کد خبر: ۲۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
باغ شهرها در فارس که در دو دهه قبل با هدف اشتغالزایی و ایجاد کار در زمان فراغت شکل گرفت بر اثر ورود سودجویان به این حوزه به مرور زمان مانند افتی به جان زمین های کشاورزی افتاد و آنها را قطعه قطعه و از دست زارع و کشاورز خارج کرد.
کارشناسان می گویند: اغلب باغشهرهای فارس متاسفانه بدور از هر گونه نظارت پذیری در اراضی کشاورزی مناطق خوش آب و هوا ایجاد شده ودر واقع بخش عمده ای از توان تولید کشاورزی را گرفته و در نتیجه با ایجاد ویلاهای کوچک بزرگ در درون آنها تبدیل به مکانهای تفریحی ، باغچه های خصوصی و پس از مدتی سرمایه ای در دست سودجویان شد.
آنان بر این باورند گرچه در چند ماهه اخیر مسئولان استان کمر همت برای جلوگیری از زمین خواری ، تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، ساخت و سازهای غیر مجاز در باغشهرها و قطع چنگال سودجویان و متصرفان از اراضی کشاورزی بسته اند ولی اگر این مهم در یک دهه قبل اتفاق می افتاد ، چه بسا برخی افراد ساده لوح سرمایه های خود را از دست نمی دادند ، منابع آب زیرزمینی دچار خسران نمی شد و تولیدات کشاورزی در این اراضی به رتبه های بالا می رسید.
به گفته صاحبنظران و مسئولان کشاورزی فارس ، باغشهرها نه تنها اراضی مولد را از دست کشاورزان خارج کرده بلکه تبدیل به تهدیدی جدی برای انتقال بیماری ها به سایر باغها و اراضی کشاورزی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید: باغشهرهای فارس بیش از 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را از چرخه تولید خارج کرده است.
محمد مهدی قاسمی معتقد است : 300 سال بطول می انجامد تا 200 متر خاک اراضی مولد تشکیل شود ، خارج شدن این میزان زمین از چرخه تولید اقتصادی ، حجم خسارت بر این بخش را توصیف می کند.
وی افزود: هر هکتار از این اراضی در کاهش 10 تن محصول تولیدی ، هر سه هکتار در از بین بردن اشتغال یک نفر اثر گذار بوده است.
وی ادامه داد: در این باغشهرها محصولات غیر اقتصادی تولید می شود که تاثیری در تولید محصولات غذایی ندارد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر بدلیل عدم مراقبت های ویژه و اصولی اغلب این باغشهرها تبدیل به مامنی برای بیماریهای درختی شده که سبب آلودگی سایر باغها و اراضی کشاورزی می شود.
قاسمی بیان داشت: باغشهرها بدون توجه به امکانات زیربنایی در هر منطقه ایجاد شده و از امکانات بخش کشاورزی و منابع آبی بهره می گیرند بدون اینکه توجیه اقتصادی داشته باشند.
وی اظهار کرد: در هر هکتار از باغشهرها نزدیک به 10 حلقه چاه فاضلاب بدون رعایت اصول فنی ایجاد شده که بدلیل جذبی بودن چاهها و وجود برخی از آنها در اراضی شیب دار آبهای زیرزمینی در معرض آلودگی وسیع قرار گرفته اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اغلب باغشهرها برای حفظ محیط سبز خود با ایجاد چاههای غیر مجاز از منابع آبی زیرزمینی بهره گرفته اند که با توجه به مشکلات کم آبی و افت منابع آب زیرزمینی به عنوان گستره زیانبار بهره کشی از این منابع مطرح می شوند.
وی افزود: در 9ماهه اخیر به شدت با پدیده باغشهرها و تغییر کاربری اراضی مبارزه شده و مسئولان در تلاش هستند تا اراضی که بدون مجوز در این چنبره محدود شده اند ، نجات یابند.
وی ادامه داد: در این مسیر بدلیل کمبود اعتبارات و نبود تجهیزات برای برگرداندن اراضی باغشهری به بخش اصلی کشاورزی مواجه هستیم.
قاسمی بیان کرد: هر دستگاه لودر و بیل مکانیکی نیاز به پنج میلیارد ریال اعتبار دارد که از عهده سازمان جهاد کشاورزی خارج است و این سازمان برای تخریب باغشهرها مجبور به صرف هزینه های سنگین اجاره تجهیزات است.
وی گفت: در صورتی که صاحبان این باغشهرها برای تبدیل این اراضی به واحدهای تولید محصولات کشاورزی اقدام کنند سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار می دهند.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اراضی کشاورزی بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی از چرخه تولید خارج شده و تبدیل به باغشهرها شده اند.
عبدالعلی کریمی افزود: تخریب باغشهرها و رها سازی آنها از دست سودجویان و منفعت طلبان تعطیل بردار نیست و این مهم با هماهنگی و حمایت سازمانهای دولتی انجام می شود.
وی اضافه کرد: برخورد قانونی با زمین خواری و توقف ساختهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی با جدیت دنبال می شود اما برخی ارگانها در این مسیر همکاری کمتری دارند.
به گفته وی ، در9 ماه اخیر یکهزار پرونده مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، ایجاد باغشهرها و ساخت و سازهای غیر مجاز در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.
کریمی بیان داشت: در این میان با توجه به آرا صادر شده ، 50 پرونده به صدور حکم رسیده و اجرایی شده است.
وی ادامه داد: تخریب باغشهرها و پاکسازی این اراضی از مصالح نیاز به تمهیدات ویژه دولت ، تامین ماشین آلات و تصمیم گیری های لازم دارد.
این مسئول اظهار کرد: در راستای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی سامانه 131 به عنوان پل ارتباطی مردم و جهاد کشاورزی در هشت شهرستان تشکیل شده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در صورتی که سازمان امور اراضی کشور به تعهدات خود عمل کند و امکانات لازم در اختیار ما قرار گیرد ، در هفت شهرستان دیگر استان این سامانه شکل می گیرد.
وی افزود: باغشهرها علاوه بر سهم وسیع در کاهش تولید محصولات غذایی ، نابودی منابع آب ، گستردگی آفات و بیماریها ، دستاویزی برای سودجویی و ایجاد مسایل امنیتی در حیطه این مناطق شده است.
در نهایت باید گفت اینک که بروز خشکسالی نیز وضعیت آبی استان را در شرایط بحرانی قرار داده می طلبد که متولیان امر در خصوص تخریب باغشهرهای بدون مجوز اقدام کرده و با یک نظارت جدی تر از توسعه این باغشهرها نیز ممانعت کنند .
البته ناگفنه نماند ، با همه این مشکلات پیش روی برشمرده شده و تبعاتی که توسعه این باغشهرها ایجاد کرده کماکان روند توسعه فرایند باغشهرها در جای جای استان فارس بخصوص اطراف شیراز مرکز این استان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: