کد خبر: ۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادعا کرد: اعطای مجوز بهسازی سیستم‌های آبیاری در مجلس هشتم باعث بروز خشکسالی در کشور شده چراکه این مجوز عملا باعث شد آب دزدی مجاز شمرده شود.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، علی شمس اردکانی در اولین نشست سیاست‌های و برنامه‌های آب و محیط زیست کشور که امروز - سه شنبه - در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: هدف ما از این نشست برگرداندن آب رفته به جوی است.

وی اظهار کرد: وضعیت امروز کشور از خشکسالی گذر کرده و وارد خشک بومی شده است. البته این خشک بومی را با کاشت هندوانه‌ای که هر یک کیلوی آن 300 لیتر آب نیاز دارد برای خودمان به وجود آوردیم.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: طرح بهسازی سیستم‌های آبیاری و زهکشی که در سال 1383 (مجلس هشتم) تصویب شد و 58 نفر آن را امضا کردند عملا باعث شد که آب دزدی مجاز شمرده شود و باعث شد به ایران خشک بحرانی تبدیل شود.

به گفته اردکانی حفر چاه‌های غیر مجاز که طبق قوانین شرعی، گناه و معصیت محسوب می‌شود در این دوره مجاز شمرده شد و افراد زیادی به این کار اقدام کردند البته افرادی هم که این چاه‌های غیر مجاز را حفر نکردند به این فکر افتادند سرشان کلاه رفته است.

وی افزود: در ادامه این حرکت نامطلوب برق رایگان برای پمپاژ آب به ارتفاعات بالاتر به این افراد داده و باعث شد نوعی اقتصاد تخیلی و بحران آب بوجود آید.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره بحران خشکسالی در اصفهان گفت: میزان تمدن هر کشور با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی آن مشخص می‌شود و 10 درصد تولید ناخالص داخلی ایران برای اصفهان است.

اردکانی اظهار کرد: در مزراع جدید هزینه آب برای هر یک کیلوگرم محصول 12 هزار و 500 تومان است و اما هزینه فرصت آب‌های زیرزمینی بالاتر از این مقدار است که البته به اعتقاد متخصصان استفاده از این آب‌ها کاملا نادرست است.

وی گفت: این خشک بومی تا 20 الی 30سال دیگر ادامه دارد سهم ایران از کل آب‌های بارشی جهان یک چهارم از یک درصد است در حالی که یک درصد جمعیت جهان در ایران زندگی می کنند عملا آب نداریم اما برای آبی که نداریم هندوانه تولید می کنیم یا مصرف خانوارهای خانگی دو برابر متوسط جهانی است.
نام:
ایمیل:
* نظر: