کد خبر: ۲۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
مقامات محیط زیست فرانسه اعلام کردند آلایندگی موتورهای دیزلی رنو بالاتر از میزان مجاز بوده با این همه برخلاف رسوایی فولکس واگن، نرم افزار غیرقانونی در خودروهای این شرکت پیدا نشده است.
سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه با دریافت گزارش نتایج تستهای آلایندگی خودروهای داخلی و خارجی این خبر را اعلام کرد. بررسیهای انجام گرفته، بالا بودن میزان آلایندگی دی اکسید کربن و اکسید نیتروژن خودروهای رنو و همچنین شماری از خودروسازان خارجی را نشان داده است.

ارزش سهام رنو در پی انتشار این خبر بیش از 10.28 درصد سقوط کرد در حالیکه در نخستین روز اعلام خبر بازرسی دولت از پایگاههای این خودروساز که در ارتباط با تحقیقات آلایندگی انجام گرفت، 20 درصد سقوط کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران برآورد کرده‌اند با ریزش اخیر سهام، بیش از چهار میلیارد یورو (4.4 میلیارد دلار) از ارزش سهام رنو کاسته شده است.

مطرح شدن احتمال تخلف، این نگرانی را بوجود آورد که رسوایی آلایندگی فولکس واگن به کشور فرانسه گسترش پیدا کرده است. این خودروساز آلمانی اقرار کرده است 11 میلیون دستگاه از خودروهای دیزلی که در سراسر جهان فروخته، مجهز به نرم افزار غیرقانونی بوده‌اند که برای نشان دادن آلایندگی کمتر از میزان واقعی آن طراحی و بکار گرفته شده است.

اما چنین نرم افزاری در خودروهای رنو پیدا نشد و امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به این رویداد اعلام کرد رنو از هیچ نظر قابل مقایسه با فولکس واگن نیست.

هر دو وزیر فرانسوی نسبت به رنو که دولت 19.7 درصد در آن سهم دارد، ابراز اطمینان کرده‌اند.

خبر بازرسی از پایگاههای رنو که هفته گذشته انجام گرفته بود، نخستین بار از سوی رهبران اتحادیه کارگری اعلام شد. این بازرسی از واحد کنترل موتور رنو انجام گرفت که به گفته مقامات اتحادیه، نشان داد مربوط به تحقیقات رسوایی آلایندگی فولکس واگن بوده است.

بازرسان رایانه های شخصی متعلق به مدیران رنو را با خود برده‌اند با این همه وزیر محیط زیست فرانسه اعلام کرده این بازرسیها ارتباطی با تستهای مربوط به رسوایی فولکس واگن نداشته است.

رنو بازرسیهای انجام گرفته را کم اهمیت شمرد و اعلام کرد بازرسیهای مذکور بخشی از تحقیقات برای تایید عدم وجود نرم افزار تقلب در تستهای آلایندگی در خودروهای این شرکت بوده اند.

ارزش سهام پژو هم با وجود اینکه این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف تحقیقات مشابه رنو نبوده است، 5.05 درصد سقوط کرد. این خودروساز فرانسوی در بیانیه خود خاطرنشان کرده بود تستهای دولتی مشابه نشان داده‌اند خودروهای این شرکت مطابق با استانداردهای آلایندگی بوده و مشکلی ندارند.

رنو و پژو سرمایه گذاری سنگینی در مدلهای دیزلی داشته‌اند و خودروهای دیزلی بیش از نیمی از فروش این دو شرکت در فرانسه را تشکیل می‌دهند، از این رو اگر به دلیل نگرانیهای محیط زیستی ناچار به کنار گذاشتن موتورهای دیزلی شوند، ضرر سنگینی متحمل خواهند شد.

انتشار خبر رنو بر سهام خودروسازی در سراسر اروپا تاثیر گذاشت و کاهش بیش از سه درصدی سهام شرکتهای ب ام و، دایملر و فولکس واگن در معاملات بازار فرانکفورت را بدنبال داشت.

موتورهای دیزلی مصرف سوخت بهتری داشته و دی اکسید کربن کمتری تولید می کنند اما در عوض اکسید نیتروژن بیشتری منتشر می کنند، از این رو خودروسازان برای طراحی موتورهای دیزلی پاک سرمایه گذاری هنگفتی کرده اند.


نام:
ایمیل:
* نظر: