کد خبر: ۲۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
علیرضا دائمی اعلام کرد
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی اعلام کرد که دولت در سال 35 هزار میلیارد تومان یارانه به بخش‌های مختلف وزارت نیرو پرداخت می‌کند.
 علیرضا دائمی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در نشست مدیران ارشد این وزارتخانه با معاون اول رئیس‌جمهور به تبیین اقتصاد مقاومتی و اجرای طرح‌های مرتبط با این موضوع در این وزارتخانه پرداخت و اظهار کرد: بحث اقتصاد مقاومتی که از بهمن 92 و با ابلاغیه مقام معظم رهبری و سپس ابلاغیه دولت در وزارت نیرو شکل گرفت دارای محورهای اصلی شامل اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره‌وری در عرضه و تقاضا در آب و برق است که این هدفی است که در وزارت نیرو روزانه با آن مواجه هستیم و اهداف کلان براساس آن رقم خورده است.

وی افزود: وزارت نیرو جزء وزارتخانه‌هایی است که نظام اداره‌اش به صورت بنگاه اقتصادی است. همچنین افزایش بهره‌وری آب و برق در کلیه مراحل زنجیره تولید تا مصرف، زیرساخت‌های تولید و انتقال برق، پایداری و بهبود کیفیت و کمیت خدمات آب و برق در بخش‌های مختلف مصرف از جمله این راهبردها در اقتصاد مقاومتی است که به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با اشاره به برنامه عملیاتی این وزارتخانه که در 9/4/93 به تصویب شورای عالی اقتصاد رسید، ادامه داد: در این برنامه سیاست‌های متناظر با اهداف چهارگانه تدوین شد. همچنین چهار سیاست اصلی در بخش برق شامل افزایش راندمان نیروگاه‌ها، توسعه صادرات برق و مبادلات منطقه‌ای، اصلاح اقتصاد و مدیریت بخش برق و همچنین افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله این چهار سیاست هستند.

وی ادامه داد: 23 برنامه در این باره تعریف و یک پروژه برای انجام این امور تعیین شد و هر یک از پروژه‌ها مسوول اجرایی پیدا کرد.

دائمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعیین و تبیین سیاست‌های آب و آبفا اشاره و اظهار کرد: مدیریت تقاضای آب، اصلاح الگوی مصرف آب، توسعه بازار آب و ارتقای بهره‌وری آب از جمله سیاست‌های آب و آبفا است که در این باره 46 پروژه در بخش آب و 19 پروژه در بخش آبفا رقم خورد که باید انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت نیرو با اشاره به پروژه‌های انجام شده در قسمت آب اظهار کرد: سیستم‌های نوین تصویه فاضلاب، حسابداری ملی آب، بحث آب‌های ژرف، استحصال آب از باران و نمک‌زدایی آب شور از جمله پروژه‌های قسمت آب بوده است.

وی با بیان اینکه 17 طرح بزرگ دانش‌بنیان در این وزارتخانه انجام شده، تصریح کرد: 26 میلیارد منابع در سال گذشته برای این بخش پیش‌بینی شده است. همچنین 20 شرکت دانش‌بنیان از آن تاریخ به بعد در وزارتخانه نیرو شکل گرفته است که 242 شغل جدید پایدار و 1000 شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. همچنین آموزش‌هایی برای همکاران در بخش اقتصاد مقاومتی داده شده است.

دائمی در ادامه به رشد بهره‌وری در وزارت نیرو اشاره و اظهار کرد: تبدیل واحدهای گازی به سیکل‌های ترکیبی به صورتی است که هر واحد در صورت تبدیل به 500 میلیارد تومان منابع نیاز دارد. همچنین 103 واحد گازی در کشور است که برای تبدیل به سیکل‌های ترکیبی به 25 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

وی ادامه داد: در این صورت حدود 8 هزار مگاوات طی دو سال بدون افزایش سوخت به تولید برق کشور وارد می‌شود. همچنین عدم نیاز سرمایه‌گذار برای موارد احداث نیروگاه‌های جدید که با تکمیل سیکل ترکیبی توانی را ایجاد می‌کنیم که 5 درصد افزایش راندمان و هشت هزار مگاوات افزایش تولید منجر می‌شود.

دائمی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف در کشور بیان کرد: حمایت از تولید وسایل کم آب و برق و کاهنده مصرف برق، نصب تجهیزات کاهنده آب در اماکن عمومی که حدود 1229 میلیارد تومان ارزش این تجهیزات کاهنده است، نصب کنتورها بر روی انشعابات فضای سبز، نصب کنتورهای هوشمند، آگاهی‌رسانی و شفاف‌سازی اطلاعات و همچنین طرح دانا از جمله طرح‌های انجام شده در این خصوص بوده است.

وی با اشاره به مبادله برق با کشورهای همسایه اشاره کرد: در سال 93 حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت ارزش این مبادله بوده که در نیم‌سال اول امسال این عدد حدود 5 میلیارد کیلووات ساعت بوده است. کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان از جمله این کشورها بوده است. همچنین صادرات برق و خدمات مهندسی نیز از حوزه‌هایی بوده است که در وزارتخانه به آن پرداخته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت نیرو در پایان به میزان یارانه پرداختی دولت در بخش‌های مختلف وزارت نیرو اشاره و اظهار کرد: دولت در مجموع 35 هزار میلیارد تومان در سال یارانه پرداخت می‌کند که به تفکیک میزان یارانه برق حدود 25 هزار میلیارد تومان، آب شرب بدون هزینه تامین 2100 میلیارد تومان و آب در بخش کشاورزی 5600 میلیارد تومان بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: