کد خبر: ۲۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
از سوی پژوهشگران جهاد دانشگاهی
مدیر نشریات علمی پژوهشکده ICT جهاد دانشگاهی از عرضه سامانه مدیریت یکپارچه نشریات علمی خبر داد و گفت: این سامانه برای بیش از 15 نشریه پیاده‌سازی شده است و کاربران با استفاده از این سامانه به مقالات منتشر شده نشریات علمی- پژوهشی و علمی ترویجی داخلی دسترسی خواهند داشت.
مهندس شیرین گیلکی، مجری طرح عنوان این نرم افزار را «سامانه مدیریت یکپارچه نشریات ایران» دانست و افزود: این نرم افزار برای مدیریت نشریات کشور اعم از علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی طراحی شده است.
 
وی تاکید کرد: با استفاده از این نرم‌افزار کلیه فرآیندهای مدیریتی نشریه از زمان ثبت مقاله تا زمان انتشار الکترونیکی نشریه در داخل این سامانه انجام می‌شود و اطلاعات لازم از طریق آدرس www.saminatech.ir در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
گیلکی، با بیان این که در این نرم‌افزار بیش از 22 فرآیند تعاملی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کاربران سیستم در قالب 10 نقش کارشناس، داور، مدیر سایت، سردبیر، مدیر مسوول، نویسنده،‌ مدیر داخلی، صفحه آرا و ویراستار تعریف شده و هر یک دارای وظایف تعریف شده خاصی هستند و امکان تفویض این وظایف در این سامانه فراهم شده است.
 
مجری طرح، با اشاره به نحوه استفاده از این سامانه، توضیح داد: برای پیاده سازی این سامانه در ابتدا یک سیستم آرشیو نشریه برای نهادهای بهره‌بردار ایجاد می‌شود و بعد از ورود اطلاعات شماره‌های پیشین، سامانه فرآیندی قابل بهره‌برداری خواهد بود.
 
مدیر نشریات علمی پژوهشکدهICT جهاد دانشگاهی این سامانه را از نوع سامانه‌های خدمات دهی نرم‌افزاری دانست و اظهار داشت: این سامانه در قالب پلت فرم «cloud» است که بر اساس آن هر نشریه سامانه مستقل را دارد و مالکیت آن متعلق به موسسه صاحب امتیاز است.
 
به گفته این محقق همه کاربران می‌توانند به انواع گزارش‌های آماری، تفصیلی و زمان دار مورد نیاز دسترسی داشته باشد.
 
گیلکی، فرمت خروجی این سامانه را XML‌ و pdf دانست و گفت: سرویس نرم‌افزار دیگری به نام «مشابهت‌یاب متون فارسی» در این سامانه پیاده‌سازی خواهد شد. این نرم‌افزار می‌تواند درصد تشابه مقالات را با سایر مقالات شناسایی کند.
 
وی با اشاره به نحوه ارزیابی‌های این سامانه خاطرنشان کرد: با الگو گرفتن از سیستم‌های متنوع داوری ملی و بین‌المللی فرایندهای استانداردی تعریف شده است. همچنین جمع بندی نظرات داوری و کسب نظرات هیأت تحریریه از طریق این سامانه انجام می‌شود.
 
گیلکی، دارا بودن سرویس مرکز تماس، سرویس داوران مشترک با زمینه های تخصصی، سرویس مشاوره مدیریت نشریه، سرویس مشاوره در زمینه جذب مقالات، برگزاری جلسات هم اندیشی سردبیران، سرویس نمایه سازی در SID و ISC‌ و سرویس های خاص نرم افزاری چون ورود اطلاعات آرشیوی، ارائه فایل پشتیبان در هر بازه زمانی مورد نیاز کارفرما و تبدیل اطلاعات از پایگاه‌های دیگر را از مزایای رقابتی این سامانه نام برد.
 
مجری طرح معرفی مقالات منتشر شده نشریات دیگر را از دیگر ویژگی های این سامانه عنوان کرد و یادآور شد: این سامانه همچنین قابلیت معرفی مقالات آرشیو شده مرتبط به داوران و مولفان را دارد.
 
وی ادامه داد: این سامانه برای نشریات جهاد دانشگاهی پیاده سازی شده ولی در حال حاضر به سایر نشریات علمی که فعال و به روز هستند و در حال حاضر دارای سیستم الکترونیکی نیستند معرفی می‌شود و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می‌شود.
 
گیلکی با تاکید بر این که در حال حاضر بیش از 15 نشریه از این سامانه استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: علاوه بر نشریات جهاد دانشگاهی، نشریات مرکز تحقیقات استراتژیک، دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه علم و صنعت از این سامانه استفاده می‌کنند و تمامی فرایندهای آنها مکانیزه شده است.
 
وی تهیه نسخه پشتیبان را از مزایای این سامانه ذکر کرد و یادآور شد: اطلاعات پایگاه داده این سامانه هر 24 ساعت بر روی کامپیوتر سرور و هر هفته بر روی کامپیوتر پشتیبان ذخیره خواهد شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: