کد خبر: ۲۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
با رفع تحریم ها
تجهیزات و کالاهای بلوکه شده صنعت نفت که ورود آنها به کشور محدود شده بود بزودی و پس از رفع تحریم ها، به ایران ارسال می شوند.
 شرکت هایی که برای تامین تجهیزات مورد نیاز بخش های مختلف صنعت نفت و پتروشیمی با ایران قرارداد امضا کرده بودند، با تشدید تحریم ها از اجرای تعهدات خود سرباز زدند.
همگامی شرکت های خارجی و به ویژه اروپایی با روند تحریم ها به گونه ای بود که گفته می شود برخی شرکت ها، حتی کشتی هایی که تجهیزات خریداری شده توسط ایران را بارگیری کرده بودند به بنادر بازگردانده و تجهیزات را توقیف کردند.
توقیف تجهیزات صنعت نفت و پتروشیمی باعث شده بودند که بسیاری از پروژه های بزرگ کشور، به صورت نیمه کاره رها شوند. بسیاری از این تجهیزات به دلیل فناوری بالا، امکان تولید در داخل کشور را نداشتند.
اما با پیشرفت مذاکرات هسته ای در سایه تدبیر دولت و دستیابی به توافق برجام، شرکت های بزرگ دنیا، شروع به مذاکره با ایران کرده و حتی آزادسازی تجهیزات بلوکه شده را نیز آغاز کرده اند.
عبدالرضا دبیری عضو هیات مدیره شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب در این باره می گوید: آخرین خبرها حاکی از این است که با رفع تحریم ها، بخشی از تجهیزات و کالاها که ورود آنها به کشور محدود شده بود، در آینده نزدیک به ایران حمل می شوند.
وی افزود: از جمله دلایل تاخیر در اجرای پروژه ها، اعمال تحریم ها و جلوگیری از واردات برخی تجهیزات و کالاهای اساسی به کشور بوده است.
پیش از این نیز، مرضیه شاهدایی مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفت وگو با ایرنا، درباره آزادسازی تجهیزات بلوکه شدن صنعت پتروشیمی گفته بود: برخی شرکت های اروپایی در آزادسازی تجهیزات توقیف شده ایران همکاری کردند و توانستیم تجهیزات تعدادی از پروژه ها را تحویل بگیریم.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزوده بود: در ماه های گذشته که مذاکرات با 1+5 به مراحل پایانی خود نزدیک شده و شرکت های خارجی مطمئن شده بودند که توافق به نتیجه می رسد، آزادسازی تجهیزات را شروع کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: