کد خبر: ۲۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
طلا در بازار جهانی در پی نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصاد چین و سقوط سهام که تقاضا برای سرمایه گذاری مطمئن را افزایش داده است، به بالاترین قیمت دو ماه گذشته صعود کرد.
 هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با 0.4 درصد افزایش، به 1108 دلار رسید. بهای معاملات این بازار جمعه گذشته به 1113 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت در بیش از دو ماه گذشته بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.7 درصد افزایش، به 1106 دلار رسید.

قیمت طلا هفته گذشته با تشدید نگرانی سرمایه گذاران نسبت به دورنمای اقتصاد چین، ریزش بازارهای سهام و تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و شبه جزیره کره که ریسک گریزی آنها را افزایش داد، 3.6 درصد صعود کرد که بزرگترین رشد هفتگی در چهار ماه گذشته بود.

به گفته مدیر اقتصاددان شرکت استرالین بولیون، طلا در پی ضعف بازارهای سهام که تقاضا برای سرمایه گذاری مطمئن را ایجاد کرد، شروع فوق العاده ای در سال 2016 داشت و با وجود نشانه‌های قوی شدن اقتصاد آمریکا که از ادامه تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی این کشور پشتیبانی می‌کند، موفق شد سطح 1100 دلار را حفظ کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتشار آمار اشتغال آمریکا در جمعه گذشته که نشان داد اقتصاد این کشور در دسامبر 292 هزار شغل جدید ایجاد کرده و نرخ بیکاری همچنان پنج درصد مانده است. گزارش اشتغال قوی باعث می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را با روند سریعتری افزایش دهد که چنین سیاستی به ضرر دارایی‌های بدون بازده مانند طلا خواهد بود و در مقابل، از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

طلا سال گذشته به دلیل نگرانی سرمایه گذاران از افزایش نرخهای بهره در آمریکا که تقاضا برای دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را کمتر می‌کند، بیش از 10 درصد کاهش قیمت داشت. با اینهمه سرمایه گذاران روز جمعه بیشترین خرید طلای سه هفته گذشته را داشتند که افزایش ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس را بدنبال داشت. موجودی صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلا در جهان است، روز پنج شنبه 4.2 تن افزایش یافت.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.4 درصد افزایش، به 14.02 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.7 درصد کاهش، به 873 دلار رسید و هر اونس پالادیم با 1.9 درصد کاهش، 485 دلار معامله شد که پایین‌ترین قیمت از سال 2010 بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: