کد خبر: ۲۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
معصومه ابتکار در گفت وگو با گاردین:
روزنامه گاردین نوشت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ضمن استقبال از فضای ایجادشده پس از رفع تحریم ها گفت که موفقیت در مذاکرات هسته ای سبب افزایش امیدواری ها برای حل اختلافات در سوریه شده است، هر چند که امکان دارد نیروهای رقیب به «ایران هراسی» در منطقه دامن بزنند.
روزنامه انگلیسی نوشت: معصومه ابتکار در یک مصاحبه اختصاصی گفت که رفع تحریم های ایران، نشانه ای در روابط تهران و واشنگتن است و حسنه شدن آن مشروط به این است که واشنگتن تا چه اندازه به توافق هسته ای متعهد است.
گاردین افزود: ابتکار در این مصاحبه همچنین درباره ایجاد ایران هراسی در منطقه در دوره پسا برجام هشدار داد.
این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه ابتکار همچنین با استقبال از برداشته شدن تحریم های ضد ایرانی آن را یک موفقیت برای دیپلماسی و مذاکره نامید، به نقل از رییس سازمان حفاظت محیط زیست نوشت: ما می توانیم بسیاری از اختلافات بین المللی را بدون استفاده از زور و خشونت حل وفصل کنیم .
گاردین افزود: وی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیرات مثبت اجرای برجام بر مذاکرات سوریه هم گفت: در هفته های اخیر شاهد برخی تحولات مثبت در ارتباط با سوریه بودیم که سبب افزایش امیدواری ها شد. فکر می کنم باید به ایران و سایر طرف هایی که به دنبال حل وفصل مسائلی همانند سوریه و یمن هستند نقش بیشتری داده شود. به خاطر اینکه شرایط در یمن نیز بسیار وحشتناک است.
این روزنامه نوشت: ابتکار در باره واکنش مردمی نسبت به لغو تحریم ها، اظهار کرد که «مردم واقعا احساس شادی می کردند و در شبکه اجتماعی میزان زیادی از امید و امیدواری و انرژی برای حرکت به سمت جلو دیدم.»
گاردین افزود: معاون رییس جمهوری ایران همچنین گفت که عملکرد آمریکا در دوره پسا برجام تعیین کننده طیف بیشتری از روابط آرام دوجانبه بین تهران و واشنگتن است.
این روزنامه نوشت: ابتکار در پاسخ به پرسش احتمال سفر «جان کری» به تهران به عنوان اولین وزیر خارجه آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت «فکر می کنم چگونگی اقدام های آینده آمریکا در اجرای برجام در ابعاد و جنبه های مختلف بسیار مهم است.
گاردین به نقل از ابتکار نوشت: «البته اشتیاق زیادی بین شماری از شرکت ها و بخش خصوص آمریکا برای تعامل با ایران وجود دارد. همچنین فکر می کنم شوق زیادی بین بخش های خصوصی و علمی در ایران نیز در این زمینه وجود دارد. فکر می کنم اینجا دیپلماسی عمومی بسیاری وجود خواهد داشت و شاید شاهد خیل عظیم رفت و آمد گردشگران باشیم.
این روزنامه نوشت: معصومه ابتکار در باره تاثیرهای تحریم بر بخش های مختلف اقتصادی ایران از بخش محیط زیست، گفت: عوارض این اقدام ها در بسیاری از بخش های از جمله فناوری های نوین در عرصه های چون حفاظت از منابع آب دیده می شود.
گاردین نوشت: ابتکار افزود که ما نه فقط در بخش پالایشگاه برای سوخت باکیفیت بالا بلکه در بخش خودرو نیاز نیز به فناوری بسیار پیشرفته نیاز داریم. در شهری شبیه تهران پنج میلیون خودرو سواری و موتورسیکلت که شمار زیادی از دور خارج شده اند، وجود دارد و باید با خودروهایی استانداردهای جدید تعویض شود.
روزنامه انگلیسی افزوده است: ابتکار همچنین گفت که مهم ترین موضوع در دوره کنونی برای ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری در ماه فوریه است.
گاردین افزود: ابتکار در پاسخ به پرسش افزایش تنش میان تهران و ریاض به دنبال اعدام روحانی برجسته شیعه ( نمر باقر النمر ) گفت که «سیاست دولت روحانی بر کاهش تنش ها استوار است».
این روزنامه به نقل از رییس سازمان حفاظت محیط ریست نوشت: فکر می کنم ایران به ویژه در دوره دولت یازدهم نشان داده نیت خوبی به همه همسایگان دارد و در پی پیشبرد صلح و امنیت است، اما تلاش هایی برای ایجاد حس ایران هراسی وجود دارد. ولی دلیلی برای ترس از ایران که کشوری مستقل در منطقه است، وجود ندارد. جمهوری اسلامی همزمان با آمادگی کامل برای دفاع از خود، آماده همکاری کامل با همسایگان برای صلح و رفاه و بهبود روابط است.

منبع: پسا تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر: