کد خبر: ۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
پس از گلایه‌های متعدد مدیر عامل شرکت راه‌آهن مبنی بر محدودیت بودجه های این شرکت در پیگیری طرح‌های زیربنایی ریلی دولت طرحی را تصویب کرد تا شاید گره برخی از پروژه‌های این سازمان را باز کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ پس از این که وزارت راه و شهرسازی در قالب یک درخواست رسمی به شورای عالی اقتصاد درخواست تصویب فاینانس جدید برای پروژه‌های توسعه‌ای ریلی را ارسال کرد این شورا با حضور معاون اول رییس جمهور فاینانس برخی از پروژه‌های در دست احداث ریلی را رسما به جریان انداخت.

طبق این مصوبه جدید وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برای توسعه و تجهیز محورهای راه‌آهن و ساخت برقی سازی برخی دیگر از این خطوط مبلغ 22 میلیارد روپیه از هند فاینانس دریافت کند.

البته تبدیل این رقم به تومان نشان می‌دهد حتی اعلام وصول تمام این مبلغ نیز در طرح‌های زیربنایی متعدد راه‌آهن سهم چندانی نخواهد داشت.

با احتساب نرخ 436 ریالی مبادله‌ای روپیه در بازار ایران این مبلغ فاینانس در حدود هزار میلیارد تومان به بودجه ساخت و ساز وزارت راه و شهرسازی کمک می‌کند.

در صورتی که اجرایی شدن این طرح و پیگیری آن از سوی وزارت راه همراه با روند حمایتی از توسعه خطوط راه‌آهن باشد می توان امید داشت از دیگر کشورهای منطقه و آسیایی نیز مبالغ جدیدی از فاینانس به راه‌آهن ایران تزریق شود.

همان طور که چند ماه قبل نیز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی طی قرارداد رسمی سریع‌السیر شدن خطوط راه‌آهن تهران – مشهد را به فاینانس چینی‌ها سپرد.

در صورتی که بنا باشد ادامه طرح‌های ریلی ایران با بودجه دولتی کنونی ساخته شود قطعا بسیاری از این طرح‌ها تا سال‌های آینده نیز برنامه‌ای برای افتتاح نخواهند داشت. همان طور که مدیر عامل راه آهن بارها گفته این شرکت تنها توانایی ساخت 300 کیلومتر راه ریلی جدید را با بودجه فعلی دارد و در صورت اضافه نشدن منابع سرمایه‌گذاری جدید بسیاری از پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته کلنگ‌زنی شده‌اند تا آینده‌ای نامعلوم افتتاح نخواهند شد.

نگاه ویژه دولت یازدهم به راه‌آهن در ماه‌های گذشته این امید را افزایش داده که با کمک مجلس شورای اسلامی اعتبارات و مصوبات این بخش مهم زیربنایی کشور افزایش یافته و به سطحی قابل قبول برسد تا راه آهن ایران به عنوان نمادی از توسعه کشور بتواند با دیگر کشورهای منطقه و جهان رقابت کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، فاینانسی ، هندی
نام:
ایمیل:
* نظر: