کد خبر: ۲۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران:
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه دولت باید در لایحه افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری بازنگری کند، گفت: البته این معنای چشم پوشی از ظرفیت‌های این مناطق برای رشد و توسعه اقتصادی نیست.
سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به لایحه دولت برای افزایش تعداد مناطق آزاد اظهار کرد: این لایحه در مجلس نیز با اضافات متعددی همراه شد به طوری که رقم مناطق آزاد و ویژه و صنعتی به 81 رسیده است که غیر منطقی است و خود مجلس نیز کلیات آن را رد کرده است.

وی با اشاره به اینکه از سال 72 تا 89، 7 منطقه آزاد تجاری در کشور تاسیس شده است، خاطرنشان کرد: بررسی عملکردهای دو دهه ای این مناطق نشان می دهد که از اهداف اصلی خود دور شده اند.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به ماده نخست قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران که در سال 72 مصوب شده است، گفت: این قانون هدف از تشکیل این مناطق را تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی عنوان کرده است اما در عمل این مناطق به بندرگاه های واردات کالاهای لوکس تبدیل شده است.

طبق اعلام انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه این در سال گذشته بیش از دو میلیارد دلار کالا از طریق مناطق آزاد وارد شده است، خاطرنشان کرد:‌ این درحالی است که صادرات از مناطق آزاد تنها 196 میلیون دلار بوده است.

وی به بند 11 از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و گفت:‌ توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج از راهکارهای اصلی برای تقویت الگوی اقتصاد مقاومتی است.

طباطبایی با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه تجاری می توانند فرصت ها و تهدیدات خاص به خود را برای اقتصاد پدید آورند، یادآور شد: بدون شک این مناطق در تسهیل تجارت خارجی یک ضرورت به حساب می آیند اما ضعف ها در سیستم نظارت بر عملکرد مدیریتی باعث شده است مناطق آزاد از کارویژه های خود دور شوند.

این کارشناس مسایل اقتصادی همچنین به آسیب های ایجاد این مناطق در روند توسعه ای منطقه های محروم اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت زمین، ایجاد ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی ، توسعه غیرمتوازن و ... از جمله آسیب هایی است که پس کران های محروم این مناطق آزاد را درگیر می کند باید برای حل و فصل آنها نیز چاره اندیشی کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار