داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: موتورسیکلتهای کاربراتوری در حالی همچنان در کشور تولید میشوند که از 15 سال پیش قرار بود تولید آنها متوقف و موتورسیکلتهای انژکتوری جایگزین شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی با بیان اینکه زمانیکه در وزارت صنعت استاندارد آلایندگی یورو 2 برای خودروها تصویب شد قرار بود موتورسیکلتها نیز انژکتوری شوند، خاطرنشان کرد: با این حال در آن زمان موتورسیکلتسازان اظهار کردند که چین انجین (موتور) انژکتوری تولید نمیکند و تهیه این قطعه از کشورهای دیگر نیز باعث افزایش 50 دلاری قیمت موتورسیکلت میشود بنابراین این کار را نکردند.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر نیز مقرر شده که تا پایان سال 1395 تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف و موتورسیکلتها انژکتوری شوند با این حال مهلت یک ساله برای ادامه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری به معنای اضافه شدن یک میلیون دستگاه موتورسیکلت آلاینده جدید به خیابانها است.
وی افزود: این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت میتوانست با توجه به وضعیت آلودگی هوا، از هماکنون ثبت سفارش و واردات قطعات و در نتیجه تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری را ممنوع کند و نیازی به ارائه مهلت یک ساله در این زمینه نبود.
میرخانی رشتی با بیان اینکه از بیشتر موتورسیکلتها در کلانشهرها برای مشاغلی چون جابجایی بار و مسافر استفاده میشود، تصریح کرد: بنابراین موتورسیکلتها مانند تاکسیها پیمایش زیادی در طول روز داشته و نقش قابل توجهی در آلودگی هوا دارند.
منبع:ایسنا