کد خبر: ۲۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
بدنبال برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه تهران
شرکت‌های بیمه جهانی بدنبال برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه تهران، سرگرم بررسی فرصت های تجاری در ایران هستند که بازار به ارزش 7.4 میلیارد دلار حق بیمه به شمار می‌رود.
رویترزی در گزارشی نوشت: اکنون که با اجرای توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهان، محدودیت مبادلات مالی برداشته شده است، شرکت های بیمه در حال بررسی راه‌های بهره برداری از بازار ایران به ارزش 7.4 میلیارد دلار حق بیمه هستند؛ به عنوان مثال شرکتهای آلیانس، بیمه زوریخ، هانوفر ری و آر اس ای در روزهای اخیر اعلام کرده اند که به ارزیابی فرصت‌های احتمالی در ایران خواهند پرداخت.

متخصصان بیمه و بیمه اتکایی، بخشهای دریایی و انرژی را در میان بخشهای اقتصادی ملاحظه می‌کنند که بهترین فرصتها را در ایران به همراه دارند. در کنار پوشش بازرگانی، بیمه عمر هم بخش دیگری است که پتانسیل رشد خوبی را نشان می‌دهد زیرا کمتر از یک دهم کل حق بیمه ایرانیان در مقایسه با بیش از نیمی از حق بیمه در سطح جهانی را تشکیل می‌دهد.

به گفته کارشناسان صنعت بیمه، در ابتدا شرکتهای بین المللی احتمالا با شرکتهای بیمه ایرانی پیمان شراکت خواهند بست تا از شناخت آنها از بازار داخلی استفاده کنند و شرکتهای بیمه داخلی را در بازار بین المللی بیمه مجدد نمایند.

قراردادهای بیمه بعضی از شرکت‌های ایرانی با پایان سال 1394 به پایان می‌رسد و این شرکتها به دنبال بستن توافقهای جدید خواهند بود که ممکن است شامل شرکت‌های بیمه باشند که به دنبال پوشش بیمه مجدد هستند.

شرکت‌های بیمه اتکایی به شرکت‌های بیمه در ازای دریافت بخشی از حق بیمه، برای پوشش دادن خسارات بزرگ کمک می‌کنند.

محمد آسوده - نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بیمه اتکایی ایرانیان - به رویترز اظهار کرد: وی تماسهایی از سوی شرکتهای بیمه خارجی داشته که به دنبال بستن قرارداد با شرکتش و ورود به بازار ایران هستند.

وی در ادامه افزود: این شرکت‌ها منتظر روز اجرای توافق بودند. ما به اندازه کافی با شرکت‌های خارجی دیدار داشته ایم از این رو ازسرگیری فعالیت های تجاری ممکن است بزودی اتفاق بیافتد اما به شرایط پیشنهادی ما بستگی خواهد داشت.

به گفته ساسان سلطانی، مدیر توسعه تجاری منطقه در شرکت بیمه ایران در دوبی، شرکت های کارگزاری و بیمه انگلیسی و ژاپنی به این شرکت پیشنهاد شراکت داده اند.

شرکت های خارجی ماه‌ها منتظر برداشته شدن تحریمها بوده اند. از میان 11 شرکت بیمه و بیمه اتکایی غربی و خاورمیانه ای که سال گذشته با رویترز صحبت کردند، هشت شرکت اظهار کردند ایران بازار جذابی بویژه در بخش های دریایی و انرژی است. اما شرکت های حاضر در صنعت بیمه آمریکا به دلیل تحریمهای آمریکایی که همچنان علیه تهران اعمال می‌شوند، همچنان اجازه فعالیت در ایران را ندارند.

با این همه به رغم برداشته شدن تحریم ها، موانعی باقی مانده اند که شرکت ها را برای ورود سریع محتاط کرده اند.

بسیاری از تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران لغو شده اند اما بیشتر تحریم های آمریکا به قوت خود باقی مانده اند. تحریم های آمریکا تجارت با ایران را برای شهروندان، بانکها و شرکتهای بیمه آمریکایی و همچنین تجارت با ایران به دلار آمریکا که از طریق سیستم مالی آمریکا انجام می‌شود را ممنوع ساخته است؛ بنابراین این نگرانی مطرح است که آیا سایر شرکت های بیمه خارجی می‌توانند بدون خطر نقض تحریمها و جریمه شدن با ایران مبادله داشته باشند.

شرکت کارگزاری یو آی بی انگلیس در این باره اظهار کرده است: این شرکت پیش از وضع تحریمهای بین المللی در عرصه بیمه اتکایی ایران فعال بوده و قصد دارد دفترش در تهران را بزودی بازگشایی کند.

به گفته رییس هیات مدیره این شرکت، یو بی اس تحت تحریم ها فعالیتش در ایران را متوقف کرد اما حقوق کارمندانش در پنج سال و نیم گذشته را قطع نکرده است. وی خاطرنشان کرد شرکت ها به دلیل داشتن سهامداران یا شرکت های تابعه آمریکایی ممکن است برای ورود به ایران رفتار محتاطانه ای داشته باشند.

با این همه شرکت های بیمه فرانسوی و ژاپنی برای فراهم کردن خدمات بیمه اتکایی در ایران سریعتر از سایرین عمل خواهند کرد، زیرا در گذشته حضور چشمگیری در این کشور داشته اند. بعلاوه بخش هایی مانند هواپیمایی، تولید نیرو و انرژی به پوشش بیمه بالایی نیاز دارند.

یک شرکت کارگزاری مستقر در لندن به رویترز اعلام کرده است شرکتش ترجیح می‌دهد دست به ریسک نزند و دفتری در تهران دایر نمی‌کند.

با وجود اینکه ایران 27 شرکت بیمه مستقیم و دو شرکت بیمه اتکایی دارد، بیشتر آنها در 10 سال گذشته شروع به فعالیت کرده اند و به دلیل تحریمهای که مانع حضور آنها در بازار شده بود، رتبه اعتبار بین المللی ندارند.

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در حال حاضر بدنبال دریافت رتبه بوده و مذاکراتی با دو آژانس رتبه سنجی برای این منظور داشته است. شرکت های بیمه متعدد دیگری در ایران منتظر رتبه بندی هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: