کد خبر: ۲۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
بودجه سال ۹۵ جمعیت هلال احمر برای خرید بالگرد امدادی و تجهیز پایگاه های امداد و نجات، به میزان ۲۰۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است. در حالی که هنوز ریالی از بودجه امسال نیز پرداخت نشده است.
بر اساس لایحه بودجه کل کشور که امروز به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، بودجه جمعیت هلال احمر از ۷۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۴ به ۵۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ کاهش یافته است.
 
در اجرای بند م ماده ۲۸ قانون الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، معادل ۵۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور به جمعیت هلال احمر، اختصاص می یابد.
 
بر همین اساس، ۴۰ درصد از این بودجه ۵۰۰۰ میلیارد ریالی برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی و باقی مانده به نسبت ۴۰ درصد هزینه ای و ۶۰ درصد تملک دارایی های سرمایه ای، برای نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاه های امداد و نجات و انبارهای اضطراری، ساختمان های ستادی و اجرایی، خودروهای امداد و نجات و سایر ماموریت ها و تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر و اصلاحات بعدی آن به منظور پیشگیری و آمادگی و مقابله با حوادث، سوانح و بحران ها، در اختیار جمعیت هلال احمر قرار می گیرد تا مطابق اساسنامه مصرف گردد.
 
این در حالی است که هنوز ریالی از بودجه ۷۰۰۰ میلیارد ریالی سازمان امداد و نجات در سال ۹۴، محقق نشده است و ماموریت های امدادی هلال احمر با دست خالی انجام می شود.
 
مهندس علی اصغر احمدی دبیرکل جمعیت هلال احمر، اولویت نخست جمعیت هلال احمر را انجام ماموریت های امداد و نجات عنوان کرده است.
 
چند روز قبل دکتر ناصر چرخساز رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گفتگو با خبرنگار مهر، از محقق نشدن بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ سازمان متبوعش بعد از گذشت ۱۰ ماه از سال خبر داده و گفته بود که هنوز ریالی از این بودجه هر چند اندک هم پرداخت نشده و ما نگران خالی شدن انبارهای اقلام امدادی هستیم.
 
وی با اعلام اینکه برای اولین بار از ذخایر انبارهای امدادی در ماموریت های تیم های امداد و نجات استفاده کرده ایم، افزود: لازم است که انبارهای هلال احمر پر شود تا بتوانیم در مواقع ضروری، از اقلام امدادی استفاده کنیم.
 
چرخساز با اشاره به ناچیز بودن بودجه ۷۰۰ میلیارد تومانی سازمان امداد و نجات، گفت: برای تامین اقلام ۲۲ گانه انبارهای امداد و نجات می بایست بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود.
 
دکتر سیدامیر محسن ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر، با بیان اینکه اعتبارات امداد و نجات کشور کم است، گفت: توجه داشته باشیم که حوادث سالی یکبار در ایران رخ نمی‌دهد بلکه گاهی هر روز ما شاهد بروز یک حادثه در کشور هستیم و این موضوع می‌طلبد که اعتبارات بیشتری به امداد و نجات تخصیص داده شود.

منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: