واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي " Entrepreneurs " به معناي "متعهد شدن " نشات گرفته است. از منظری علمی کارآفرینی یا Entrepreneurship به فرایند خلق ارزش جدید مادی یا معنوی از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق میشود. ماهیت فرایند کارآفرینی، فرایند خلاقیت و نوآوری است و مجموعه فرایندهای آن ماهیت طراحی و مهندسی نرمافزاری دارد لذا کارآفرینی میتواند به عنوان یکی از زیر شاخهها یا گرایشهای تخصصی علم میان رشتهای و چند رشتهای خلاقیت شناسی یا خلاقیت نوآوری شناسی محسوب گردد.
كارآفريني اولين بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامي مكاتب اقتصادي از قرن 16 ميلادي تا كنون به نحوي كارآفريني را در نظريه هاي اقتصادي خويش تشريح نموده اند. كارآفريني از مباحثي است كه در تمامي ابعاد توسعه اقتصادي و اجتماعي از حدود 20 سال به اين طرف عملاً در دنياي تجارت و كسب و كار مطرح شده است و طبیعتا هر مکتب و اصل اقتصادی جدیدی هم باید کارآفرینی را مورد توجه قرار دهد.
کارآفرینی همانگونه که در معنای آن پیداست به معنای ایجاد کار است و ایجاد کار طبیعتا اشتغالزایی نه برای یک نفر بلکه برای گروهی از افراد است که می تواند زمینه ساز رشد اشتغال و کار و تلاش باشد. بر اساس اصول اقتصادی، اشتغال با توسعه اقتصاد و رشد رونق اقتصادی ارتباط مستقیمی دارد. کشورهایی که کمتر دارای مشکل اشتغال هستند و بیکاری در آنها کمتر است، به طور معمول شرایط اقتصادی بهتری دارند و رشد اقتصادی در آنها ملموستر و محسوستر است. همه جوانب فوق نشان می دهد که برای توسعه اقتصادی لازم است به کارآفرینی توجه بیشتری داشت. از منظر اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی بیشترین تجانس و هماهنگی را با این اصل دارد چرا که کارآفرینی حاوی اصل خلاقیت در ایجاد اشتغال با اتکا به داشته های موجود و با کمترین هزینه ممکن است و این دقیقا همان ویژگیهایی است که در منظری کلی تر در مورد اقتصاد مقاومتی هم صدق می کند. اهمیت مقوله کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی به گونه ای است که مقام معظم رهبری نیز به آن پرداخته اند. ایشان روز 16 شهریور سال 89 در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور با ایشان به این موضوع پرداختند و تاکید کردند :
"ما امروز در مقابل یک فشار جهانى قرار داریم. دشمنى وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادى و با تحریم و با این کارهائى که شماها میدانید، سلطهى اهریمنى خودش را برگرداند به این کشور. هدف این است. ما باید یک اقتصاد مقاومتىِ واقعى در کشور به وجود بیاوریم. امروز کارآفرینى معناش این است. دوستان درست گفتند که ما تحریمها را دور میزنیم؛ بنده هم یقین دارم. ملت ایران و مسئولین کشور تحریمها را دور میزنند، تحریمکنندگان را ناکام میکنند؛ مثل موارد دیگرى که در سالهاى گذشته در زمینههاى سیاسى بود که یک اشتباهى کردند، یک حرکتى انجام دادند، بعد خودشان مجبور شدند برگردند، یکى یکى عذرخواهى کنند. چند مورد یادتان هست لابد دیگر. حالا جوانها نمیدانند. در این ده بیست سال اخیر، از این کارها چند بار انجام دادند. این دفعه هم همین جور است. البته تحریم براى ما جدید نیست، ما سى سال است تو تحریمیم. همهى این کارهائى که شده است، همهى این حرکت عظیم ملت ایران، در فضاى تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کارى نمیتوانند بکنند. خب، ولى این دلیلى است براى همهى مسئولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینى، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم؛ که کشور ایران حقیقتاً امروز یک کارگاه عظیمى است. همه خودشان را باید موظف بدانند."
این فرمایشات نه تنها به معنای نقش مهم کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی است، بلکه نشانه روشنی از ضرورت برداشتن هر گونه مانع از پیش روی کارآفرینان است تا آنها بتوانند با فراغ بال و بدون مواجه شدن با بوروکراسی های اداری و پیچ و خمهای حاصل از آن، برنامه های خود را در راستای ایجاد اشتغال و رشد و رونق اقتصادی کشور پیش ببرند. جالب اینجاست که در کشور ما زنان نیز نقش مهمی در کارآفرینان دارند بطوریکه 40 درصد از کارآفرینان را در ایران، زنان تشکیل می دهند. این نشاندهنده عمومیت بالای کارآفرینی در کشور ما و پتانسیلهای فراوان آن است که در صورت توجه بیشتر به آن می توان در راستای رشد اقتصادی، تقویت استقلال و خودکفایی و نیل به یک اقتصاد مقاومتی پویا، هدفمند، متعالی و همگانی چشم انداز روشنتری را ترسیم کرد.