کد خبر: ۲۶۶۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت زیربناهای حمل ونقل کشور به آمادگی چند کشور اروپایی برای مشارکت در ساخت راه های کشور اشاره کرد و گفت: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول 158 کیلومتر که با هزینه بیش از 25 هزار میلیارد ریال در دست ساخت است.
حسن احمدی نوری روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگاران، افزود: این آزادراه استراتژیک از آبیک قزوین آغاز و پس از گذر از جنوب تهران به آزاد راه قم - گرمسار در منطقه چرمشهر متصل می شود و چهار استان را به یکدیگر متصل می کند.
وی با بیان اینکه سهم دولت در احداث این آزادراه 30 درصد و بقیه سهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است، گفت: این قرارگاه در این آزادراه 18 هزار و 590 میلیارد ریال سرمایه گذاری می کند و طبق قرارداد، 20 سال سود و سرمایه آن باز می گردد.
احمدی نوری، با اشاره به جایگاه مهم این آزادراه در جنوب کلانشهر تهران گفت: این آزادراه از چهار استان البرز، قزوین، تهران و مرکزی عبور می کند؛ از همه مسئولان این چهار استان درخواست داریم در ساخت این طرح ملی همکاری های لازم را داشته باشند تا بتوانیم این کمربندی بزرگ را در زمان مقرر به پایان برسانیم.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، افزود: این آزاد راه در چهار سال آینده به زیر بار ترافیک می رود؛ هرچه ساخت آن طول بکشد هزینه های بیشتری را به پیمانکاران وارد می کند؛ در واقع طولانی شدن مراحل ساخت پروژه های بزرگ ملی از نظر اقتصادی خسارت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه این آزادراه در مواقع اضطراری نیز می تواند به عنوان پدافند غیرعامل عمل کند، گفت: آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران در زمان بروز حواث طبیعی و زلزله نقش مهمی در امدادرسانی و پدافند غیرعامل در تهران و چهار استان یاد شده ایفا کند.
وی با بیان اینکه سالیانه 520 میلیون دستگاه خودرو در راه های ورودی تهران تردد می کنند و سالیانه 35 میلیون خودرو سنگین و نیمه سنگین معادل 35 میلیون تن کالا را به شهر تهران حمل می کنند، گفت: در مجموع 20 درصد تردد در راه های کشور در استان تهران انجام می شود و 25 میلیون مسافر نیز سالیانه از چهار پایانه مسافری تهران به مقاصد خود سفر می کنند.
وی اظهارداشت: با این حجم تردد، آلایندگی های زیادی وارد هوای تهران می شود؛ ضروری است با تکمیل این پروژه ملی در کریدور شرق به غرب حجم زیادی از ترافیک راه های استان تهران به این آزادراه منتقل شود.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به مزیت های توسعه آزادراه ها در شبکه حمل ونقل کشورها، یادآورشد: ما هم اکنون دو هزار و 350 کیلومتر آزادراه داریم و یک هزار و 350 کیلومتر آزاد راه نیز در کشور در دست ساخت قرار دارد.
احمدی نوری گفت: برای تسهیل تردد طبق مطالعات انجام شده کشور نیازمند ساخت بیش از 10 هزار کیلومتر آزادراه است که بخشی از آن در دست مطالعه و بخشی دیگر در دست ساخت قرار دارد. 
به گفته وی، بزودی آزاد راه ساوه - همدان به طول 28 کیلومتر زیر بار ترافیک می رود.
این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: هم اکنون ساخت آزادراه بازرگان به تبریز، آزادراه بندرعباس - کرمان به طول 350 کیلومتر، بندرعباس - سیرجان، شیراز – بوشهر به طول 130 کیلومتر، آزادراه تهران- شمال ، آزادراه حرم تا حرم از قم - گرمسار - مشهد و آزاد راه قائمشهر - ساری به طول 45 کیلومتر با رعایت تمام مسایل زیست محیطی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست ساخت است.
وی گفت: 25 کیلومتر از آزادراه کنار گذرجنوبی تهران هم اکنون برای روکش اسفالت آماده شده و در این قطعه 35 ابنیه توسط پیمانکار ساخت شده و 14 کیلومتر آن کاملا تسطیح شده است.
احمدی نوری با اشاره به مزیت های لغو تحریم ها یادآورشد: با اجرای برجام و لغو تحریم ها زمینه های زیادی برای انجام سرمایه گذاری با شرکت های خارجی فراهم شد؛ با وجود ذخایر بزرگ نفت و گاز، همواره سرمایه گذاری در ایران مورد توجه شرکت های خارجی بوده است.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بسیاری از شرکت های ترکیه، ایتالیا و روسیه برای انجام سرمایه گذاری در ساخت راه های کشور ابرازتمایل کرده اند.
به گفته وی، آزادراه تبریز - بازرگان به طول 223 کیلومتر با هزینه پنج هزار و 600 میلیارد تومان برای اتصال به آزادراه تبریز - زنجان - قزوین توسط سرمایه گذار بخش خصوصی از ترکیه در دست ساخت است.
وی گفت: با توجه به برنامه ریزی مناسب، خوشبختانه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به پیمانکاران آزادراه ها هیچ گونه بدهی ندارد و تلاش کرده ایم برای پرداخت بدهی های خود از ظرفیت های فروش اوراق مشارکت، اسناد خزانه و اوراق بهادار بازار سرمایه استفاده کنیم.
به گزارش ایرنا، مراسم کلنگ زنی احداث آزادراه آبیک ـ چرمشهر (آزاد راه کنارگذر جنوبی تهران) اول تیرماه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، برخی نمایندگان مردم استان های تهران، قم، مرکزی، سمنان، البرز و قزوین در مجلس شورای اسلامی برگزر شد و قرار است تا سال 97 این آزادراه 158 کیلومتری به عنوان کمربندی جنوب تهران به زیربار ترافیک برود.
منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: