محسن نریمان در آیین امضا تفاهمنامه ساخت قطار برقی حومهای مشهد ـ گلبهار، گفت: در سیاستهای کلی شهرهای جدید موضوعی که در اولویت قرار دارد، وصل شدن تمام شهرهای جدید به شهرهای مادر از طریق قطار و مترو است.
وی با اشاره به امضای قرارداد ساخت قطار برقی حومهای مشهد ـ گلبهار در استان خراسان رضوی گفت: قرار است شهر جدید گلبهار بهوسیله مترو به مشهد وصل شود تا مشکلاتی که این شهر در خصوص رفت و آمد ساکنان این شهر داشته است، کاهش یابد، به همین دلیل خوشبختانه طی ماههای گذشته توفیقات خوبی در باز کردن مسیر ساخت این پروژه حاصل شده است.
وی با بیان اینکه شرکت عمران شهرهای جدید در این قرارداد متعهد به تأمین 15 درصد از اعتبار محل منابع داخلی، گفت: اگر مشکل فاینانس این پروژه نیز مرتفع شود، مشکلی برای کارهای اجرایی این پروژه باقی نخواهد ماند.
نریمان با تأکید بر اینکه سایر شهرهای دیگر کشور نیز مثل فولادشهر، مجلسی و بهارستان نیز از طریق همین شبکههای ریلی به اصفهان وصل خواهد شد، گفت: برای متروی تهران ـ پرند نیز واگذاری کارها به شهرداری صورت گرفته و محول شده است تا از طریق ریل شهر پرند به متروی تهران وصل شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: شهر جدید هشتگرد در چند ماه آینده از طریق مترو به تهران وصل میشود.
به گفته وی برای شهر پردیس نیز مطالعات مقدماتی برای وصل شدن شهر جدید پرند به تهران انجام شده است.
وی همچنین اعلام کرد: شهرهای جدید سهند، صدرا و عالیشهر هم در برنامه است؛ چراکه اولویت کارهای شهرهای جدید مسئله مترو است که بتوانیم این شهرها را با یک حملونقل آسان به شهر مادر وصل کنیم.
به گفته وی قرارداد امروز برای شهر جدید گلبهار جزو 4 پروژه اولویتدار وزارت راه و شهرسازی بوده که به امضای آخوندی وزیر راه و شهرسازی رسیده بود.
بنایی مدیرعامل شهر جدید گلبهار نیز با بیان اینکه متروی گلبهار 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: چنانچه فاینانس این پروژه انجام شود، کارها با سرعت بیشتری به سرانجام میرسد.
وی افزود: در حال حاضر 60 هزار نفر جمعیت در شهر گلبهار ساکن هستند که با تشکیل مترو، رفت و آمد این ساکنان به شهر مشهد، تسهیل خواهد شد.
بنایی اضافه کرد: در حال حاضر 40 هزار مسکن مهر در شهر جدید گلبهار قرار بود احداث شود که تاکنون 21 هزار واحد مسکونی آن تحویل متقاضیان شده است و بهزودی نیز 3 هزار و 100 واحد مسکن مهر واگذار خواهد شد.
همچنین در این مراسم وانگ یو تائو مدیرعامل نورینکو گفت: در سفر رئیسجمهور چین به ایران، 17 توافقنامه امضا شد که در این توافقنامهها، توسعه حملونقل ریلی تأکید بیشتری داشت.
وی افزود: شرکت نورینکو در زمینه پروژههای ریلی در ایران 20 سال است که سابقه دارد و متروی تهران ـ کرج و خط 3 و 4 متروی تهران را نیز احداث کرده است.
وانگ وی تائو ادامه داد: 12 سال پیش شرکت نورینکو در ایران اقدام به سرمایهگذاری تأسیس شرکت واگنسازی کرد و توسط این شرکت خط 2 متروی مشهد تأمین واگن شد.
این تفاهمنامه قرارداد ساخت قطار برقی حومهای مشهد ـ گلبهار توسط شرکت چینی نورینکو و سپاسد با رقم کل قرارداد مبادلهای 299 میلیون یورو و با بانک عامل صنعت و معدن، به امضا رسیده است. بعد از مبادله قرارداد فرآیند تأمین فاینانس آغاز میشود و دوره زمانی انجام پروژه 4 سال است که بر اساس آن تا سال 1400 پروژه قطار برقی گلبهار ـ مشهد به اتمام میرسد.