کد خبر: ۲۶۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶
تعرفه‌‌ها میان ایران و روسیه کاهش یافت
مجری برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو از احتمال کاهش تعرفه‌ تجارت میان ایران و روسیه خبرداد و گفت: روس‌ها با حذف ترکیه و اروپایی‌ها، بازار خود را به روی کالاهای ایرانی گشودند.
علی‌اکبر میرچگینی در نشست خبری خود با خبرنگاران از برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو خبرداد و گفت: روسیه با حذف ترکیه و اروپایی‌ها از بازارهای خود، تمایل بسیار زیادی برای همکاری مشترک با ایران دارند و بر همین اساس، هم‌اکنون فرصت طلایی حضور کالاهای ایرانی در کشور روسیه به بهترین شکل فراهم شده است.

وی افزود: هم اکنون سهم ایران از تجارت روسیه بسیار ناچیز است اما با توجه به سفر اخیر رئیس‌جمهور این کشور به ایران و تمایل بسیار زیادی که روس‌ها برای حضور کالاهای ایرانی به بازار خود دارند، بهترین زمان برای این است که ایران جای پای خود را در بازار روسیه محکم کند.

میرچگینی تصریح کرد: براساس توافقی که میان ایران و روسیه در بالاترین سطح صورت گرفته، مبادلات تجاری ایران و روسیه قابل افزایش تا سقف ۲۰ میلیارد تومان است، این در حالی است که هم اکنون تعرفه‌ها برای واردات کالاهای ایرانی ۱۸ تا ۲۰ درصد است که در برخی از موارد به ۳۵ درصد هم می‌رسد اما با توجه به اینکه بالاترین مقامات دو کشور خواستار گسترش روابط هستند، احتمال کاهش تعرفه‌ها میان دو کشور ایران و روسیه برای تجارت ورود دارد.

وی به نمایشگاهی که طی هفته‌های گذشته از سوی روس‌ها در ایران برگزار شده بود، اشاره و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به خواست و دستور بالاترین مقامات روسیه در ایران تشکیل شده بود که دولت روسیه تمام هزینه‌های حضور شرکت‌های خود را در این نمایشگاه پرداخت کرده بود. بر این اساس با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران هم قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اردیبهشت ماه سال آتی، نمایشگاه اختصاصی ایران در روسیه برگزار شود تا بتوان کالاهای ایرانی را به بازار روسیه معرفی کرد.

میرچگینی اظهارداشت: پرداخت یارانه از سوی دولت روسیه برای حضور شرکت‌هایش در نمایشگاه اختصاصی روسیه در ایران نشانگر از اهمیت تجارت با ایران از سوی روس‌ها است که به نظر می‌رسد باید از این فرصت بی‌نظیر به نفع اقتصاد کشور و گسترش صادرات استفاده کرد.

میرچگینی خاطرنشان کرد: واردات روسیه شامل ۳۶ میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی، ۱۴.۵ میلیارد دلار دارو، ۱۱.۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی، ۶.۷ میلیارد دلار مواد پروتئینی، ۶.۴ میلیارد دلار کالاهای کشاورزی در سال ۲۰۱۴ بوده است که سهم ایران از این میزان واردات بسیار ناچیز بوده است.  

وی اظهار داشت: قرار است در نمایشگاهی که اردیبهشت ماه سال آینده در روسیه برگزار می‌شود، مواد غذایی، خدمات فنی و مهندسی، توریسم، فرش، دارو، خدمات شهری و مصالح ساختمانی ایرانی حضور یابند، این در حالی است که روس‌ها به شدت به دنبال فرش دستباف ایرانی هستند و باید از این فرصت استفاده کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: