کد خبر: ۲۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
در دوره فعالیت سازمان فناوری اطلاعات در دولت یازدهم، این سازمان همواره خدماتی از توسعه دولت الکترونیک تا افزایش ظرفیت پهنای باند و در صدر آنها توسعه شبکه ملی اطلاعات را دنبال کرده و وعده‌هایی داده است که برخی به سرانجام رسیده‌ و بعضی در نوبت قرار دارند تا روند توسعه‌ آنها تکمیل شود.
 نصرالله جهانگرد - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در اولین ماه از سال 1394، اهداف سال سازمان فن‌آوری اطلاعات را توسعه خدمات مشترک فن‌آوری اطلاعات بین مردم، پنجره واحد خدمات کشوری، ساماندهی مراکز داده دولتی و حمایت از مراکز داده خصوصی، پایش پروژه‌های کلیدی کشور و همکاری برای توسعه خدمات دستگاهی اعلام کرده و مواردی مانند تولید محتوا، خدمات ابری، دولت همراه، دسترسی آزاد به اطلاعات، مهاجرت به IPV6 و اینترنت اشیا را از دیگر خدمات سازمان دانسته بود.
 
وی شبکه ملی اطلاعات را شفاف‌ترین برنامه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات دانسته و اظهار کرده بود این شبکه قابلیت اندازه‌گیری توسط کل مردم را دارد و همه میزان پیشرفت این شبکه را حس می‌کنند.
 
همچنین جهانگرد سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود که تا سال 94 با رعایت ملاحظات امنیتی و فنی هیچ محدودیتی برای سرعت نداشته باشیم.
 
شبکه ملی اطلاعات
 
طرح پروژه شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) به حدود 10 سال قبل بازمی‌گردد اما طبق گفته‌های محمود واعظی، دولت یازدهم از ابتدا تصمیم گرفت در دو سال اول برنامه پنج ساله پنجم این موضوع را اجرایی کند و آن را در اولویت کار خود قرار داد، که البته تا پایان برنامه پنجم توسعه مدت زیادی باقی نمانده است.
 
از سال 84 و ابتدای راه‌اندازی اینترانت، حدود هزار میلیارد تومان و امسال نیز بودجه‌ای دو هزار میلیارد تومانی به این شبکه اختصاص یافته است، با این وجود در دولت جدید، انتقادات زیادی به تاخیرهای پیش آمده در مسیر اجرای این پروژه وارد شده است.
 
در همین راستا در آبان‌ماه سال گذشته، سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد کار طراحی شبکه ملی اطلاعات به پایان رسیده و برای ایجاد محتوا در این شبکه با شرکت‌های اپراتوری توافقاتی صورت گرفته است.
 
جهانگرد همچنین اوایل تیر ماه سال جاری مهم‌ترین مساله کشور و دولت در حوزه ارتباطات را ایجاد یک شبکه ارتباطی دانست که مدیریت و اختیار کامل تراکنش‌های آن در چرخه مدیریت ایران باشد و عنوان کرده بود ما موفق شده‌ایم در تعاملات بین‌المللی اولین مرکز آدرس‌های جهانی اینترنت را به ایران آورده و نصب کنیم و اکنون شاهدیم دیتای کشور که زمانی 90 درصد آن در آغاز دولت خارجی بود، تا حدود 40 درصد به داخل کشور برمی‌گردد که هدف ما آن است که این رقم را به 70 تا 80 درصد برسانیم.
 
وی با توجه شرایط موجود، ابراز امیدواری کرده بود تا پایان سال به اهداف تعریف شده نزدیک شده و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های مربوط به تامین زیرساخت‌ها، حتی تا بالای هشت مگ نیز در اختیار افرادی که نیاز دارند قرار بگیرد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا طبق وعده‌های داده‌شده تا پایان امسال دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در شهرهای بزرگ عملیاتی خواهد شد، اظهار کرده بود: بخش اصلی کار دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال انجام می‌شود، اما برای تغییر تکنولوژی مبتنی بر صوت به دیتا، کل معماری داده تغییر می‌کند و این تغییر به تدریج تکمیل می‌شود.
 
البته جهانگرد بر این باور است همین حالا هم دسترسی به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد و برای مثال در هر نقطه از کشور این امکان وجود دارد که یک بلیت را از طریق کارت بانکی خود خریداری کنید که در واقع با این شیوه دو سازمان بزرگ کشور (بانک و راه‌آهن) به شما خدمات ارائه می‌کنند؛ اما باید در این زمینه ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کند.
 
در این بین، عباس آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی اواسط تابستان تاکید کرد طبق الزامات تصویبی در شورای عالی فضای مجازی با چیزی که شبکه ملی اطلاعات می‌نامیم فاصله زیادی داریم و با توجه به آن باید در برنامه ششم حداقل به 50 درصد ترافیک داخلی نسبت به ترافیک خارجی دست یابیم.
 
جهانگرد اما در نمایشگاه تلکامدرباره وعده کاهش قیمت با اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد استراتژی وزارتخانه این است که هزینه دسترسی مردم برای اینترنت به حداقل برسد.
 
وی در آذر ماه، در نمایشگاه الکامپ نیز با بیان اینکه گزارش‌های کتبی درباره شبکه ملی اطلاعات به زودی اعلام می‌شود، اظهار کرد شبکه ملی اطلاعات دارای روندی تکاملی است و اکنون در فاز اول که مربوط به دسترسی به این شبکه می‌شود تمهیداتی اندیشیده شده تا مردم در نقاط مختلف به اینترنت دسترسی داشته باشند، اما در گام‌های بعدی موضوعاتی مانند ظرفیت دسترسی، سرعت، امنیت، قیمت و مواردی از این دست مورد توجه قرار خواهد گرفت و تا اواسط سال آینده در خصوص شبکه ملی اطلاعات به شرایط مطلوب نزدیک می‌شویم.
 
تقویت شبکه های اجتماعی داخلی
 
جهانگرد با توجه به جنبه‌های اقتصادی استفاده از شبکه‌های اجتماعی و شبکه های موبایلی معتقد است شهروندان ایرانی می‌توانند استفاده از سرویس‌های سایت‌های ایرانی این ارزش اقتصادی را به آنها دهند.
 
وی در این باره توضیح می‌دهد: شبکه‌های اجتماعی بیرون از ایران زودتر راه افتاده‌اند و شبکه‌های مشهوری با تیراژ بالا و کاربران زیاد هستند اما ما در سطح ملی مصریم که شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی از بستر‌ شبکه‌های ایرانی مانند کلوپ، زیگور، آپارات و تبیان استفاده کنند چرا که این شبکه‌ها امنیت بیشتری دارند و برخی از آنها توان رقابتی مناسب را نیز دارا هستند.
 
البته معاون وزیر ارتباطات اینکه ظرفیت فنی شبکه‌های داخلی نمی‌تواند هم‌عرض با شبکه‌هایی مانند گوگل باشد را امری طبیعی می‌داند اما معتقد است بسیاری از کشور‌ها می‌توانند پاسخگوی نیاز خود در درون کشورشان باشند و ما نیز باید برای این امر تلاش کنیم و محصولاتی را در این زمینه طراحی کنیم و مردم نیز از آنها استفاده کنند تا رضایت آنها به دست بیاید.
 
وی معتقد است هیچگونه دسترسی دولتی به اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی وجود ندارد و اظهار می‌کند: بنا نیست که در وزارتخانه ما در شبکه های اجتماعی داخلی و حوزه خصوصی مردم هیچ نوع دخالت یا ورودی داشته باشیم و تا به حال نیز روی هیچ شبکه‌ای، دستگاه‌های نظارتی هیچ‌گونه نفوذی نداشتند.
 
اجرایی هر چه بیشتر دولت الکترونیک
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات از سال گذشته، از مهم‌ترین اقدامات این سازمان را دولت الکترونیکی می‌داند که در سطح ملی تاسیس شده و سال 94 را سال بروز این خدمات اعلام می‌کند.
 
وی در این خصوص اظهار کرده بود: در سطح دولت الکترونیکی به سازمان‌ها کمک می‌کنیم تا برنامه‌هایشان را اجرا کنند و در اختیار مردم قرار دهند، برخی از این سازمان‌ها مثل ثبت احوال، شهرداری‌ها و بانک‌ها وضع خوبی دارند و برای بسیاری از خدمات این بخش‌ها افراد نیازی ندارند در گیشه‌ها بایستند. نظام مالیات و گمرک نیز در این زمینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و انتظار داریم برنامه‌های دولت الکترونیک در کلیه دستگاه‌های کشور اجرایی شده و خدمات آن را مردم ببینید.
 
موتورهای جست‌وجوگر ملی و مزایایشان
 
جهانگرد افزایش ابزار‌های حضور زبان فارسی در فضای وب و اینترنت را از اقدامات سازمان فناوری اطلاعات می‌داند و می‌گوید: انواع ابزارهای موتور جست‌وجو، وب، افزایش حجم داده‌های فارسی از جمله برنامه‌های سازمان است و از مزایای استفاده از جست‌وجوگرهای ایرانی نسبت به موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی این است که با توجه به نوع کد‌گذاری انجام شده، داده‌های بیشتری را از زبان فارسی نمایش می‌دهد.
 
وی معتقد است سرعت نمایش نتایج در موتور فارسی‌جو یا یوز به عنوان جست و جوگر بومی، از جمله مسائل تکنیکی است و کاربران با استفاده از این موتور‌های جست‌وجو و تجربه درباره سرعت پایین می تواند به برنامه‌نویسان این شبکه‌ها منتقل شود و به مدیران سایت هشدار دهد که خود را اصلاح کنند و لازم است این جویشگرها نسبت به نمونه‌های خارجی مزیت‌هایی داشته باشند تا کاربران به استفاده از آنها ترغیب شوند.
 
با وجود هزینه‌های کلان راه‌اندازی موتورهای جست‌وجو، واعظی و جهانگرد معتقدند این موتورها برای رقابت با گوگل طراحی نشده‌اند بلکه راه‌اندازی «یوز» یا «پارسی‌جو» قدم‌هایی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به حساب می‌آیند.
 
تجهیز مکان‌های بزرگ به وای‌فای تا پایان 94
 
با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در کشور و افزایش تعداد کاربران، طرح ارائه وای فای شهری از مدتی پیش در دستورکار وزارت ارتباطات قرار گرفته است و جهانگرد در روزهای پایانی سال 93 از تجهیز مکان‌های بزرگ به وای‌فای تا پایان سال 94 خبر داده و اظهار کرده بود بر اساس این طرح بیشتر نقاط پرترافیک مجهز به اینترنت وای فای می‌شود.
 
وی بیان کرده بود: این طرح، دسترسی را به اینترنت فوق‌العاده، ارزان و راحت می‌کند که کاربران می‌توانند در دانشگاه تا ترمینال‌های بزرگ، میدان‌های بزرگ، معابر بزرگ و عمومی به راحتی با هر ابزاری که وای فای دارد به اینترنت وصل شود. بعضی از این شبکه‌ها می‌تواند رایگان باشد و برخی با اشتراک سیم‌کارت، سرویس بدهد و این امر بستگی به انواع سبد‌های خدماتی دارد.
 
بر این اساس، همزمان با ایام نوروز 94 خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم مبتنی بر فناوری وای‌فای در مجموعه تفریحی-ورزشی توچال تهران تحت پوشش شبکه «وای- فای ایرانسل» در دسترس گردشگران قرار گرفت.
 
همچنین داود زارعیان - سخنگوی شرکت مخابرات ایران- با اشاره به 167 هزار کیوسک تلفن عمومی فعال در سطح کشور، از احتمال استفاده از کیوسک های تلفن عمومی برای وای فای شهری خبر داده بود.
 
مهاجرت از IP4 به IP6
 
آدرس IP یا Internet Protocol Address شناسه‌ای است که پروتکل به وسیله آن می‌فهمد که داده‌ها یا درخواست‌ها به کدام کامپیوتر فرستاده یا از کدام یک دریافت خواهند شد.
 
پروتکل IPv4 از آدرس‌های 32 بیتی تشکیل شده است بدین معنی که این فضا اجازه آدرس‌دهی حدود 4.3 میلیارد آدرس را می‌دهد در حالی که IPv6 از آدرس وب 128 بیتی تشکیل شده که ظرفیت میلیاردها آدرس جدید را دارد. از آنجا که نسخه 4 پروتکل اینترنت دیگر توان پاسخگویی نیازها را ندارند، به همین دلیل عبور از نسخه 4 به نسخه 6 امری ضروری است.
 
کشور ماه در حال حاضر در این حوزه در منطقه صفر قرار دارد درحالی که تقریبا 10 درصد از به کاربران منطقه به IPV6 گذر کرده‌اند وکشورهای متعددی هستند که ضریب استفاده از IPV6 در آن‌ها به 9 هم رسیده است.
 
در همین راستا سال گذشته علی اصغر انصاری - معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات - از فراهم شدن زیرساخت فنی مورد نیاز برای پشتیبانی از آدرس‌های عددی نسخه شش و آمادگی زیرساخت فنی برای پشتیبانی از IPV6 از سال آینده خبر داد؛ در حالی‌ که بنا بر اظهارات جهانگرد تا سال 1397 به تدریج حذف دامنه‌های IPV4 آغاز خواهد شد و این گذر در ایران تا سال 1400 صورت خواهد گرفت.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این باره می‌گوید: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در حال حاضر صورت گرفته این گذر حدود پنج تا شش سال زمان خواهد برد، زیرا ما نمی‌خواهیم به سازمان‌های مختلف و بخش‌هایی که تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مطابق با IPV4 را خریداری کرده‌اند فشاری وارد شود، اما هرچه ورود به IPV6 سریع‌تر اتفاق افتد صرفه اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت.
 
افزایش ظرفیت پهنای باند
 
از مهم‍‎ترین موضوعات مطرح در حوزه ارتباطات از ابتدای عمر دولت یازدهم، افزایش ظرفیت پهنای باند بود و وزیر ارتباطات و رییس‌جمهور نیز نارضایتی خود از وضعیت شبکه پهن‌باند را بارها ابراز کردند و خواستار بهبود این وضعیت شدند.
 
در اولین ماه‌های نیمه دوم سال 92 جهانگرد به کمبود جدی پهنای باند و لزوم آزادسازی آن اشاره کرد و 1000 پورت اینترنت پرسرعت را لازمه دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه دانست که با گذشت حدود دو سال، علی‌اصغر انصاری، معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد در بخش ارتباطات پهن باند ثابت قریب به 10 میلیون پورت پرسرعت ثابت داریم.
 
واعظی نیز بارها به افزایش پهنای باند اینترنت داخلی در دولت تدبیر و امید اشاره کرده و در این رابطه می‌گوید: پهنای باند اینترنت داخلی در ابتدای دولت 620 گیگابیت بر ثانیه بوده، امروز به 2400 گیگابیت بر ثانیه رسیده و تا 4000 گیگابیت بر ثانیه نیز افزایش خواهد یافت و این روند توسعه‌ای باید ادامه پیدا کند زیرا شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک بدون پهنای باند داخل امکان پذیر نیست.
 
در همین راستا رییس سازمان فناوری اطلاعات در اسفند سال 93 و اوایل 94 وعده داد براساس قانون برنامه پنجم تا پایان سال جاری 1394 وزارت ارتباطات دسترسی 60 درصد خانوارها و صد درصد کسب و کارها را به اینترنت پهن باندی با ظرفیت 4 مگابیت فراهم کند.
 
همچنین بنا به اظهارات سازمان فناوری اطلاعات مقرر است در برنامه ششم توسعه که تا پایان سال 1399 به پایان می‌رسد، ضریب نفوذ اینترنت به 100 درصد رسیده و پهنای باند آن معادل 20 مگابیت باشد. در برنامه هفتم توسعه که در سال 1404 به پایان می‌رسد نیز برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که ضریب دسترسی 100 درصد و پهنای باند 100 مگابیت باشد.
 
جهانگرد در همایش تعیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه در حال حاضر زبان ارتباطی کاملا به تصویر و ویدئو نزدیک شده است و مواردی مانند متن و صدا از دستور کار خارج شده‌اند،‌ در خصوص اصلاح نظام قیمت‌گذاری پهنای باند گفت: با توجه به این‌که سرویس‌های موبایلی اکنون بیشتر جنبه ارتباط ویدئویی دارند و دسترسی به هر نوع ویدئو از این طریق ممکن است قرار شده نظام‌نامه مربوطه را اصلاح کنیم تا به زودی مسیر دسترسی به لایه خدمات زیرساختی که باعث تسهیل خدمت‌دهی به کاربران می‌شود، اصلاح شود.
 
دیگر خدمات سازمان فناوری اطلاعات
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه الکامپ در خصوص قوانین کپی‌رایت و رعایت آنها در ایران اعلام کرد: در خصوص کپی‌رایت محصولات دیجیتال و مولتی‌مدیا نهادهای مختلف نظرات متفاوتی دارند که در حال انجام کار کارشناسی روی این موضوع هستیم تا اگر مجلس موافق بود این موضوع را اجرایی کنیم.
 
جهانگرد همچنین در خصوص مبلغی که سال گذشته به عنوان وام حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و ارائه نشده بود توضیح داد: این اعتبارات بازگشت داده نشده و باقی‌مانده آنها در حساب مانده و مجددا ارائه می‌شود.
 
به گفته جهانگرد، ارتقاء شرایط امنیتی شبکه ملی اطلاعات بر پایه یک ساختار امن و پرتوان در عرصه ملی و همچنین تسهیل شرایط کسب و کار حوزه فاوا برای شرکت های جوان و دانش بنیان از دیگر محورهای مصوب برای توسعه فاوا در دولت یازدهم محسوب می شود.
 
جهانگرد همچنین در جلسه کمیته تخصصی خدمات زیر بخش‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه ششم توسعه، تدوین این برنامه را در بخش ICT نیازمند بهره گیری از تجارب بین المللی و همراهی نخبگان این عرصه دانست و بر جلب آرای نخبگان برای تدوین برنامه ششم توسعه در بخش ICT تاکید و اظهار کرد در زنجیره اقتصاد کشور سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش یافته که در تدوین این برنامه باید به گونه ای عمل کنیم که سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی GDP به هشت درصد برسد.
 
با توجه به سرمایه‌گذاری حدودا 3000 میلیارد تومانیدر بخش فناوری اطلاعات در دولت یازدهم به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و همچنین تاکید وی بر عقب بودن یک دهه‌ای از برنامه توسعه و لزوم استفاده از تجارب دنیا برای مدیریت این فشردگی زمانی، باید دید تا پایان سال جاری که هم‌زمان با پایان برنامه پنجم توسعه نیز هست، چه میزان از وعده‌های سازمان فناوری اطلاعات محقق می‌شود و گام بعدی این سازمان برای برنامه ششم چیست.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: