کد خبر: ۲۵۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
قیمت های شمال و جنوب پایتخت با هم تفاوت های عجیب و غریبی دارند و حال شاید این تفاوت قیمت ها را بتوانیم به هرچی پول بدی آش میخوری ربط دهیم!
قیمت هر محصولی  از شمال تا جنوب تهران متفاوت است، از خانه گرفته تا نان و... فرقی هم نمی کند که بازار راکد باشد یا نباشد همین که محل فروش آن  اسم شمال پایتخت را به دنبال داشته باشد کافی است که به بهانه هایی نظر هزینه سرقفلی و شمال شهر بودن و... کالا را چند برابر قیمت بفروشند؟!
 
در این میان بازارفروش میوه هم از همان بازارهایی است که در شمال شهر قیمت هایش گرد و خاکی به راه انداخته که بیا و ببین !!  فروشندگانی که به دلیل پرداخت اجاره بهای بالا، با افزایش سود بیشتربه دنبال آن هستند که این خسارات را از جیب مصرف کننده بدست آورند.
 
شایدحال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت طلبی برخی مغازه داران جستجو کرد،این درحالی است که کشاورزان از افزایش قیمت میوه ها هیچ نفعی نمی برند؛ البته داستان بی مهری به کشاورزان داستان جدیدی نیست اما نباید فراموش کرد که زحمت کاشت و داشت و برداشت این محصولات  آن هم با کمترین دامنه سود برعهده کشاورزان است اما سود نهایی جیب دلالان و واسطه ها را پر می کند.
 
گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نیز حاکی از آن است که با قدم زدن در سطح شهر داستان یک بام و دو هوای قیمت ها کاملا محسوس است به طوریکه قیمت های شمال و جنوب پایتخت با هم تفاوت های عجیب و غریبی دارند و حال شاید این تفاوت قیمت ها را بتوانیم به این جمله معروف مغازه دارها ربط دهیم که هرچی پول بدی آش میخوری !!
 
بر اساس این گزارش قیمت انواع میوه در سطح شهر به شرح زیر است: موز 2.800 الی 4000تومان،سیب 2500 الی 7000تومان،لیموشیرین 2000 الی 6000تومان،گریپ فروت 2000 الی 6000 تومان، پرتقال کوهستان 5000 الی 8000 تومان،خیار 3500 الی 7000 تومان،انار2000الی 7000 تومان در خرده فروشی های سطح شهر به فروش می رسد.
 
البته در این میان میوه های با بسته بندی های شیک در شمال و غرب پایتخت با قیمت های بالاتری هم به فروش می رسد.
 
هرچند که در این میان مغازه داران تفاوت قیمت ها را به خاطربالا بودن اجاره ها و سرقفلی مغازه ها کیفیت بالاترو... می دانند اما جای سوال است که چرا مغازه داران تنها می خواهند هزینه های خودشان را از جیب مشتریان بدون اینکه خود هزینه ای بپردازند دریافت کنند؟
 
این درحالیست که حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی اظهار داشت که قیمت میوه در مغازه های سطح شهر نهایتا  بایستی 35 درصد بیش از قیمت میدان مرکزی و نرخ های عمده فروشی باشد و در صورت بیشتر بودن گرانفروشی است.
 
 حال در این میان که مسئولان یک سر دارند و هزار سودا گاهی اوقات فراموش می کنند که بر بازار نظارت داشته باشند چرا که این سواستفاده ها در سالیان درازممکن است آتش بر جان تولید میوه کشور بیندازد.
 
اما با این روند چه بر سر کشاورزان خواهد آمد با وجود طرفداران پرو پا قرص میوه های رنگارنگ  چرخه گرانی و تورم این اجازه را برای خرید سلب می کند چرا که با توجه به اینکه بازار مملو از میوه های رنگارنگ است اما به سبب جولان بی حد و حصر دلالان و قیمت های نجومی تقاضایی برای خرید وجود ندارد که در صورت ادامه این روند انگیزه کشاورزان برای کشت محصولات در سال زراعی آینده از بین خواهد رفت.
 
در این راستا مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: فاصله قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی حداکثر بایستی 25 الی 30 درصد باشد اما لازم به ذکر است که این امر به سیاست گذاری و انصاف مغازه داران بستگی دارد.
 
وی افزود:در برخی مواقع شاهد رعایت نکردن این نرخ از سوی مغازه داران خرده فروشی در سطح شهر هستیم و باید گفت که انها دلیل این امر را خرابی میوه ها، اجاره بالاتر و...می دانند.
 
شادلو بیان کرد: درواقع  بایستی تعزیرات و بازرسان اتاق اصناف با واحد های متخلف برخورد کنند.
 
البته مسئولین دیگرهم به رعایت سود 35 درصدی طبق فاکتور برای مغازه های خرده فروشی الزامی می دانند اما نباید فراموش کرد که برخی فرصت طلبان و سودجویان قوانین مربوطه را رعایت نکرده و با بهانه های مختلف و با قیمت های گزاف  محصولات را به مردم عرضه می کنند.
 
همچنین محمد سادات ابراهیمی دبیر دوم کمیسیون کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در بخش کشاورزی آنچه که کشاورزی را از صرفه اقتصادی دور کرده وجود دلالانی است که با  عرضه قیمت های نجومی میوه در بازار موجب شده که شاهد تفاوت های زیادی در سطح شهرباشیم.
 
وی افزود: در واقع علت تفاوت قیمت ها به سبب ضعیف بودن زیر ساخت ها است که موجب شده دلالان بیشترین سود ممکن را به دست آورند .
 
سادات ابراهیمی بیان کرد: به سبب تفاوت فاحش قیمت ها بایستی یک سری تسهیلات برای ایجاد زیر ساخت ها به کار گرفته شود و از طرفی هم به تولید کنندگان تسهیلات بلا عوض پرداخت شود تا در سطح شهر کمتر شاهد تفاوت قیمت های نجومی باشیم.
 
با قدم زدن در سطح شهر تفاوت های زیادی را در سطح زندگی شمال و جنوب پایتخت مشاهده می کنیم اما  باید گفت که اینبار گذشته از تجملات و ماشین های لوکس بالای شهربه تفاوت در کیفیت میوه ها و قیمت های نجومی آن در شمال پایتخت برخورد داشته ایم .
 
این در حالیست که مسئولین به طور مداوم دم از ثبات و کاهش قیمت ها و رعایت حداکثر سود 35 درصدی بین عمده فروشی و خرده فروشی مغازه های سطح شهر می زنند اما این موضوع جای سوال دارد که چرا مسولین مربوطه  گذری به میوه فروشی های سطح شهر ندارند تا با متخلفان برخورد کنند؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر: