کد خبر: ۲۵۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد : کشورهای چین، عراق، امارات، هند و افغانستان به عنوان مهمترین بازارهای صادراتی ایران در دوره هشت ماهه امسال ( فروردین تا پایان آبان ) بودند، که در این مدت 65 درصد از کل صادرات کالاهای ایرانی را به خود اختصاص دادند.
 براساس جدول آماری سازمان مزبور کشورهای چین، عراق، امارات، هند و افغانستان در مدت یاد شده، در مجموع 16 میلیارد و 75 میلیون دلار از کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی را جذب کردند.
چین نخستین شریک تجاری کشورمان در هشت ماهه 94 ، چهار میلیارد و 784 میلیون دلار کالای صادراتی ایران را بدون احتساب میعانات گازی جذب کرد که از نظر ارزشی ،سهم 19.4 درصدی از کل صادرات را داشت ، که در مقایسه با مدت مشابه در سال 93 کاهش 25 درصدی را نشان می دهد .
عراق دومین طرف تجاری ایران در این دوره ، چهار میلیارد و 248 میلیون دلار از کالاهای صادراتی کشورمان را به خود اختصاص داد که 17.4 درصد از ارزش صادرات کشورمان بود و نسبت به عملکرد مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد داشت.
امارات متحده عربی نیز در جایگاه سومین شریک تجاری قرار گرفت و سه میلیارد و 514 میلیون دلار از کالای صادراتی ایران را جذب کرد که 14.3 درصد از ارزش کل صادرات این دوره را دربر می گیرد و نسبت به دوره مشابه در سال قبل 41 درصد رشد نشان می دهد.
هند ، هشت ماهه 94 ، با جذب یک میلیارد و 875 میلیون دلار کالای صادراتی ایران ، 7.6 درصد از ارزش صادرات این دوره را از آن خود کرده است و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، رشد 24 درصدی داشت.
افغانستان هم یک میلیارد و 654 میلیون دلار کالای صادراتی ایران را در دوره این گزارش به خود اختصاص داد ،که 6.7 درصد از کل ارزش صادرات این مدت را شامل می شود و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، دو درصد رشد نشان می دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: