کد خبر: ۲۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر گفت :تصویب عملیاتی شدن موافقتنامه همکاری های آب و هواشناسی دریای خزر بین کشورهای حاشیه ای آن ، ضامن تامین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت های اقتصادی مربوطه می شود.
جواد ملک اظهار داشت: دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان با حوضه آبریزی به وسعت سه میلیون و 770 هزار کیلومتر مربع دارای هفت هزار کیلومتر نوار ساحلی و یکهزار و 200 کیلومتر طول، یک منبع آبی منحصر به فرد است که در برنامه های توسعه ای کشورهای حاشیه (روسیه، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و آذربایجان) نقش مهمی ایفا می کند.
به گفته این مقام مسئول، شناخت همه جانبه این دریا با وسعت گسترده آن ، با شرایط آب و هوایی و اقلیمی متنوع، توسط هر یک از کشورهای حاشیه به تنهایی امکانپذیر نیست.
وی افزود: سازمان جهانی آب و هواشناسی (WMO) با همکاری سازمان های آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر از سال های گذشته تلاش کرد تا در چارچوب تنظیم و مبادله موافقتنامه همکاری های آب و هواشناسی، این کشورها بتواند نسبت به تبادل آمار و اطلاعات اقدام نماید .
به گفته ملک ، انتظار می رود دستگاه های یاد شده با استفاده از ظرفیت های علمی متقابل، پیرامون شناخت رفتار دریا و توسعه پیش بینی های علمی درباره نوسان های آب، طوفان های دریایی و دیگر مسایل مختلف آن ،بتوانند همکاری های لازم را به عمل آورند.
ملک تصریح کرد: موافقتنامه مزبور در سال گذشته میلادی (2015) به امضا رسید و همکاری های آب و هواشناسی پس از مراحل تصویب در قالب موافقتنامه، از سال 2016 قابلیت اجرایی خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول، اهداف این موافقتنامه ' ایجاد و توسعه سامانه یکپارچه منطقه ای برای دستیابی به اطلاعات وضعیت دریای خزر و تبادل آن به منظور تامین ایمنی حیات و توسعه پایدار فعالیت های اقتصادی در دریا ' ذکر شده است. 
وی خاطرنشان کرد: سازمان های آب و هواشناسی کشورهای حاشیه دریای خزر، با برگزاری نشست های کمیته هماهنگی (CASPCOM) ،راهکارهای عملیاتی سازی و برنامه های اجرایی این موافقتنامه را بررسی کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ می کنند.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر یادآور شد: لازم است در سطح ملی نیز سازمان های مسئول، برنامه های در دست اقدام پیرامون شبکه های دیده بانی دریای خزر و همچنین برنامه های توسعه فعالیت ها تا سال 2025 میلادی را تنظیم و در کمیته مربوطه ارائه خواهند کرد.
قانون موافقتنامه همکاری های آب و هواشناسی دریای خزر 18مرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب ، چهارم شهریور به تایید شورای نگهبان رسید و 21 شهریور ماه توسط رئیس جمهور برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.
دریای خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری های ترکمنستان و قزاقستان محدود می شود.
دریای خزر بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است و طول آن حدود یکهزار و 30 تا یکهزار و 200 کیلومتر و عرض آن بین 196 تا 435 کیلومتر ثبت شده و خط ساحلی دریا حدود هفت هزار کیلومتر، مساحت آن 371 تا 386 هزار کیلومترمربع (یک و نیم برابر خلیج فارس) است.
نام:
ایمیل:
* نظر: