کد خبر: ۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
رئیس سازمان دامپزشکی هشدار داد
رئیس سازمان دامپزشکی نسبت به شیوع بیماری‌های دامی مانند تب مالت و سل گاوی در کشور هشدار داد و گفت:علی رغم اینکه اعتبارات سازمان 30 درصد نیاز آن برای مبارزه با بیماری‌های خطرناکی مانند تب مالت و سل گاوی است‌، واکسیناسیون دامی علیه تب مالت 30 درصد افزایش یافته است.
مهدی خلج  گفت:اعتبارات سازمان دام پزشکی 30 درصد نیاز برای انجام وظایف حاکمیتی اش و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است که علی رغم این کمبود اعتبارات سازمان از همه ظرفیت خود برای مبارزه با بیماری‌های سل گاوی و تب مالت انسانی (برسلوز ) استفاده می‌کند و براساس آمار و گزارش‌های موجود طی هشت ماهه امسال میزان واکسیناسیون علیه این بیماری‌ها 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: برای شناسایی و حذف دام های آلوده بایستی غرامت سنگینی بپردازیم و اگر در این زمینه هزینه نکنیم باعث می‌شود که این بیماری‌ها از طریق دام و راه‌های مانند شیر و غیره به انسان منتقل شود و کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

خلج ادامه داد:اگر برای مقابله با این بیماری‌ها در جمعیت دامی هزینه ناچیزی بپردازیم و اعتبارات بسیار کمی نسبت به اعتبارات بهداشتی و درمانی کشور در اختیار سازمان دامپزشکی قرار بگیرد نتیجه آن کاهش بیماران انسانی خواهد بود.

وی افزود: بر اساس اسناد بالادستی کشور و سیاست های کلان ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری بهداشت و پیشگیری مقدم بر درمان است و اگر در این زمینه به سازمان دامپزشکی بیشتر توجه شود در واقع در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به جلسه معاونین و مدیران ارشد جهاد کشاورزی با معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در این جلسه مسائل و مشکلات بخش دامپزشکی کشور ازجمله هشدار شیوع تب مالت و نیاز این سازمان به اعتبارات بیشتر برای مقابله با این بیماری‌ها مطرح شد که امیدواریم مورد توجه مسئولان و دولت قرار بگیرد و بتوانیم کمک بیشتری دریافت کنیم.

خلج با اشاره به اینکه هیچ جایی در کشور بحران وجود ندارد و کانون‌های بیماری در مناطق مختلف پراکنده است که مبارزه با آن جریان دارد اعلام کرد: گرچه تولید واکسن از سوی موسسه رازی طی سال‌های گذشته به خوبی و با تلاش محققان این موسسه انجام شده است اما برای مقابله با بیماری‌هایی مانند تب مالت نیاز به کار و تحقیق بیشتری در موسسه واکسن و سرم سازی رازی وجود دارد تا بتوانیم اثربخشی و کیفیت این واکسن‌ها را ارتقا دهیم گرچه موسسه رازی طی سال‌های گذشته مانند گنجینه‌ای در خدمت کشور بوده و تلاش‌های بسیاری در این مجموعه صورت گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: