهباشی کارگردان فیلم تبلیغاتی آقای روحانی، برای حوزه انتخابیه تهران نیز کاندیدا شدند. «اسماعیل کوثری»، «حسین طلا» و «بیژن نوباوه وطن» با حضور در فرمانداری تهران، برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند. آیت الله «سیبویه» نماینده ولی فقیه در سوریه برای کاندیداتوری در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در فرمانداری مشهد ثبت نام کرد. اما عصر دیروز، چهره ای به ستاد آمد که کسی انتظارش را نداشت؛ «بهنام محمودی» عضو سابق تیم ملی والیبال ایران با حضور در ستاد، برای حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد.
 
***تیشه به ریشه گردشگری در ایران
توقف 6 ساعته اتوبوس گردشگران در نایین به جرم مختلط نشستن زنان و مردان در آن از طرف پلیس راهنمایی و رانندگی، رویدادی است که روزنامه های امروز از دید انتقادی به آن پرداختند و چنین رفتارهایی را تیشه به ریشه گردشگری دانستند.
روزنامه «قانون» در این ارتباط نوشت: نشستن زن و مرد در کنار هم داخل اتوبوس، سبب شد تا پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی عجیب ، اتوبوس گردشگری را 6 ساعت در دمای زیر صفر درجه توقیف کند! این اتفاق کمی بعد از صدور دستور دادگستری اصفهان برای برخورد با تورهای مختلط «کویر مرنجاب» رخ داد. در حالی که قرار بود این محدودیت تنها شامل مرنجاب شود، اما به نظر می رسد گستره آن تا شعاع 267 کیلومتری و شهر نایین کشیده شود، با این تفاوت که این بار پلیس راهنمایی و رانندگی به جای نیروی انتظامی خود را موظف دانست وارد عمل شود.
در ادامه می خوانیم: این اتفاق از آن جهت قابل تامل است که اولا آیا پلیس راهور صلاحیت و وظیفه شناسایی رابطه زن و مرد در اتوبوس را دارد؟ و ثانیا در شرایطی که رونق گردشگری یکی از عوامل مهم افزایش درآمدهای غیرنفتی به شمار می رود، این گونه رفتارها ی جنجال برانگیز چه سودی برای فرهنگ و اقتصاد ایران دارد؟ ثالثا در شرایطی که کمتر از یک هفته از امضای نامه رییس جمهور آمریکا مبنی بر تحریم غیر مستقیم گردشگری در ایران برای شهروندان 38 کشور می گذرد و خیلی ها اعتراض به این تحریم خارجی داشتند، اتفاق اخیر در مرنجاب نوعی تحریم داخلی گردشگری در ایران محسوب می شود که جای انتقادات فراوانی دارد.
در ادامه این مطلب آمده است: در شرایطی که بر اساس گزارش موسسه جهانی نشنال جئوگرافی، ایران از مستعد ترین کشورها در جلب توریسم به شمار می رود، قطعا برخوردهایی همچون آنچه در اصفهان رخ داد، عاملی محدود کننده در توسعه گردشگری به شمار می رود. برخورد با گردشگران در کویر مرنجاب و محدودیت های ایجاد شده برای آن قطعا تاثیری منفی در رشد گردشگری در ایران دارد و این درحالی است که ایجاد بسترهای لازم برای افزایش حضور گردشگران داخلی و خارجی یک ضرورت به شمار می رود. البته شکی در ضرورت رعایت مسائل اخلاقی و شئونات اسلامی در برپایی تورهای گردشگری نیست اما بهانه قرار دادن عدم رعایت کامل آن برای محدودیت گردشگری نکته ای قابل تامل به شمار می رود.
روزنامه آرمان هم در گزارشی در ارتباط با این رویداد از زبان «کریم شادفر»، مدیر دفتر خدمات مسافرتی مسوول این تور نوشت: اگر مختلط نشستن زن و مرد ایراد دارد، چرا جلوی اتوبوس های بین راهی گرفته نمی شود؟ چرا بلیت صندلی های هواپیما بدون توجه به جنسیت مسافران شماره می شود؟ مدارک راهنمای این تور، اتوبوس و راننده آن هیچ نقصی نداشت، پلیس راهنمایی و رانندگی نایین هم این موضوع را تایید می کند. پلیس جز مختلط نشستن مسافرانی که 80 درصدشان نسبت خانوادگی داشتند، نتوانسته بود به این تور ایراد دیگری وارد کند.
روزنامه «ایران» هم گزارش تازه «سی ان ان» در مورد قرار گرفتن ایران در رتبه پنجم مقصد پرجاذبه گردشگری در سال 2016 را گزارشی خبری بازتاب داد و به همین بهانه یادداشتی در مورد لزوم اصلاح ذهنیت دنیا در مورد ایران منتشر کرد.
به نوشته روزنامه ایران، تصویر مردم کشورهای غربی از ایران عمدتاً توسط رسانه های غربی که تحت سلطه امپراتوری های بزرگ رسانه ای هستند شکل گرفته است که منطبق با واقعیت نیست. البته تصویر مردم ما نیز نسبت به کشورهای دیگر چندان منطبق بر واقعیت نیست چرا که این تصویر نیز توسط رسانه های ما شکل گرفته که با واقعیت های موجود آن کشورها به طور کامل سازگار نیست. واقعیت این است که گردشگری و حضور بی واسطه در یک کشور، بهترین راه شناخت واقعیت های آن کشور است. فضای مجازی و بویژه شبکه های اجتماعی از آنجایی که رسانه های مردمی هستند، ابزار خوبی برای معرفی یک کشور به دیگران هستند. رسانه های رسمی به دلیل وابستگی به ساختارهای قدرت، نمی توانند چنین نقشی را ایفا کنند. بنابراین گسترش شبکه های اجتماعی می تواند نقشی بی بدیل در اصلاح تصویر ذهنی دیگران از یک کشور ایفا کند.
در ادامه می خوانیم: گردشگری در واقع رکن اصلی دیپلماسی عمومی است. در دیپلماسی عمومی به جای ارتباط میان دولت با دولت، ارتباط میان ملت با ملت شکل می گیرد. دیپلماسی سنتی، ارتباطات بین دولت ها و دیپلماسی عمومی، ارتباطات بین ملت ها است.
 
**پایتخت زیر سایه سرد برج ها
برج سازی افسارگسیخته در تهران خطر افزایش بی رویه جمعیت و تشدید آسیب های اجتماعی در پایتخت را پیش چشم کارشناسان قرار داده است؛ مساله ای که برای کنترل آن اقدامی جدی صورت نمی گیرد. روزنامه «فرهیختگان» امروز در گزارشی به این مساله پرداخت.
به نوشته فرهیختگان از زبان «مصطفی آب روشن» جامعه شناس شهری متاسفانه مجوزهای صادره (برای برج سازی) هیچ گونه برچسب اجتماعی ندارند به عبارتی ابتدا باید الگو و تجربه زندگی جمعی در برج ها به شهروندان آموزش داده شود و سپس این سبک از زندگی در قالب بلندمرتبه سازی در جامعه نهادینه شود. به نوعی در مبحث آپارتمان نشینی، جامعه ما با نوعی تاخر فرهنگی روبه رو است، درواقع شهر نشینی برای خیلی از ساکنان شهری خریداری شده است، زیرا حقوق و مسئولیت های زندگی در برج در شهروندان درونی نشده است. به تناسب پیشرفت های عمرانی و تحصیلات دانشگاهی، قشر عظیمی از شهروندان درگیر انبوهی از مسائل و اختلافات در آپارتمان ها هستند که به علت نبود فرهنگ سازی و الزامات زندگی آپارتمان نشینی به وجود آمده است. در این میان مجوزهای بلندمرتبه سازی این مشکل را مضاعف کرده و به مسائلی از این جنس دامن می زند، زیرا خیلی از برج های ساخته شده حتی با بافت اجتماعی منطقه همخوانی نداشته و به عنوان وصله ای ناجور در منطقه خودنمایی می کند.
در ادامه از زبان این کارشناس آمده است: نکته ای که باید مورد توجه مسئولان شهری قرار گیرد این است که آیا بستر های فرهنگی و اجتماعی، تفریحی و زیرساخت های خدمات رسانی برای افزایش جمعیتی اینچنینی مورد محاسبه قرار گرفته است یا نه؟ درواقع این محدودیت ها باید به شکل مدیریت متمرکز در مباحث معماری شهری مدنظر مدیریت شهری قرار گیرد، درواقع با افزایش جمعیت ناگهانی در یک منطقه و محدودیت های منابع زیرساختی، به طور قطع ما با انواع مسائل و نارضایتی های شهروندان روبه رو خواهیم شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: