کد خبر: ۲۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
مخالفت اصناف و خسروتاج نتیجه نداد
علیرغم مخالفت اصناف و قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با برگزاری نمایشگاه بهاره، ظاهرا قرار است امسال این نمایشگاه برگزار شود و به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران 10 تا 15روز آینده جزئیات نهایی این موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی و ابلاغ می‌شود.
 هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال حتی با اعلام فراوانی کالاهای اساسی مورد استفاده در ایام نوروز از جمله مواد غذایی‏، خشکبار، آجیل، پوشاک و ... با افزایش قیمت مواجه می‌شویم به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم با نام «نمایشگاه بهاره» سعی دارد با حذف واسطه ها و دلالان، کالاها را به صورت مستقیم از واحدهای صنفی به دست مصرف‌کنندگان برساند که البته در این بین واحدهای صنفی عرضه کننده کالا از برگزاری آن گله مندند چون معتقدند دقیقا در زمان افزایش تقاضا، مردم به این نمایشگاه‌ها هدایت می شوند و در زمانی که آن ها می توانند فروش خوبی داشته باشند، فروش‌شان به دلیل برگزاری این نمایشگاه‌ها رونق مورد انتظار را ندارد.

در این باره محمدرضا مس فروش - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: قاعدتا طرح اولیه‌ای که داشتیم عدم برگزاری نمایشگاه بهاره بود، چون واحدهای صنفی در این زمان ها می توانند فروش ویژه و شرایط بهتری داشته باشند ولی تصمیمی که در سطح ارشد کشور گرفته شده این است که این نمایشگاه برگزار شود.

به گفته وی، در رابطه با چگونگی برگزاری این نمایشگاه قرار است جلساتی برگزار و تصمیمات نهایی گرفته شود که منتظر ابلاغ آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

مس‌فروش ادامه داد: جزئیات برگزاری این نمایشگاه حدود 10 تا 15 روز آینده نهایی می‌شود که البته نظر شخصی من این بود که با توجه به گلایه واحدهای صنفی و تمایل آنها به برگزاری فروش فوق‌العاده، بهتر بود که فروش فوق‌العاده جایگزین نمایشگاه بهاره می‌شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در عین حال بیان کرد: البته اگر نظر دولت این است که نمایشگاه بهاره برگزار شود ما هم آن را انجام می‌دهیم و با نهایت دقت و مراقبت با همکاری اتاق اصناف در این زمینه عمل می‌کنیم.

این در حالی است که رئیس اتاق اصناف ایران چندی پیش از عدم برگزاری نمایشگاه بهاره در سال جاری خبر داده و گفته بود که در کلان‌شهرهایی همچون تهران، امسال فروش‌های فوق‌العاده و حراج‌ها، جایگزین برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا خواهند شد.

به گفته فاضلی، امروز نیاز به برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا ویژه شب عید نداریم و در هیچ یک از کالاهایی که مورد نیاز مصرف‌کنندگان در ایام پایانی سال و نوروز 1395 است، با کمبود مواجه نیستیم که قرار باشد با عرضه مستقیم کالا، مایحتاج مردم را برطرف کنیم؛ بنابراین نمایشگاه‌های بهاره نباید همچون سال‌های گذشته و در سطح قبلی برگزار شود که در این نمایشگاهها کالاهایی بی کیفیت نیز عرضه می‌شود.

رئیس اتاق اصناف همچنین ازبرپایی نمایشگاه‌ فصلی در نقاط محروم با نظر استانداران خبر داده و گفته بود که معاون اول رئیس‌جمهور معتقد است نمایشگاه‌های فصلی در شهرستان‌های محروم و با نظر استانداران باید برپا شود، البته نظر من این است که نمایشگاه فصلی با توجه به انباشت تولید و رکود در کشور نباید برگزار شود.

مجتبی خسروتاج - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر این‌که نمایشگاه بهاره موجب تحرک در تولید می‌شود، به برگزاری طرح فروش فوق‌العاده اشاره و اظهار کرد کهنمایشگاه‌های فروش شب عید و بهاره را در سال جاری برگزار نخواهیم کرد و فروش فوق‌العاده و حراج با نظارت اتحادیه برگزار خواهد شد.

خسروتاج اظهار کرد: با توجه به فراوانی کالا و شرایط رقابتی کشور دلیلی بر برگزاری نمایشگاه بهاره ندیدیم و امیدواریم در این حرکت اتحادیه‌های صنفی بتوانند نیازهای مردم را برآورده کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال بیان کرد که می‌توانیم همانند روز ملی صادرات که صادر‌کنندگان نمونه انتخاب و معرفی می‌شوند روزی را نیز به این اختصاص دهیم که بهترین اتحادیه‌ها و واحد‌های صنفی که در فروش فوق‌العاده شرکت کرده‌اند انتخاب شوند و فضای رقابتی بین واحد‌های صنفی ایجاد کنیم.

اما استاندار تهران روز گذشته در همایش سالیانه اتاق اصناف تهران آب پاکی را رو دست اصناف ریخت و از برگزاری نمایشگاه بهاره در سال جاری خبر داد.

به گفته حسین هاشمی،‌ مردم از برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در سال‌های گذشته رضایت داشتند که این موضوع باعث غرور من است و در سال جاری نیز نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود که فعلا برای آن چهار منطقه در نظر گرفته شده و با توجه به افزایش تقاضا امکان توسعه تعداد این مراکز وجود دارد.

منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: