کد خبر: ۲۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
ترکان:
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اعلام جزئیات طرح‌های توسعه مناطق آزاد گفت: با نظر رئیس جمهور منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه دوم صادراتی کشور در نظر گرفته شد.
 اکبر ترکان در حاشیه همایش حمل و نقل تجاری در جمع خبرنگاران اظهارکرد: آنچه امروز منتقدان از مناطق آزاد ایراد می‌گیرند همان مواردی است که دو سال قبل رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ کرده بود. 

وی افزود: تا به امروز دستاوردهای متعددی در حوزه مناطق آزاد به دست آمده که امیدواریم با سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور سرانجام مناسبی برای مناطق آزاد رقم بخورد. 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مناطق آزاد دو سال اخیر به ریل خود بازگشته‌اند گفت: سیاست‌های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور ایجاد سکوهای صادراتی است که امسال در  شلمچه و ماکو به مرحله افتتاح رسیده‌اند و پایانه صادراتی سرخس نیز در حال ساخت و توسعه هستند.

ترکان تصریح کرد: انتخاب مناطق آزاد جدید براساس رویکرد گسترش صادرات با کشورهای همسایه است زیرا فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران بازارهای جهانی دارد و برای توسعه آنها باید بازارسازی‌های لازم انجام شود.

معاون وزیر راه ادامه داد: بازار کشورهای همسایه ایران نیز کم نیستند به همین منظور مهران به عنوان سکوی صادراتی عراق تعیین شده است و منطقه بانه در مریوان نیز برای گسترش صادرات به اقلیم کردستان طراحی شده‌اند. 

ترکان تاکید کرد: منطقه آزاد اردبیل نیز برای کار با آذربایجان و اینچه‌برون برای فعالیت با قزاقستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود.

* منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه دوم صادراتی مشخص شد

وی تاکید کرد: منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه دوم صادراتی کشور با نظر رئیس جمهور تعیین شده است. این منطقه آزاد می‌تواند تجارت با عمان را ساماندهی کند. 

ترکان گفت: سهم مناطق آزاد از کل صادرات کشور در دو سال گذشته 70 درصد است، همچنین اخیرا ساخت چندین فرودگاه و بندر آغاز شده است، ضمن اینکه پایانه ماکو نیز به اتمام رسیده است. در قشم هم بندر توسعه‌ای در دست ساخت است. 

معاون وزیر  راه با بیان اینکه بندر کاوه در خلیج فارس در حال ساخت است گفت:  در کیش نیز ساخت یک بندر 37هزار تنی در دولت یازدهم آغاز شده و در هندورابی و برای فرودگاه و بندر جدید فعالیت‌های در دست ساخت قرار دارد که امسال ساخت باند فرودگاه آن به اتمام می‌رسد. 

وی در پایان گفت: در چابهار غیر از کنارک فرودگاه مستقلی در داخل این منطقه آزاد ایجاد می‌شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر: