کد خبر: ۲۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
آخوندی جزئیات مذاکرات ایران و ارمنستان را مطرح کرد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه ریزی برای توافق در ایجاد کریدور خلیج فارس - دریای سیاه، گفت: با ارمنستان درباره ایجاد خط آهن جلفا - گراسک صحبت‌هایی شده است.
به گزارش تجارت آنلاین، عباس آخوندی در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات ارمنستان با اشاره به اینکه شرایط را برای تجارت بین المللی هموار می کنیم، گفت: همزمان با به ثمر رسیدن برجام توسعه روابط تجاری در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه را گسترش داده و شرایط بسیار خوبی برای توسعه این روابط فراهم می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ارمنستان کشوری است که در محاصره زمینی قرار دارد و به دریا دسترسی ندارد، به همین دلیل از طرف شمال از طریق گرجستان و از جنوب از طریق ایران می تواند به دریا راه پیدا کند، بدین ترتیب دلیل برای دسترسی به آب های آزاد به ایران نیاز دارد.

وی ادامه داد: تمام کریدورهای منطقه ای را فعال کردیم؛ کریدور اول جنوب به شمال از خلیج فارس به دریای سیاه فعال شده است. کریدور دوم از ترکیه به دریای سیاه فعال شده است. کریدور سوم از بندر امیرآباد و دریای خزر به سمت گرجستان و دریای سیاه می رسد. کریدور چهارم از ارمنستان به پوتی در دریای سیاه وصل می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه ما در خصوص نرخ تعرفه ها با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم، گفت: در مسیر کریدوری که از ارمنستان می‌گذرد در خصوص تعرفه ها باید با ارمنستان به توافق برسیم و اعلام عمومی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال حاضر از بندرعباس تا جلفا دارای راه ریلی هستیم و در ارمنستان از گراسک تا بندر پوتی ریل وجود دارد، همچنین از جلفا تا گراد ۳۰۵ کیلومتر مسیر جاده ای وجود دارد و ما می توانیم از جنوب تا گراسک و بندر پوتی یک مسیر حمل و نقل ترکیبی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما تلاش می کنیم تا منافع منطقه ای را به تمام معنا اجرا کنیم، گفت: با ارمنستان درباره خط آهن جلفا - گراسک صحبت هایی شده و قرار است در خصوص تامین مالی‌ آن به تفاهمات لازم دست پیدا کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره وضع جاده ای مقضی تا ایروان، افزود: این مسیر جاده ای مناسب نیست و دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا این مسیر جاده ای را به کمک پیمانکاران ایرانی بهبود ببخشد.

آخوندی با بیان اینکه ارمنستان جزو اتحادیه اوراسیا است، گفت: این وضع ارمنستان می تواند برای توسعه تجارت ایران بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان برای دسترسی به آبهای آزاد در جنوب به ایران نیازمند است، افزود: ما دو کشور مکمل هم هستیم و برای گسترش روابط تجاری خود بهم نیاز داریم. سال گذشته ۱۲ هزار کامیون از ایران به سمت ارمنستان عبور کرده و ۳ هزار کامیون از ارمنستان به سمت ایران عبور کرده است.

آخوندی افزود: در ۶ ماهه امسال این میزان رشد ۵۰ درصدی داشته و ۱۰ هزار کامیون از ایران به سمت ارمنستان و دو هزار کامیون از ارمنستان به سمت ایران حرکت کرده است. نرخ عوارض را برای دو کشور یکسان کردیم تا بتوانیم میزان عبورها را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره کریدور خلیج فارس - دریای سیاه گفت: پیش نویس این کریدور آماده شده و انشاء الله بعد از توافقات لازم بین کشورهای یادشده به سند همکاری تبدیل خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: