کد خبر: ۲۵۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۲
 بازاریابی موبایلی یک نوع فعالیت تبلیغاتی است که مخاطبان و مشتریان شما، از طریق تلفن همراه، تلفن همراه هوشمند، تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی مشابه، پیام های تبلیغاتی شما را دریافت می کنند. ساده ترین تعریفی که می توان از بازاریابی موبایلی ارائه کرد این است که مشتری از طریق تلفن همراه خود از وجود برند شما، محصولات و یا خدمات شما آگاهی پیدا می کند. این روش به عنوان بخشی از یک استراتژی تبلیغاتی "چندکاناله" کاربرد دارد یعنی اینکه شرکت های تجاری، همسو با دیگر تبلیغاتی که انجام می دهند از این روش تبلیغاتی سود برده و برای معرفی برند و یا محصولات خود، از بازاریابی موبایلی استفاده می کنند.


این روش از بازاریابی، در کشورهای اروپایی و ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار است. عمدتا به دلیل استفاده روز از تلفن های همراه هوشمند و تبلت، نمی توانیم این روش تبلیغاتی را نادیده بگیریم.

بررسی های انجام شده در آوریل 2012 نشان می دهد که یک سوم مردم ایالات متحده از تلفن های همراه هوشمند استفاده می کرده اند و پیش بینی می شود که تا سال 2016 در این کشور بیش از نیمی از مردم استفاده کنندگان تلفن های هوشمند باشند. همچنین این بررسی ها نشان داده است که در سال 2012 پنجاه میلیون نفر از (ipad) استفاده می کرده اند و برآورد می شود که تا سال 2016 این رقم به هشتاد و پنج میلیون نفر برسد. آمار اخیر فقط کاربرانی را شامل می شود که از تبلت های ipad استفاده می کنند باید این نکته را در نظر بگیریم که این آمار برند های دیگر را شامل نشده است، با احتساب برندهای دیگر مطمئنا آمار و ارقام، عدد بیشتری را نشان خواهد داد. به جرئت می توان گفت که امروزه، دوران کامپیوترهای دسک تاپ و حتی پالم تاپ به سر آمده است و همه ما برای جستجو درباره مطلبی، برای خرید کالایی و خیلی موارد دیگر اولین کاری که می کنیم این است که سراغ موبایل و یا تبلت خود می رویم. همه موارد ذکر شده، اهمیت بازاریابی موبایلی را در عصر حاضر به ما نشان می دهد.

توصیه ها و راهنمایی های زیر به شما کمک می کند تا کاری کنید که بازاریابی موبایلی در مورد کسب و کار شما مفید واقع شود:

اول از همه این که سایتی را طراحی و راه اندازی کنید سپس از وب سایت خود استفاده بهینه کنید، در وب سایت خود تبلیغات انجام دهید تا اینکه ترافیک بیشتری را به سمت وب سایت موبایل و همچنین اپلیکیشن موبایل خود، جذب نمایید. وقتی کاربران، وب سایت شما را مشاهده می کنند مطمئن می شوند که شما اپلیکیشن موبایل نیز دارید که آنها می توانند در هر جایی، با استفاده از تلفن های همراه خود از آن استفاده کنند.

بدون اینکه برنامه مشخصی داشته باشید، وارد بازاریابی موبایلی نشوید. در ابتدا مشخص کنید که دقیقا می خواهید به چه هدفی برسید آیا می خواهید فروش تان را افزایش دهید و یا اینکه می خواهید مشتریان فعلی تان را حفظ کنید. اگر می خواهید با استفاده از روشی نو و خلاقانه فروش تان را افزایش دهید و مشتریان جدیدی جذب کنید، بازاریابی موبایلی روشی است که باید مورد استفاده قرار دهید. در کارتان، باید هر روز یک قدم به جلو پیش بروید تا بهترین نتیجه را بدست بیاورید.

اگر کار خود را با پیام های متنی یا SMS آغاز کرده اید، در مرحله بعد باید از پیام های چند رسانه ای (متن، عکس، ویدئو، پیام های صوتی و...) استفاده کنید. همواره سعی کنید تا آنجایی که امکان دارد از تکنولوژی روز اسفاده نمایید. اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، سعی کنید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.

برای سرویس پیام کوتاه خود، یک کد کوتاه اختصاصی ایجاد نمایید، شاید short code))اختصاصی پر هزینه باشد اما تاثیر گذاری آن فوق العاده خواهد بود.

کد کوتاه به یک شماره پنج یا شش رقمی گفته می شود که قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه را دارد و معمولا برای بازاریابی موبایلی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور مثال مشتری می تواند با ارسال یک کلمه و یا عبارت به کد کوتاه شرکت شما از سرویس های رایگان، هدایا و تخفیف های ویژه شما بهره مند شود.

در آخر اینکه پیام های متنی شما باید بسیار کوتاه و در عین حال بسیار جالب و تاثیر گذار باشد در غیر اینصورت این پیام های تبلیغاتی، برعکس عمل کرده و بر روی کسب و کارتان اثر منفی خواهند داشت. پیام های متنی نهایتا باید از 160 حرف الفبا تشکیل شده باشند، به بیان دقیق تر با احتساب حروف، اعداد و علائم نقطه گذاری، پیام متنی شما نباید از 160 (کرکتر) بیشتر باشد. مخاطبان شما به پیام هایی که کوتاه باشند و سریع خوانده شوند، عکس العمل بهتری نشان خواهند داد.  

منبع: سایت آموزش بازاریابی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پرطرفدارترین عناوین