کد خبر: ۲۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰
معاون وزیر نیرو:
میناب، هرمزگان- ایرنا- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه ایران همچنان نیازمند سدسازی است، گفت: کسانی که با این فعالیت مخالفند، اقلیم و طبیعت کشور را به درستی نمی شناسند.
 رحیم میدانی امروز (پنجشنبه) در آیین آغاز عملیات اجرایی سد سرنی و سامانه انتقال و تصفیه خانه در شهرستان میناب، افزود: تلاش وزارت نیرو هموار کردن مسیر توسعه کشور است.
به گفته این مقام مسئول، مفاهیم توسعه و پایداری باید همواره با هم و در کنار هم دیده شود و بر این اساس، اشتغال مولد، خوداتکایی در تامین مواد غذایی، توسعه صنعت، تامین آب مطمئن و با کیفیت برای مردم و حفظ پایداری کشور در برنامه ریزی ها دنبال می شود.
وی هشدار داد: امروز توجه نکردن به «مدیریت بهم پیوسته آب ها» با ایجاد مشکلاتی همچون عدم تعادل منابع و مصارف آب، نشست زمین، خشک شدن تالاب ها و غیره، کشور را از توسعه پایدار باز می دارد.
میدانی افزود: برخی در کشور مطرح می کنند که وزارت نیرو در سال های گذشته سدسازی را زیرسوال برده است؛ باید گفت این افراد برداشت ناقصی از سیاست های وزارتخانه در دولت یازدهم داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: امروز سعی داریم به مقوله سدسازی با توجه ویژه به مطالبات متخصصان محیط زیست و ادای حق آن عمل کنیم و نسبت به طبیعت بی تفاوت نباشیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: بازنگری در طرح های این وزارتخانه نیز دقیقا با همین نگاه اجرایی شده و به قول معروف خواسته ایم «همه مسائل از آبخیز تا جالیز را با هم ببینیم».
به گفته این مقام مسئول، 90 درصد نیاز کشاورزی ایران از اراضی آبی تامین می شود که با آنچه در اروپا شاهدیم متفاوت است.
وی یادآور شد: 51 میلیون مترمکعب آب در بارندگی های هفته های اخیر پشت سد میناب ذخیره شد، در صورتی که اگر این سد نبود آب براحتی از دسترس خارج می شد.
میدانی اضافه کرد: زمانی ذخیره آب سد میناب به 60 میلیون مترمکعب برسد با مشکل و چالش در این شهرستان مواجه می شویم در حالی که در برخی سال ها تا 354 میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره شده و باید بتوانیم از ظرفیت سال های پربارش برای زمان خشکسالی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: تلاش وزارت نیرو تدوین برنامه درازمدت آب کشور است، در حالی که هنوز سند آمایش سرزمینی و صنعتی کشور برای تامین نیاز آبی هر بخش را در اختیار نداریم.
معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: جدول استفاده از منابع آب تجدیدپذیر کشور تهیه شده که حجم آن 80 میلیارد مترمکعب است؛ البته 10.7 میلیارد مترمکعب حق آبه زیست محیطی نیز در آن دیده شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید با همین میزان آب، کشور را اداره کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست توسعه عمودی که به معنای ارتقا بهره وری آب است در وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود که از جمله سیاست ها برای مدیریت استفاده از آب در بخش کشاورزی است.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی نخستین سد در دولت یازدهم و همچنین نیروگاه سرنی و سامانه انتقال و تصفیه خانه آن، واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان، امروز (پنجشنبه) با حضور رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو آغاز شد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: