کد خبر: ۲۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
روزنامه یونانی:
روزنامه یونانی 'کاتی مرینی' نوشت: ریاض با اصرار بر افزایش سقف تولید نفت اوپک، بهای سنگینی برای سیاست غلط نفتی خود پرداخت و میلیارد ها دلار متضرر شده است .
این روزنامه چاپ آتن در گزارشی در شماره امروز دوشنبه خود افزود: اصرار عربستان سعودی به افزاش سقف تولید اوپک باعث شده بهای طلای سیاه بیش از 35 درصد در سال 2015 کاهش داشته باشد و کشور عربستان که بیش از 73 درصد درآمد ناخالص ملیش از فروش نفت تامین می شود، میلیارد دلار بخاطر در پیش گرفتن این سیاست غلط آل سعود زیان دیده است.
این کشور در خلال 11 ماه سال 2015 میلادی مجبور شد از خزانه دولت که پارسال بخاطر گرانی بهای نفت جمع کرده بود، مبلغ 95 میلیارد دلار بیش از درآمد این کشور در این مدت هزینه کند.
کسری بودجه عربستان سعودی در سال 2015 میلادی 98 میلیارد دلار یعنی 16 درصد درآمد ناخالص این کشور بوده است، در حالیکه صندوق بین المللی پول کسری بودجه این کشور را 20 درصد درآمد ناخالص ملی اعلام کرده است.
این امر باعث شده که عربستان سعودی به سوی ریاضت اقتصادی و کاهش بودجه های هزینه های درمانی، آموزشی و افزایش مالیات ها، افزایش قیمت مواد سوختی برای کسری بودجه خود روی آورد.
حذف یارانه های شرکت های دولتی در زمینه انرژی و افزایش مالیات ها باعث خواهد شد که تنش سیاسی و عکس العمل قشر کم درآمد را در پی و این کشور با چالش های جدی داخلی روبرو گردد.
در همین حال دولت عربستان به علت حمله به یمن مجبور گردید بودجه نظامی خود را افزایش دهد و جنگ بر علیه یمن میلیارد دلار برای این کشور هزینه در بردارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: