کد خبر: ۲۶۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
مقیمی در نشست خبری مطرح کرد:
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور مسئول اجرای انتخابات و شورای نگهبان هم مسئول نظارت بر اجرای انتخابات است، گفت: در هیچ کجای قانون نیامده که نیروهای مسلح مسئولیت دارند روابط بین هیات‌های اجرایی و نظارت را ساماندهی کنند.
 محمد حسین مقیمی صبح امروز در نشست خبری خود در واکنش به اظهار یکی از مقامات نظامی کشورمان مبنی بر این که هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به درستی انجام نداده‌اند، اظهار کرد: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه.
 
وی افزود: افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسئولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به عنوان یک فرد نه به عنوان یک نظامی اظهار نظر کنند.
 
مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها به صورت قانونی انجام شده است و هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده‌اند اظهار کرد: ما از اول ملاک کار خود را قانون قرار داده‌ایم.
 
وی همچنین با اشاره به روند برگزاری انتخابات تاکنون تصریح کرد:‌ استقبال بسیار خوب از انتخابات نشان می‌دهد که نخبگان جامعه که در خود آمادگی می‌بیند به صحنه وارد شده‌اند و ما از این حضور استقبال می‌کنیم.
 
مقیمی گفت: برای مجلس خبرگان شاهد افزایش 62 درصدی حضور و برای انتخابات مجلس شاهد افزایش 129 درصدی هستیم.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که اعضای هیات اجرایی شامل 8 نفر از معتمدین محلی که هیات نظارت صلاحیت آنها را تایید کرده است و 3 نفر شامل فرماندار، رئیس ثبت احوال و یک عضو شورای شهرستان هستند، گفت: هیات‌های اجرایی بر اساس استعلامات از مراجع چهارگانه و تحقیقات محلی تصمیمات خود را می‌گیرند.
 
وی گفت: اعضای هیاتهای اجرایی نمایندگان مردم هستند که به کمک دولت می‌آیند. آنها کارمندان دولت نیستند و هر تصمیمی که بگیرند قابل احترام است.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: ما 12 هزار و 46 پرونده به دادستانی کل فرستادیم که دادستانی اعلام کرده 763 نفر دارای سابقه‌ی محکومیت هستند و 11 هزار و 283 نفر نیز هیچ سابقه‌ای ندارند.
 
وی افزود: البته برخی از محکومیت‌ها مربوط به مسائل عادی مثل تصادفات و دعوای خانوادگی بوده که هیات‌های اجرایی هم این موارد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند برخی از این محکومیت‌ها از جمله مسائلی نیست که موجب رد صلاحیت شود. لذا در مجموع 810 نفر در هیاتهای اجرایی رد صلاحیت شدند و 498 نفر هم انصراف دادند.
 
مقیمی در پاسخ به سوالی دربار‌ه نفوذ دشمن در انتخابات گفت: در نظام وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی هستند که وظیفه‌ی آنها شناسایی و برخورد با عوامل نفوذی است. اگر این سازمان‌ها به ما گزارشی بدهند حتما در تایید صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد که تا این لحظه چنین گزارشی به ما نرسیده است.
 
رئیس ستاد انتخابات کشور درباره‌ی اعلام نتایج هیاتهای نظارت نیز گفت: هیات نظارت استان تا پایان امروز فرصت دارد پاسخ‌ همه پرونده‌های داوطلبان را بدهد. کسانی که صلاحیت آنها در این مرحله تایید نمی‌شود 20 روز فرصت دارند به شورای نگهبان شکایت کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: