کد خبر: ۲۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
آیین‌نامه اجرایی تشکیل بورس تعاون با همکاری وزارت اقتصاد، وزارت تعاون و اتاق تعاون ایران به کمیسیون تخصصی هیأت وزیران ارسال شد.
تشکیل بورس تعاون موضوعی است که در یکسال اخیر پس از انتشار گزارش نشست رئیس سازمان بورس با اعضای کمیسیون تخصصی بورس اتاق تعاون ایران در خبرگزاری فارس، داغ شده است، به طوری‌که آیین‌نامه اجرایی آن هم آماده شد.

براساس این گزارش، طبق گفته علیرضا ناطقی مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون، این آیین نامه به کمیسیون تخصصی هیأت وزیران ارسال شد که بر مبنای آن سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است، زیرساخت‌های آن را آماده کند.

بر همین اساس تعاونی‌های سهامی عام که پیش از این در داد و ستد سهام محدودیت‌های داشتند، با تشکیل این بورس و رفع موانع به بازارهای اصلی راه پیدا خواهند کرد.

این گزارش می‌افزاید، محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نشستی درباره رکن پنجم بازار سرمایه گفته بود، می‌توان با هم‌فکری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی این بورس را با عنوان تعاون راه‌اندازی کرد.

به گزارش فارس، هم‌اکنون کارگروهی متشکل از اتاق تعاون ایران و نمایندگانی از سازمان بورس و اوراق بهادار ایجاد شده است که در ان نمایندگان و کارشناسانی از اتاق تعاون ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار به میزبانی سازمان بورس ایجاد شده است.

در این باره، طبق اظهارات بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران، مدیریت جدید سازمان بورس همراهی بسیاری خوب و نظر مثبتی نسبت به فعالیت تعاونی‌ها در بورس دارد که از این پس با نگاهی توسعه‌ای برای حضور جدی تعاونی‌ها در بازار سرمایه برنامه‌ریزی شده است.

وی معتقد است که مقدمات حضور بخش تعاون و زمینه فعالیت تعاونی‌ها در بازار سرمایه به دنبال توافق اخیر بخش تعاون و سازمان بورس در اولین نشست کمیسیون بورس، بانک، بیمه و نهادهای مالی فراهم شده است.

به گزارش فارس، بر اساس قانون سیاست‌های کلی اصل 44، رفع محدودیت از حضور تعاونی‌ها در تمام عرصه‌های اقتصادی از جمله بانکداری، بیمه و بورس پیش‌بینی و بر لزوم بخش تعاون به بازار سرمایه تاکید شده است.

در این قانون نسل جدید شرکت‌های تعاونی تحت عنوان «تعاونی‌های سهامی عام» تعریف شده که در واقع شرط پیش پای تعاونی‌ها برای ورود به بورس است.

بنابراین در صورت ورود تعاونی‌ها به بازار سرمایه یکی دیگر از الزامات توسعه بخش تعاون تکمیل شده و می‌توان برای رسیدن به سهم 25 درصدی آن در اقتصاد ملی امیدوار بود.

به عبارت دیگر، رسیدن به سهم 25 درصد از اقتصاد طبق قانون نیازمند حضور جدی تعاونی‌ها در بازار است که یکی از الزامات تحقق این ایجاد بانک‌ها و بیمه‌های تخصصی در کنار تعریف ابزارهای مختلف برای این بخش است که در همین زمینه پیشنهادی مبنی بر ایجاد پنجمین بورس در بازار سرمایه با عنوان بورس تعاون ارائه شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: