به گزارش روزنامه تجارت، جداي آنكه حمل و نقل جادهاي و هوايي ما در وضعيت مناسبي قرار ندارد و حوادث چند ماه اخيراين نكته را بيش از پيش ثابت ميكند كه ناوگان ريلي ما نيز ديگر آنچنان كه ميبايست قابل اطمينان نيست و بايد فكري به حال آن كرد. حدود پنج ماه پيش بود كه مدير كل ستاد بحران استان سمنان از خارج شدن قطاري كه از تهران به مقصد مشهد در حركت بود خبر داد كه متاسفانه طي آن 8 نفر مصدوم شدند بعد از ان بود كه سلسه حوادث خارج شدن قطار از ريل در مسيرهاي مختلف آغاز شد.به طور كلي در هشت ماه نخست سال جاري نزديك به ده مورد حادثه ريلي به وقوع بپيوندد.در بين مسيرها و خطوطي كه بيشترين تعداد حوادث در آنها به وقوع ميپيوندد محورهاي جنوبي كشور به خصوص مسير ريلي لرستان به خوزستان و همچنين مسيرهاي منتهي به مشهد از بيشترين تعداد تصادفات ريلي برخوردارند.اينكه چه چيزي در خصوصاين محورها وجود دارد كه احتمال وقوع حادثه را در آنها بيش از مسيرهاي ديگر افزايش ميدهد موضوعي است كه از كنار آن نبايد به سادگي گذشت.هنگاميكه روز گذشته در محور خرم آباد به اهواز و در محدوده انديمشك 9 واگن از يك قطار باري بودن از ريل خارج ميشوداين نكته را ياددآور ميشود كه زنجيره خروج قطار از ريل در نيمه دوم سال نيز ادامه خواهد داشت.اما با كميبررسي ميتوان به نكته مشترك بين تمامياين حوادث پي برد.در تماميمواردي كه در آن قطاري از ريل خارج شده در نهايت فرسودگي ريل را به عنوان عامل اصلي به وقوع پيوستن حادثه گزارش كرده اند.اين موضوع به خصوص در محورهاي جنوبي كشور كه استان خوزستان و لرستان را نيز دربرميگيرداين نكته بيشتر از مناطق ديگر به چشم ميخورد.البته فرسودگي مسيرهاي ريلي جنوب كشور موضوع تازهاي نيست و بسياري از مسئولان و كارشناساناين موضوع را از سالها قبل هشدار داده بودند كهاين خطوط ريلي به دليل فرسوده بودن قابل تضمين نيست واين فرسودگي هر لحظه ميتواند احتمال بروز حادثه را افزايش بخشد.اين هشدارها براي ترميم و تخصيص اعتبار تا جايي ادامه پيدا كرد كه استاندار خوزستان در يكي از اظهارنظرهايش مسير ريلي لرستان خوزستان را فرسودهترين خط ريلي كشور ناميد.سخنگوي شوراي شهر درود نيز پس به وقوع پيوستن يك حادثه ريلي در خط لرستان به خوزستان اعلام كرد كه قدمت خطوط ريلي در استان لرستان به هفتاد سال ميرسد و همين امر موجب شده تا هر ماه شاهد يك يا چند حادثه ريلي دراين مسير باشيم.نخستين اخبار و گزارشها از وضعيت فرسودگي خطوط ريلي جنوب در محدوده استان لرستان در سال 89 منتشر شد. خبرهايي از خروج مکرر قطارهاي باري دراين محور ريلي که منجر به مسدود شدن محور ميشد.اما بروز حوادث تنها شامل خطوط ريلي جنوبي كشور نميشود بلكه در خط ريلي تهران به سمت مشهد نيز حوادثي تلخ و جبران ناپذيري به وقوع پيوسته كه طي آن بسياري از هموطنان ما كشته و مصدوم شده اند.خطوط ريلي به سمت مشهد نيز به دليل انكه يكي از پرترددترين مسيرها ريلي كشور هستند به همان نسبت پرتردد بودن فرسايش را نيز به دنبال دارند كه همين فرسودگي خط ريلها و عدم رسيدگي براي ترميم و بهسازي موجب مني شود تا ميزان حوادث خروج قطار از ريل دراين مسيرها زياد باشد.خط ريلياي كه به سمت مشهد ميرود به دليل آنكه از سالها پيش نسبت به نوسازي و تعمر آن اقدام نشده بسيار فرسوده شده و همين فرسودگي موجب بروز حادثه ميشود،اين فرسودگي به خصوص در مناطق منتهي به شاهرود،دامغان و استان سمنان كه تا كنون چندين مورد خروج قطار از ريل در آنها گزارش شده بيش از مناطق ديگر است.موضوعي كه دراين ميان نبايد فراموش شود آن كه ممكن است برخي ازاين قطارهاي خارج شده از ريل موجب صدمه ديدن هموطنانمان نشود اما همواره ضررهاي جبران ناپذيري را وارد ميكند.به طور مثال در يكي از موارد خروج قطار در محور انديمشك مقادير زيادي سود سمزا به روخانه ريخت كه ضررهاي جبران ناپذير محيط زيستي را به آن منطقه وارد كرد كه شكايت سازمان محيط زيست از راه آهن را به دنبال داشت.پس از وقوعاين حادثه و انتشار تصاوير و اخبار پيگيري حادثه پروندهاين سوژه همچنان مفتوح باقي ماند تااينکه دو هفته بعد در حادثه ديگري در تونل بينايستگاه تنگ پنج و تنگ هفت شاهد خروج چندين واگن يک قطار باري از ريل بوديم.در نهايت پس از ملاقات دو هفته پيش استاندار لرستان با مدير عامل راه آهن کشور، جلسهاي با حضور معاون استاندار لرستان، فرماندار دورود و مدير کل راه آهن لرستان برگزار و عمليات اجرايي نوسازي 40 کيلومتر از راه آهن دورود - انديمشک آغاز شد تا مسئولان امر وعده دهند که تا پايان سالاين امر محقق خواهد شد كه البته تا به امروز محقق نشده است.