کد خبر: ۲۵۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح کرد
دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه تقاضا برای گاز تا سال 2040، 60 درصد افزایش پیدا می‌کند، درباره چالش‌های بازار گاز گفت: بحران اقتصاد، رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری، افزایش نقش بازار LNG، رشد گاز شیل، ورود بازیگران جدید به این بازار، بازار صادرات مجدد، کاهش قیمت نفت و از همه مهم‌تر تحولات ژئوپلتیکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار آینده گاز است.
 عادلی در نشست چشم‌انداز بازار گاز با اشاره به اینکه در سال 2040 سهم انرژی‌های فسیلی در تامین انرژی جهان بالای 50 درصد خواهد بود، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد سهم گاز در ترکیب انرژی جهان از 21 درصد به 26 درصد در سال 2040 می‌رسد و سهم تقاضای جهانی انرژی گازی نیز 60 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد 70 درصد گاز تولیدی در کشورهای تولیدکننده در همان کشور به مصرف می‌رسد.

عادلی با اشاره به اینکه گاز در کشور به شکل سخاوتمندانه ای توزیع می شود، عنوان کرد : بیش از ۸۰ درصد کشور گازرسانی می شود.

وی با اشاره به اینکه میتوان از گاز استفاده‌های دیگری داشت، تصریح کرد: گاز یکی از منابع بین المللی قدرت است.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر کارایی های مختلف گاز و لزوم توجه به بحث صادرات گاز، گفت: می توان به جز استفاده داخلی کارایی گاز در کشور را افزایش داد و با صرفه جویی صادرات را بیشتر کرد‌.

عادلی با بیان اینکه‌نقش گاز به عنوان یک منبع ژئوپلتیک انقدر واضح و بدیهی است که گاه دیده نمی شود، به فعالیت های قطر ترکیه و روسیه در این زمینه اشاره و اظهار کرد: قطر گاز را با سوبسید به پاکستان می فروشد تا رقبا را از میدان خارج کند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه اولین چالش در حوزه انرژی، بحث کند شدن رشد اقتصاد جهانی است، گفت: اقتصاد جهانی بعد از بحران 2007 نتوانسته است خود را احیا کند و اقتصادهای بزرگ دنیا مثل چین نیز به بلوغی رسیده‌اند که در حال تغییر ساختارند و این امر بازار انرژی جهانی را دچار تزلزل می‌کند.

عادلی ادامه داد: چالش دیگر در حوزه تقاضا بحث پیشرفت اقتصاد و بالا رفتن راندمان مصرف انرژی است که به این ترتیب هر قدر اقتصاد کشورها رشد پیدا می‌کند راندمان استفاده از انرژی نیز بالاتر می‌رود و بنابراین تقاضا در بازار کم می‌شود.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز چالش دیگر در بازار گاز را پدیده جدید LNG دانست و گفت: در گذشته سهم LNG در بازار گاز 10 درصد بود که امروز این سهم به 30 درصد رسیده است و می‌توان گفت LNG پدیده جدید بازار گاز است.

وی افزود: در راس این بازار نوظهور آمریکا قرار دارد که به تولید گاز غیرمتعارف شیل دست می‌زند و این امر انقلابی را در آمریکا به وجود آورده و چین نیز تنها کشوری است که به جز آمریکا به تکنولوژی تولید شیل دست پیدا کرده است.

عادلی تصریح کرد: تولید گاز شیل باعث می‌شود آمریکا از یک واردکننده به صادرکننده تبدیل شود و در انتهای ژانویه امسال نیز پروژه شیل گاز صادرات را آغاز می‌کند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز تلاش دیگر در این بازار را صادرکنندگان نوظهور دانست و گفت:‌ در کنار صادرکنندگان سنتی گاز یعنی روسیه، نروژ، هلند، الجزایر، نیجریه، ایران و قطر کشورهای استرالیایی و آفریقایی نیز در کنار آمریکا در حال سرمایه‌گذاری برای صادرات گاز هستند.

وی با اشاره به اینکه چالش دیگر بازار گاز، وابستگی قیمت‌های گاز به قیمت نفت است، گفت: از سوی دیگر برخی کشورها بازار صادرات مجدد و بورس گاز را درست کرده‌اند که اگرچه خود تولیدکننده گاز نیستند اما مانند اسپانیا گاز را می‌خرند و به دیگر کشورها می‌فروشند که در آسیا چین، ژاپن و کره نیز به دنبال ایجاد بورس این خرید و فروش هستند.

عادلی در ادامه تحولات ژئوپلتیک را موثرترین چالش در حوزه گاز دانست و گفت: تحولات روابط روسیه و اوکراین در بازار گاز موثر است و به همین دلیل نیز کشورهای اروپایی به دنبال متنوع‌سازی منابع خرید گاز خود هستند تا وابستگی خود را به گاز روسیه به حداقل برسانند.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره چشم‌انداز گاز در سال 2040 اظهار کرد: رشد هشت دهم درصدی جمعیت، رسیدن شهرنشینی به 64 درصد و رشد 40.1 درصدی اقتصاد جهانی تا سال 2040 می‌تواند در تقاضا برای گاز و افزایش تقاضای انرژی موثر باشد.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی تقاضا برای انرژی‌های اولیه تا سال 2040، گفت: بیشترین رشد تقاضا در خاورمیانه خواهد بود و این به معنای این است که برخی کشورهای صادرکننده گاز در خاورمیانه صادرات خود را کاهش داده و متوقف خواهند کرد.

عادلی ادامه داد: انرژی هسته‌ای، انرژی‌های تجدیدپذیر و بعد از آن گاز تا سال 2040 بیشترین رشد و تقاضا را تجربه خواهند کرد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به اینکه 70 درصد سهم انرژی در سال 2040 از طریق انرژی‌های فسیلی تامین می‌شود، گفت: سهم نفت و گاز بالای 50 درصد خواهد بود.

وی با اشاره به رشد 60 درصدی تقاضای جهانی برای گاز تا سال 2040، تصریح کرد: این در حالی است که از تمام منابع گازی جهان تنها نیمی از آنها منابع گازی ثابت شده و دارای سرمایه‌گذاری هستند و لازم است تا آن زمان بقیه منابع گازی نیز سرمایه‌گذاری شوند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: